We hebben er lang op moeten wachten maar vanaf vandaag kunnen we officieel uitkijken naar een elektrische stationwagen. Die komt niet van bij Volvo of Audi, wel van bij MG. De MG5 Electric is de elektrische Volkswagen Golf Variant die VW niet durft bouwen.

Werp je een blik op het gamma van EV’s, dan gaat het bijna uitsluitend over SUV’s, hatchbacks en sedans. Een stationwagen puur op elektrokracht? Die ontbrak pijnlijk. Tot nu, want het Britse MG is het eerste automerk dat in Europa een elektrische stationwagen naar voren schuift. De MG5 is geboren.

+400 KM

Die MG5 moet het volledig elektrisch alternatief worden voor pakweg de Volkswagen Golf Variant, Ford Focus Wagon en Toyota Corolla TS. Een C-segmenter dus. Met zijn lengte van 4.544 mm en koffer van 578 liter (max 1.456 liter) is het geen ruimtewonder maar hoeft ‘ie zeker niet onder te doen voor de klassieke concurrenten. Visueel past MG haar nieuwe vormtaal toe. Het Britse merk spreekt alvast van MG Evolution Design. Marketingtaal voor een auto die er uiteindelijk vrij modaal uit ziet. Het meest opvallende is nog de hogere bodemvrijheid. Het gevolg van de batterijen onderhuids die de MG5 wat de vibe van een allroad geven.

MG5 electrische stationwagen

Nu goed, een EV is maar zo sterk als zijn aandrijving natuurlijk. Deze MG5 teert op een elektromotor van 184 pk (280 Nm) die vermoedelijk op de vooras zit en de MG5 in zo’n 8.3 seconden naar de honderd doet snellen. Nog belangrijker is de accu natuurlijk. De capaciteit daarvan houdt MG nog even onder doek maar het merk mikt op – de auto moet nog gehomologeerd worden volgens de WLTP-cyclus – een range van meer dan 400 kilometer. Opladen kan driefasig (AC) aan 11 kW. Snelladen kan ook – uiteraard -, al kleeft MG ook daar nog geen cijfers op.

JE HUIS OPLADEN

Gaan we terug even naar het praktische aspect van de stationwagen, dan laat MG nog weten dat de MG5 in staat is om 500 kg te slepen, een dakbelasting van 75 kilogram aan kan én dat de MG5 beschikt over het zogenaamd V2L-systeem. Dat V2L-systeem (voluit: vehicle-to-load) stelt de MG5 in staat om energie te leveren aan externe elektrische systemen. Denk aan een luchtpomp, elektrische scooter, thuisbatterij, elektrische grasmachine of zelfs een andere elektrische auto. Kortom: de batterij van je MG5 kan je voor meer gebruiken dan enkel de auto.

MG5 elecktrische stationwagem

De MG5 Electric vanaf 1e kwartaal 2022 bij de dealers zal staan. Een prijs is momenteel nog niet gekend, al gaat de importeur er prat op dat net zoals de ZS EV ook deze MG5 een aantrekkelijke actieradius, snelle oplaadmogelijkheden, geavanceerde veiligheidssystemen en een interessante prijs met elkaar verzoent. Uitkijken naar dit najaar dus!


UPDATE 07/10 (PRIJZEN + SPECIFICATIES)

MG heeft tijdens haar herfstevenement meer info vrijgegeven over de MG5 stationwagen. Te beginnen met de exacte specificaties van accu en elektromotor. De op de vooras gemonteerde elektromotor is voor de Europese versie 156 pk (260 Nm) sterk en haalt zijn vermogen uit een accu van 61 kWh. Daardoor moet een rijbereik van 400 kilometer (WLTP) mogelijk zijn. Of anders gezegd: een verbruik rond de 15 kWh/100 km. In een later stadium schuift MG ook nog een versie met een kleinere 50 kWh accu naar voren. Goed voor een WLTP-range van 320 kilometer. Beide varianten kunnen 3-fasig AC opladen aan 11 kW.

In het eerste kwartaal van 2022 moet de MG5 bij de dealers gaan verschijnen. Hoewel er nog geen exacte prijs is gecommuniceerd laat MG weten dat de MG5 net zoals broer ZS EV in twee uitvoeringen komt (Comfort & Luxury) en dat de basisprijs onder de 30.000 euro moet kruipen.

Bronvermelding : Autofans

Header / foto’s : MG Motor Europe