Omdat Europese autokopers te weinig elektrische auto’s kopen, verscherpt Brussel in 2025 de regels.

Fabrikanten moeten grote aantallen op de markt brengen, anders dreigen miljardenboetes voor het klimaat. Dit is echter fataal voor de restwaarde van elektrische voertuigen.

Voor de recente autoconferentie in september hoopten sommige industrievertegenwoordigers nog dat er snel een nieuwe slooppremie zou komen als verkoop boost. Wie zijn oude verbrandingsmotor naar de sloop zou sturen en enthousiast zou worden voor een nieuwe elektrische auto, zou zich kunnen verheugen op een idee van de SPD over een slooppremie. Maar de federale regering, met name minister van Economie Robert Habeck, zette een streep door die ideeën voordat ze serieus werden besproken.

Blijkbaar geen nieuwe slooppremie

Toch mag iedereen die tot nu toe nog geen elektrische auto heeft aangeschaft, zich voorbereiden op dalende prijzen. Het is namelijk te verwachten dat de recente prijsverlaging van de elektrische VW ID.3 in de overigens matige uitgeruste basisversie onder de €30.000 niet eenmalig zal zijn.

De reden ligt in de steeds strengere CO2-normen van de Brusselse EU-instantie. Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe auto, die nu al zeer streng is met 116 gram CO2, dalen naar bijna 94 gram per kilometer. Aangezien de EU nog steeds weigert te erkennen dat elektrische auto’s geen “zero-emissie” voertuigen zijn en eenvoudigweg de werkelijke CO2 uitstoot van de elektriciteitsproductie negeert, betekent dit, dat alleen elektrische auto’s nog steeds meetellen voor de vlootdoelstellingen van een autofabrikant.

Brussel verscherpt de CO2-doelstellingen aanzienlijk.

Dit brengt voor de autofabrikanten een aantal grote problemen met zich mee, want zelfs de laatste fabrikant heeft inmiddels begrepen dat verbrandingsmotoren op middellange termijn een aanzienlijk deel van de nieuwe registraties zullen uitmaken – omdat veel autobezitters geen zin hebben in een stekker.

Voor een krachtig model met verbrandingsmotor moet de autofabrikant dan meerdere elektrische voertuigen verkopen voor de CO2-compensatie. Tot nu toe hebben deze echter een aanzienlijk slechtere dekkingsbijdrage of verdienen ze in de basismodellen helemaal geen geld.

Autofabrikanten moeten elektrische auto’s verkopen, ook als ze daar verlies op maken.

Een vicieuze cirkel, waaruit slechts één oplossing mogelijk is: een mengcalculatie. Zoals al zichtbaar is, worden veel verbrandingsmotoren duidelijk duurder. De merken van de Volkswagen Groep zijn niet de enige die de prijzen voor diesel en benzine merkbaar verhogen; anderen zullen volgen. Tegelijkertijd zullen tenminste geselecteerde elektrische modellen onvermijdelijk goedkoper worden om boetes aan de EU te vermijden.

Gerichte prijsverlagingen bij belangrijke elektrische auto’s.

Dit geldt echter niet voor alle modellen, want de nieuwe accugeneraties en aanzienlijk lagere volumes maken de voertuigen vaak duurder dan eerder berekend.

En dan is er nog het probleem van de overcapaciteit. Juist deze zou zich voor particuliere autokopers kunnen uitbetalen. Tesla is niet de enige fabrikant die momenteel in Europa nieuwe elektrische voertuigen produceert zonder een bijbehorende orderportefeuille. Zo staan er op voormalige vliegvelden, beveiligde grote parkeerplaatsen en bedrijfsterreinen duizenden vermeende nieuwe voertuigen met stekker, waarvoor nog geen klanten zijn.

In 2025 lonken aantrekkelijke leasevoorwaarden en speciale aanbiedingen.

Dit zou echter kunnen veranderen als de voertuigen tegen sterk gereduceerde speciale aanbiedingen op de markt worden gebracht. De basisversie van de Tesla Model 3 kost momenteel €42.490 en als de goedkope Tesla’s op de markt komen, zou de grens van €40.000 kunnen dalen, net zoals onlangs de grens van €30.000 voor de VW ID.3.

Ook het ooit populaire Duitse massamodel met stekker, de ‘coole’ Fiat 500 Elektric, staat inmiddels op de parkeerplaatsen van veel dealers met lege banden. In plaats van de vroegere basisprijs van ongeveer €36.000 is de kleine 500er, die inmiddels zelfs te maken heeft met een productiestop, al beschikbaar vanaf net onder de €30.000. De voorraden zijn vol, en zo zou er ook hier een uitgebreide bonusactie kunnen komen die de basisprijs als lokmiddel verder omlaag drukt.

Bij de doorverkoop dreigt een vervelende verrassing.

De vermeende koopjesprijzen zullen echter op middellange termijn een ander probleem met zich meebrengen, dat zich niet zo gemakkelijk laat oplossen. Nog moeilijker dan de elektrische nieuwe voertuigen verkopen de bijbehorende tweedehands modellen met stekker momenteel. Wie op zoek is naar een slechts 12 of 18 maanden oude Porsche Taycan, Audi E-tron GT of zelfs een Mercedes EQS op de online marktplaatsen, merkt dat deze in vergelijking met de nieuwprijs van soms meer dan €150.000 tot wel 40 procent in waarde zijn gedaald. De overgewaardeerde restwaarden zijn een miljardenprobleem in de boeken van internationale autobedrijven. Goedkope nieuwe auto’s betekenen echter ook dat jonge tweedehandsauto’s tot een leeftijd van één tot drie jaar nog moeilijker verkopen en nog goedkoper worden.

Expert legt het waardeverliesdilemma voor elektrische auto’s uit

Een dilemma dat restwaarde expert Dieter Fess van het analysebedrijf Bähr & Fess ook bevestigt: “Op korte termijn wordt geen verbetering verwacht, integendeel, de prijsdruk op gebruikte batterijvoertuigen zou in de nabije toekomst nog groter kunnen worden. “De fabrikanten zullen dan gedwongen worden om aanzienlijk meer nieuwe elektrische auto’s op de markt te brengen om boetes in verband met de strengere wagenparklimieten vanaf 2025 te vermijden”, zegt Fess online tegen FOCUS.

Op de lange termijn zal deze trend alleen veranderen als het vertrouwen van klanten in batterij elektrische voertuigen verbetert. “Dit kan door het uitbreiden van de laadinfrastructuur of door technologische verbeteringen zoals solid-state batterijen. Tegelijkertijd geldt: hoe hoger de snelheid van de technische ontwikkeling, hoe meer de prijs van gebruikte elektrische voertuigen daalt”, vervolgt Fess.

Zowel voor elektrische auto’s zullen de prijzen ook voor gebruikte auto’s dalen

Dat is in ieder geval goed voor klanten die volgend jaar waarschijnlijk fors minder hoeven uit te geven aan een twee jaar oude Skoda Enyaq of een drie jaar oude Tesla Model 3. Maar dit zal de problemen van de autofabrikanten alleen maar groter maken.

Bronvermelding : Focus Online   –  Autor: Stefan Grundhoff  / Redakteur: Sebastian Viehmann

Header : Volkswagen manufacturing – Volkswagen newsroom

EVTrader® – Gespecialiseerd in het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.