Voor het volledig opladen van de accu van een elektrische auto thuis betaal je in eerste instantie de stroomkosten die de eigen energieleverancier berekent. Dat is in veel gevallen de voordeligste manier van opladen. Natuurlijk hangt het af van de hoeveelheid kilowatturen die je ‘tankt’, om de accu vol te laden en van de laadsnelheid. Een snellader is namelijk duurder dan een gewone lader.
Met een elektriciteitstarief vanaf € 0,30/kWh zijn de kosten per gereden kilometer € 0,06. Hoe lager het thuis tarief hoe lager de kilometerkosten als er alleen thuis geladen wordt.
Als de elektrische auto op de zaak opgeladen wordt, betaal je doorgaans een lager elektriciteitstarief van ca. € 0,15/kWh.
Houd er rekening mee dat bij publieke laadpalen vaak een starttarief moet worden betaalt naast het (vaak hogere) tarief voor de elektriciteit.
*Prijzen zijn een indicatie.
De kosten van het laadpunt wordt bepaald door de laadpaalexploitant. Deze kan naast een kWh prijs, bijvoorbeeld een starttarief en een stimuleringstarief berekenen. Het is dus belangrijk voor het laden van de elektrische auto het tarief te bekijken.
*Het kan zeker lonen om diverse laadpunten te vergelijken.
De leverancier van de laadpas vraagt vaak ook een transactie vergoeding of andere kosten voor de laadpas. Ook die kosten bepalen uiteindelijk de kosten voor het laden van de elektrische auto. Als je op deze kaart op een oplaadpunt klikt staat er naast de info over leverancier, stekker e.d. ook al vaak het tarief bij. Op korte termijn moet dat bij ieder laadstation duidelijk vermeld staan.
Nissan, Honda en Mitsubishi overwegen fusie: nieuwe autogigant in Japan op komst? (Image: Nissan Honda Mitsubishi…
Lees verder »