Budget Rolls : HONGQI brengt elektrische E-HS9 naar Europa
28. februari 2022Het aandeel aan Chinese merken groeit op Europese bodem, en vooral wanneer het om elektrische auto’s gaat. Als nieuwste toevoeging is deze Hongqi E-HS9 in Noorwegen geland, en die lijkt met een beetje verbeelding op een Rolls-Royce Cullinan onder stroom.
Noorwegen lijkt zowat de bakermat van de Chinese EV-merken in Europa te worden. Dat is ook niet verwonderlijk, want uitvoerige subsidiëring en sensibilisering hebben het aandeel aan elektrische auto’s er doen stijgen tot een totaal van 64% in 2021. Heel wat merken uit het Verre Oosten, zoals Nio maar ook BYD en Xpeng, wagen er dus graag een eerste poging om hun EV’s aan de Europese man of vrouw te brengen. Hongqi zal nu hetzelfde doen met deze E-HS9.
CHINESE ELEKTRO-GIGANT
Die elektrische SUV is meteen een opvallend aanbod, en dat mag je letterlijk nemen. Met zijn hoekige front, langgerekte silhouet en meters aan chroomstrips doet hij wat denken aan de Rolls-Royce Cullinan, al is de Hongqi wel een beetje kleiner. Met een lengte van 5,2 meter komt hij eerder in de buurt van de Mercedes-Benz GLS of BMW X7 — nog steeds allesbehalve dwergauto’s, dus.
In tegenstelling tot die twee Europeanen is de E-HS9 echter een zuiver elektrische SUV, die zijn vermogen in de basisversie haalt uit twee elektromotoren met elk 217 pk en 300 Nm koppel. De topversie vervangt het achterste exemplaar door een motor met 333 pk en 450 Nm, goed voor een totaalplaatje van 550 pk. Hij sprint ermee naar de 100 km/u in 4,5 seconden, terwijl de zwakkere versie het op 6,5 seconden houdt.
LUXE ALOM
Ook op batterijvlak krijgt de Noorse Hongqi-koper keuze, en wel uit twee rijbereiken. Zo krijgt de basis-E-HS9 een accupakket mee van 84 kWh (netto 76,5 kWh), waarmee de elektrische SUV zo’n 396 WLTP-kilometers moet kunnen afleggen. Betaal je wat extra, dan wordt je Hongqi voorzien van een batterij van 99 kWh groot (netto 90 kWh) die een actieradius van tot 465 kilometer moet verzekeren. Snelladen kan de E-HS9 eveneens, al is hij met een capaciteit van maximaal 100 kW niet meteen een marktleider.
Wat betaal je dan voor zo’n Chinese elektro-reus met Rolls-Royce-uitstraling? In Noorwegen vraagt men er minstens 619.990 kronen voor, omgerekend 62.225 euro. Echt goedkoop is dat natuurlijk niet, maar daarmee plaatst de Hongqi zich wel op het niveau van pakweg een Mercedes-Benz EQC of een BMW iX3. De Chinees is echter aanzienlijk groter en biedt standaard zeven zitplaatsen. Liever minder stoelen maar wel meer luxe, dan kan je ook gaan voor een Premium- of Exclusive-versie van elk 779.000 kronen, of 78.235 euro. Dan krijg je zes captain chairs in nappaleer, net als luchtvering en soft-closeportieren.
Bron : AutoFans Auteur : Joram
Header / foto’s : Hongqi