NIO heeft de elektrische auto ET5 gepresenteerd, die een actieradius van 1.000 km moet halen. Het batterijwisselsysteem maakt de auto nog interessanter.

NIO presenteerde de ET5 op zijn eigen tentoonstelling, NIO Days, waarbij het bekend maakte om met de ET5 in een aantal nieuwe markten te lanceren, waaronder Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken, waar deze nieuwe EV eind volgend jaar in de showrooms komt te staan.

Het introductiemodel krijgt volgens NIO vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De elektrische auto komt met drie batterijvarianten op de markt: met de 75 kWh-accu moet de ET5 550 km rijden volgens de China Light-Duty Vehicle Test Cycle (CLTC), 700 km met de 100 kWh-accu en …… Let op! ….. Ze beloven meer 1.000 km met de 150 kWh-accu. De NIO ET5 met een aandrijflijn van 483 pk en 700 Nm koppel, moet in 4,3 seconden accelereren van 0 naar 100 km/u met een remweg van 33,9 meter van 100 km/u tot stilstand.

NIO ET% - elektrische auto

Volgens de autofabrikant is de ET5 ontwikkeld met autonoom rijden in het achterhoofd en heeft hij de juiste sensoren in de carrosserie ingebouwd. De ET5 moet worden uitgerust met autonome rijfuncties voor snelwegen en voor de stad via software-updates zodra de autoriteiten dit toestaan. De rijfuncties moeten kunnen worden geboekt als onderdeel van een abonnement voor ongeveer 110 dollar per maand.

NIO ET5 - elektrische auto

De NIO ET5 zal zich in het segment van de Polestar 2 en de Tesla Model 3 gaan mengen.

Verder beschikt NIO in China over een eigen snellaadnetwerk, waar ze qua filosofie Tesla achterna zullen gaan. Naast het snellaadnetwerk investeert het merk ook in wisselstations voor accupakketten, waarvan er inmiddels ruim 700 stations zijn.

Header / foto’s : NIO

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®