De batterij van een elektrische auto slijt naarmate hij veroudert. Haar levensduur hangt onder meer af van het aantal laadcycli, de blootstelling aan extreme temperaturen en de mate waarin hij diep wordt ontladen. Maar hoeveel jaar kun je op haar goede werking rekenen?

 

Onder normale omstandigheden gaat een gemiddelde EV-batterij probleemloos tien jaar en 200.000 kilometer mee alvorens hij te veel capaciteit verliest om nog dagelijks bruikbaar te zijn. Dat blijkt uit diverse onafhankelijke onderzoeken.

Uit een studie van de Canadese telematicaspecialist Geotab, waarbij 6.300 elektrische auto’s betrokken waren, valt af te leiden dat de gemiddelde batterij nog 86,7 procent van haar initiële capaciteit heeft na 6 jaar en 8 maanden. Dat betekent dat, mocht je met je nieuwe auto 300 kilometer ver geraken, de reikwijdte na ruim zes jaar nog steeds 260 kilometer bedraagt.

WAARBORG OP DE BATTERIJ 
De meeste fabrikanten bieden een uitgebreide waarborg op de aandrijfbatterij. In de meeste gevallen gaat het om acht jaar en tussen de 100.000 en 200.000 kilometer. Bij Toyota krijg je op de bZ4X zelfs tien jaar en een miljoen (!) kilometer garantie.

In de garantievoorwaarden van de meeste merken staat dat de waarborg in werking treedt wanneer de accu onder de 70 à 80% van haar startcapaciteit zakt. De kans dat dat gebeurt binnen een termijn van acht jaar, is vrij klein, zoals je hierboven kon lezen. Doet het zich toch voor, dan zal de fabrikant de batterij vervangen. De vervangbatterij kan een nieuwe zijn, maar ook een exemplaar dat is samengesteld uit nog goed functionerende clusters van gerecupereerde batterijen.

SECOND LIFE ALS STATISCHE BATTERIJ
Als een batterij  van een elektrisch voertuig niet meer voldoende capaciteit heeft, betekent dat nog niet dat ze aan het einde van haar leven is gekomen. In tegendeel: de batterij begint dan aan haar tweede levensfase: ze kan nog perfect dienen als opslagbatterij voor minstens zeven jaar.

In de Johan Cruijff Arena in Amsterdam worden vandaag al oude EV-batterijen gebruikt om duurzame energie op te slaan. Overdag creëren 4.200 zonnepanelen een grote hoeveelheid energie, die wordt opgeslagen in tientallen voormalige auto-accu’s. ’s Avonds geven de batterijen de energie af om bijvoorbeeld het stadion te verlichten.

RECYCLAGE: HET EINDSTATION
Op het einde van haar tweede leven moet de EV-batterij worden gerecycleerd. Tussen nu en 2030 zou er naar schatting ruim 12 miljoen ton aan automotive lithium-ionbatterijen ontmanteld worden. De kostbare stoffen die ze bevatten – lithium, kobalt, nikkel en mangaan – kunnen opnieuw als grondstof worden aangewend voor nieuwe batterijen.

Bij oudere batterijen vormt de recyclage soms een probleem. De jongste generatie accu’s is echter speciaal ontwikkeld om vlotter ontmanteld en gerecycleerd te kunnen worden.

Bronvermelding : Autonieuws         Auteur : Dieter Quartier

Header / foto’s : Volkswagen

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®