Home » Komt er nu een EU-subsidie voor elektrische auto’s?
Komt er nu een EU-subsidie voor elektrische auto’s?
23. januari 2025
EU werkt aan stimuleringsprogramma voor elektrische auto’s
Kort voor het einde van zijn ambtstermijn sprak bondskanselier Olaf Scholz (SPD) herhaaldelijk over de noodzaak van nieuwe subsidies voor elektrische auto’s. Hierbij stelde hij ook voor om belastingvoordelen te introduceren voor de aankoop van elektrische auto’s uit Duitsland. Tegenover de Freie Presse benadrukte Scholz echter dat een Europese oplossing de voorkeur verdient boven nationale maatregelen.
De EU heeft dit idee inmiddels omarmd en werkt momenteel aan een uitgebreid plan voor stimuleringsmaatregelen om de aanschaf van elektrische voertuigen in heel Europa te bevorderen. In een interview met de online-uitgave van de Financial Timesdeelde Teresa Ribera, vicevoorzitter van de Europese Commissie, haar visie op het voorstel voor een EU-brede subsidie en de mogelijke impact ervan.
“Het is belangrijk om vanuit een pan-Europees perspectief te kijken naar hoe we maatregelen kunnen vereenvoudigen, zonder afhankelijk te zijn van nationale subsidies,” verklaarde Ribera over het plan voor EU-brede steun voor elektrische auto’s. Ze benadrukte dat zo’n subsidie moet voldoen aan de WTO-regels, maar tegelijkertijd moet zorgen dat Chinese merken niet van deze steun profiteren. Het vinden van de juiste balans tussen deze eisen is een complexe uitdaging. Bovendien waarschuwde Ribera dat stimuleringsmaatregelen voor de aanschaf van elektrische auto’s geen concurrentie tussen nationale subsidies mogen veroorzaken, maar juist gericht moeten zijn op een gezamenlijke Europese aanpak.
Naast de mogelijke subsidie voor elektrische auto’s benadrukte Teresa Ribera dat het essentieel is om wetgeving zo te ontwerpen dat deze niet alleen de verkoop van elektrische voertuigen bevordert, maar ook bijdraagt aan het grotere doel: een duurzamer en schoner milieu. Vanaf 2035 mogen er in de EU namelijk geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer op de markt komen.
De vicevoorzitter van de Europese Commissie wil vasthouden aan deze uitfaseringstermijn, omdat dit zowel voor autofabrikanten als voor consumenten meer duidelijkheid en zekerheid biedt. Ze gaf echter aan dat er enige flexibiliteit mogelijk is op het gebied van de jaarlijkse verkoopdoelstellingen voor elektrische auto’s en de boetes voor fabrikanten die deze doelen niet behalen.
Elektrische voertuigen 2035, uitdagingen en regelgeving in Europa
Klik op afbeelding
Bronvermelding :FT.com / Frei Presse / eFahrer
Youtube : Magnus Commodities
Header : European Commission Brussels (Image WindEurope)