EVTrader – Dé verkoopsite voor Elektrische Auto's!

In onderstaande informatie zijn de fiscale maatregelen van het Klimaatskoord 2019 al meegenomen.

Fiscale voordelen elektrisch rijden

Met een elektrische auto bespaart u niet alleen brandstofkosten. U kunt ook profiteren van belastingvoordelen en subsidies. Zo wil de overheid bedrijven en consumenten stimuleren om elektrisch vervoer aan te schaffen.

SUBSIDIES

Het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische middenklasse auto was € 4.000. Voor een gebruikte ('tweedehands') auto kon je € 2.000 subsidie krijgen. De subsidie was alleen bedoeld voor particulieren. Zakelijke rijders en ondernemers met een auto van de zaak hebben al voordeel van de lagere bijtelling. * Echter dit 'Subsidie potje' was binnen afzienbare tijd leeg. Naast de fiscale voordelen zijn er ook lokale en regionale subsidies voor de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen en laadpunten. Deze zijn er in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en de provincie Friesland. Informeer bij uw gemeente of provincie naar de mogelijkheden. De subsidies van een aantal gemeenten staan op deze website.

Geen BPM

Bij aankoop van een nieuwe auto of bij het importeren van een auto uit het buitenland betaal je Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van de BPM.  Je betaalt als particuliere rijder nog tot en met 2024 geen BPM en motorrijtuigenbelasting. Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. Deze regeling geldt alleen voor auto’s die nul gram CO2 per kilometer uitstoten. Alleen voor volledig elektrische auto’s dus.

VRIJSTELLING MRB

Tot eind 2020 betaal je als bezitter van een volledig elektrische personenauto geen Motorrijtuigen-belasting (MRB). De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen een halftarief. Deze vrijstelling geldt alleen voor volledig elektrische auto’s.

Voordelen LEASE

Lease-rijders met een elektrische auto rijden fiscaal voordelig door een lage bijtelling. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt tot en met 2019 een bijtelling van 4%. Voor alle auto’s met een hogere CO2 dan nul gram (dus ook plug-in hybride auto’s), geldt een bijtelling van 22%. Daarna blijft de bijtelling nog steeds lager dan die van een brandstof auto: de bijtelling op elektrische auto’s is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto’s. Zo stijgt de bijtelling via 8% in 2020, 12% in 2021, 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.

MIA EN VAMIL

Als extra stimulering op elektrisch rijden (en dus milieuvriendelijk) over te stappen, is er voor ondernemers de regeling Milieu-investeringsaftrek (MIA). Voor deze aftrek komen naast de aanschaf van de elektrische auto ook uw laadstation, de laadkabel en het installeren van het laadstation in aanmerking. Verder zit op stroom geen accijns. Tank je gas, diesel of benzine, dan gaat een deel van het verschuldigde bedrag naar de overheid.