De ontwikkelingen wijzen uit dat het rijden op fossiele brandstof steeds minder algemeen wordt. Autofabrikanten stoppen zelfs met het afleveren van nieuwe modellen met een benzine- of dieselmotor.Wat het goede moment is om over te stappen op een 100% elektrische of plugin – hybride auto is lastig te bepalen. Is dat alleen een kostenoverweging of speelt het milieuaspect direct al een zwaardere rol. Onderstaand een aantal overwegingen die bij de beslissing kunnen meehelpen.
De productietechnieken van elektrische auto’s zijn nog in ontwikkeling. Daarnaast zijn de productieaantallen op het ogenblik nog laag. Daarom kost een elektrische auto nu nog vaak meer dan een vergelijkbare auto die rijdt op fossiele brandstof. Ook de ontwikkeling van de batterij en het winnen van lithium zorgt nog voor hogere kosten. Dit zal in de komende tijd anders worden daar de verbetering van de batterij techniek zich snel verder ontwikkelt en de vraag voor accu’s sterk blijft toe nemen, waardoor elektrische auto’s steeds betaalbaarder zullen worden.
De totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur is lager omdat de elektrische auto lagere energiekosten heeft. Een elektrische auto vergt bovendien ook minder onderhoud: minder bewegende delen en dus minder slijtage. Ook profiteren eigenaren van elektrische auto’s van (tijdelijke) fiscale voordelen: lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen).
Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor. Hierdoor zijn er minder slijtagedelen en hoeft er bijvoorbeeld geen olie ververst te worden. Een elektrische auto heeft ook geen koppeling en uitlaat dus dat kan ook niet defect gaan. Verder slijten de remmen van een elektrische auto minder snel. Al deze onderdelen hoeven dus niet of minder snel vervangen te worden – en dat scheelt nogal in de kosten.
Op de website van de ANWB staat een handige kostencalculator.
Voor de zakelijke rijders:
Bijtelling is tot en met 2019 4%. Na 2020 blijft de bijtelling nog steeds lager dan die van een brandstof auto: de bijtelling op elektrische auto’s is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto’s. Zo stijgt de bijtelling via 8% in 2020, 12% in 2021, 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.
Je betaalt als particuliere rijder nog tot en met 2024 geen BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting (ook wel MRB of wegenbelasting genoemd). Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van 100% elektrische auto’s.
EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.
Nissan, Honda en Mitsubishi overwegen fusie: nieuwe autogigant in Japan op komst? (Image: Nissan Honda Mitsubishi…
Lees verder »