Ford bouwt fabriek in Keulen om voor EV-Productie op MEB-basis.
2. december 2020Volkswagen MEB Chassis
In tegenstelling tot General Motors, dat zich terugtrok van de Europese markt toen het zijn Opel-divisie aan PSA Group verkocht, blijft Ford zaken doen op het vasteland en kijkt het naar de toekomst. Afgelopen juli sloten Ford en Volkswagen een overeenkomst waardoor Ford het elektrische MEB-chassis van VW kan gebruiken als basis voor zijn eigen elektrische auto’s. Dat chassis wordt al gebruikt om de ID.3- en ID.4-auto’s in Zwickau te bouwen en wordt het startpunt voor de ID. Buzz die in 2022 in Hannover in productie gaat.
Onder verwijzing naar verschillende Duitse mediabronnen meldt Ford onlangs zijn fabriek in Keulen heeft geselecteerd om de eerste elektrische auto van het merk Ford te produceren die gebruikmaakt van het MEB-chassis. De andere fabrieken in kwestie waren Saarlouis, 200 kilometer naar het zuiden, en de Roemeense fabriek in Craiowa.
Het plan is om het op het MEB gebaseerde voertuig in 2023 te lanceren. In de komende jaren verwacht Ford meer dan 600.000 exemplaren van de auto te kunnen leveren, die royale ruimte combineren met de voordelen van een elektrische aandrijving”, aldus het bedrijf. Mogelijk is dat er zelfs een tweede MEB-voertuig eraan komt. Een rapport van Handelsblatt van vorig jaar citeerde Stuart Rowley, hoofd van Ford Europa hierover: “Ja, we hebben het erover.” Vanuit economisch oogpunt, zei hij, zou het geen zin hebben om slechts één auto op het MEB-chassis te produceren.
Volkswagen-CEO Herbert Diess onlangs in een personeelskrant tegen werknemers verteld dat het bedrijf met Ford in gesprek is over een volledig nieuw leveringscontract voor een tweede auto. Volkswagen heeft van zijn kant altijd open gestaan voor samenwerking met andere autofabrikanten die geïnteresseerd zijn in het gebruik van het MEB-platform voor hun eigen producten. Volkswagen beschrijft het gebruik van het platform door Ford als “een belangrijke hoeksteen in de elektromobiliteitsstrategie van Volkswagen”.
Het bewijs zit misschien in een begeleidend verhaal. Vorige week meldde de lokale nieuwsbron Kölner Stadtanzeiger dat Magnetti Marelli, een Tier One-leverancier aan de auto-industrie, van plan is een fabriek te bouwen om elektromotoren en andere aandrijflijncomponenten voor elektrische auto’s te produceren. Volgens verschillende mediabronnen zal de Marelli-fabriek naast de onlangs opnieuw geconfigureerde Kōln-fabriek zal worden gevestigd. Ford Europa is klaarblijkelijk van plan om $ 2 miljard te investeren om die fabriek te upgraden voor EV-Productie.
Waarom zou Volkswagen zijn MEB-platform delen met andere bedrijven? Gemakkelijk en schaalvergroting. Hoe meer MEB-chassis er worden geproduceerd, hoe lager de kosten per eenheid. Door ze aan andere bedrijven te verkopen, zal ook meer geld binnenkomen om de overgang van Volkswagen naar een fabrikant van elektrische voertuigen te betalen, terwijl het toch winstgevend blijft. Het voordeel voor EV-voorstanders is dat hoe meer elektrische automodellen er beschikbaar zijn, hoe sneller de EV-revolutie zal verlopen. Het zal interessant zijn om te zien hoe de Ford producten verschillen van Volkswagen modellen op basis van het MEB-chassis.
Brongegevens : Electrive
Foto’s : Volkswagen