In 2030 wil Hyundai Motor wereldwijd een aandeel van 7 procent in de EV-markt hebben. Dat komt neer op een verkoopstijging naar 1,87 miljoen batterij-elektrische modellen. Om dat te bereiken, wil Hyundai Motor tot aan 2030 zeventien nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen uitbrengen.
Hyundai krijgt er tot 2030 elf nieuwe elektrische modellen bij
4. maart 2022Hyundai zet nog meer vaart achter zijn elektrificatieplannen. En dat is goed nieuws voor iedereen die nu en in de toekomst elektrisch wil gaan rijden. Tot 2030 zal Hyundai maar liefst 11 nieuwe elektrische modellen presenteren. Luxemerk Genesis, ook onderdeel van Hyundai Motor, krijgt er 6 nieuwe elektrische modellen bij.
Drie elektrische sedans en zes SUV’s
Van de 11 nieuwe elektrische Hyundai-modellen zijn drie een sedan en zes een SUV. Ook komt Hyundai met een elektrische lichte bedrijfswagen en een totaal nieuw type. Nog dit jaar, in 2022, is de aftrap met de verkoopstart van de IONIQ 6, gevolgd door de IONIQ 7 in 2024.
Om de doelstellingen te behalen, wil Hyundai Motor toe naar een nog efficiënter productieproces – denk aan een flexibel productiesysteem en geavanceerde automatisering – voor batterij-elektrische modellen. Dit zal de komende jaren worden ingevoerd in alle Hyundai-fabrieken.
De Hyundai-fabriek in Ulsan in Zuid-Korea.
Uitbreiding van de batterijproductie
Naast fabrieken in Korea en Tsjechië wil Hyundai ook nieuwe productiefaciliteiten waar alleen batterij-elektrische voertuigen worden gebouwd. Dit jaar start in Indonesië de productie van elektrische auto’s. Tegelijkertijd kijkt Hyundai naar uitbreiding van de batterijproductie.
De levering van batterijen is op dit moment al verzekerd tot aan 2023. Door nieuwe samenwerkingen wil Hyundai zich verzekeren van 170 gWh aan batterijcapaciteit – lithium-ion-batterijen en ook nieuwe solid state-batterijen – om de beoogde doelstellingen voor 2030 te behalen.
Hyundai Motor start de ontwikkeling van een Integrated Modular Architecture (IMA) platform, een doorontwikkeling van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van de IONIQ 5. Het IMA-platform vormt de basis voor de batterijbehuizing en de elektromotor van de toekomstige modellen.
De volledig elektrische IONIQ 5 van Hyundai.
Invoering van over-the-air software-updates
Het IMA-platform leidt tot meer efficiency, een lager voertuiggewicht, meer actieradius en lagere productiekosten. Door de invoering van over-the-air software-updates wil Hyundai het aantal geïntegreerde elektronische controle-units verminderen, wat eveneens zorgt voor lagere kosten.
Verder investeert Hyundai Motor in de ontwikkeling van nieuwe software voor mobiliteitsdiensten, connectiviteit en andere op data gebaseerde services. Tot aan 2030 zijn hiermee investeringen gemoeid van zo’n 8,9 miljard euro, los van de investering van circa 14,4 miljard euro in elektrificatie.
Bron / foto’s : Hyundai Nederland