Het elektrische autolandschap breidt gestaag uit. Wat nog ontbrak in het aanbod, was een EV die de klemtoon op rijdynamiek legt. Die is er nu: hij heet BMW i4, neemt de vorm aan van een vijfdeurs-GT en kan elektrische geloofsbrieven voorleggen die elke twijfel pareren.

BMW i4 - elektrische auto

Uiterlijk is de verwantschap tussen de BMW 4 GranCoupé en de i4 onmiskenbaar. Beide modellen wekken een bijzonder atletische indruk, met hun langgerekte profiel, hun grote wielbasis, hun duikende daklijn en hun gespierde heupen. Het ranke lijnenspel ten spijt beschik je over behoorlijk wat binnenruimte en een flinke koffer: in de BMW i4 kun je 470 liter aan bagage kwijt.

BMW heeft dan ook zijn uiterste best gedaan om de batterij perfect te integreren in het speciaal ontwikkelde platform. Het accupakket kon vrij laag gehouden worden, wat het zwaartepunt gunstig beïnvloedt, en heeft een inhoud van 83,9 kWh. Daarmee geraakt de i4 naargelang van de versie en de uitrusting tussen de 416 en 590 kilometer ver volgens de WLTP-norm.

BMW i4 - elektrische auto

Efficiënt, ethisch, episch

Een maximale efficiëntie bereik je enerzijds door de luchtweerstand te beperken en anderzijds de energiebenutting te optimaliseren. Wat het eerste aspect betreft, kan de i4 prat gaan op een van de laagste Cx-waarden op de markt: 0,24. Voor het tweede aspect doet hij een beroep op BMW eDrive-elektromotoren en -batterijen van de vijfde generatie.

De elektromotoren onderscheiden zich door hun onmiddellijke respons en hun grote mate van integratie. Het betreft Electrically Excited Synchronous Motors (EESM) die geen gebruikmaken van een magneet, zodat ze het zonder zeldzame aardmetalen stellen. Ze zijn dus niet alleen efficiënt, maar ook ‘ethisch’.

BMW i4 - elektrische auto

Maar het beste moet nog komen: dankzij een elektromotor van 190 kW vooraan en een exemplaar van 230 kW achteraan is de BMW i4 M50 – de eerste elektrische BMW die het M-logo draagt – in staat tot epische acceleraties. Van nul naar honderd klokt deze e-GT af in 3,9 seconden. Hij kan bovendien tot 205 kW aan vermogen recupereren tijdens het afremmen, wat het verbruik maar ook het rijplezier ten goede komt.

Nieuw operating system

Nog een highlight van de i4 is het Curved Display in het dashboard, dat links de digitale tellerpartij voor de bestuurder omvat (12,3 inch) en rechts het infotainmentscherm (14,9 inch). Het brein achter de nieuwe cockpit heet BMW Operating System 8. Het biedt een waaier aan bedieningsmogelijkheden (stem, gebaren, aanraking, centrale iDrive draai-drukknop,…) en onderscheidt zich door zijn snelle werking, zijn intuïtieve interfaces, zijn instellingsmogelijkheden en zijn heldere graphics.

BMW i4 - elektrische auto

Het helpt ook bij het intelligente laadbeheer van de i4 en zorgt ervoor dat je je laadstops in alle comfort kunt plannen. Aan een wallbox of gewone laadpaal kan de i4 trouwens 11 kW aan wisselstroom onttrekken. Snelladen kan hij bij een vermogen van 205 kW, zodat een half uurtje volstaat om de batterij zo goed als helemaal vol te laden vanaf 10 procent laadstatus.

Bronvermelding : AutoNieuws

Header / foto’s : Press BMWGroup

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®