Na zijn spraakmakende design leren we nu ook het motorengamma van de nieuwe Opel Astra kennen. Dat leert ons dat dit niet alleen de eerste hybride-Astra wordt, maar ook de eerste Astra met een zuiver elektrische aandrijflijn.

Even geleden toonde Opel ons al het koetswerk van de Astra L en dat liet maar weinigen onberoerd. Zijn hoekige retrovorm zorgde in combinatie met Opels kenmerkende Vizor-neus voor een verrassend gewaagd ontwerp voor de vroeger eerder ingetogen constructeur. Nu blijkt dat de Astra ook achter die façade flinke stappen zet, te danken aan de delende hand van moederhuis Stellantis.

ELEKTROPOWER

De nieuwe Astra zal namelijk de markt betreden met niet één maar wel twee stekkerhybrides in de catalogus. Echt verrassend is dat niet want de eerder voorgestelde Peugeot 308, die zijn platform deelt met de Opel, biedt dezelfde aandrijflijnen aan. De eerste plug-in is er dus eentje met 180 pk waarbij de elektromotor er 110 en de verbrandingsmotor 150 kan ophoesten. De tweede variant produceert in totaal 225 pk aangezien de verbrandingsmotor daar al 180 paarden levert. Technisch zijn er verder weinig verschillen: beide stekkerhybrides zijn gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor en krijgen een accupakket van 12,4 kWh aan boord, goed voor een elektrisch rijbereik van zo’n 60 kilometer.

Opel Astra - elektrische auto

Naast de plug-inhybrides komt de Astra er ook met conventionele verbrandingsmotoren. Zo krijgt het exemplaar op benzine een 1.2-liter driecilindermotor met ofwel 110 ofwel 130 pk, waarvan die laatste met een achttrapsautomaat te combineren valt. Dieselen kan ten slotte met een 1.5-litermotor met 130 pk en laat eveneens de keuze tussen manueel of automaat. Wie daarentegen een elektrische Astra wenst moet nog even geduld oefenen tot 2023, want dan belooft Opel ons een Astra-e.

De nieuwe Opel Astra zal in het straatbeeld verschijnen vanaf begin 2022. Vooraf bestellen kan vanaf de herfst van dit jaar.

Bronvermelding : Autofans.be

Header / foto’s : OPEL

 

OPEL ELECTRIC STRATEGY