Klimaatboetes van de EU maken verbrandingsmotoren duurder en elektrische auto’s goedkoper.
5. oktober 2024Omdat Europese autokopers te weinig elektrische auto’s kopen, verscherpt Brussel in 2025 de regels.
Fabrikanten moeten grote aantallen op de markt brengen, anders dreigen miljardenboetes voor het klimaat. Dit is echter fataal voor de restwaarde van elektrische voertuigen.
Voor de recente autoconferentie in september hoopten sommige industrievertegenwoordigers nog dat er snel een nieuwe slooppremie zou komen als verkoop boost. Wie zijn oude verbrandingsmotor naar de sloop zou sturen en enthousiast zou worden voor een nieuwe elektrische auto, zou zich kunnen verheugen op een idee van de SPD over een slooppremie. Maar de federale regering, met name minister van Economie Robert Habeck, zette een streep door die ideeën voordat ze serieus werden besproken.
Blijkbaar geen nieuwe slooppremie
Toch mag iedereen die tot nu toe nog geen elektrische auto heeft aangeschaft, zich voorbereiden op dalende prijzen. Het is namelijk te verwachten dat de recente prijsverlaging van de elektrische VW ID.3 in de overigens matige uitgeruste basisversie onder de €30.000 niet eenmalig zal zijn.
De reden ligt in de steeds strengere CO2-normen van de Brusselse EU-instantie. Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe auto, die nu al zeer streng is met 116 gram CO2, dalen naar bijna 94 gram per kilometer. Aangezien de EU nog steeds weigert te erkennen dat elektrische auto’s geen “zero-emissie” voertuigen zijn en eenvoudigweg de werkelijke CO2 uitstoot van de elektriciteitsproductie negeert, betekent dit, dat alleen elektrische auto’s nog steeds meetellen voor de vlootdoelstellingen van een autofabrikant.
Brussel verscherpt de CO2-doelstellingen aanzienlijk.
Dit brengt voor de autofabrikanten een aantal grote problemen met zich mee, want zelfs de laatste fabrikant heeft inmiddels begrepen dat verbrandingsmotoren op middellange termijn een aanzienlijk deel van de nieuwe registraties zullen uitmaken – omdat veel autobezitters geen zin hebben in een stekker.