Op de IAA in München gaf Smart een preview van de elektrische SUV met de Concept #1-studie. Daarna volgden tekeningen van het octrooibureau waarop de productieversie te zien was. Nu is er een naam.

De studie voor de nieuwe slimme SUV heet Concept #1. De autofabrikant heeft nu de naam bekend gemaakt van het aanstaande productiemodel van de elektrische SUV: Smart#1. Dit definieert ook de generatienamen voor alle nieuwe Smart-modellen. Het “#”-symbool in combinatie met een cijfer identificeert alle toekomstige volledig elektrische modellen van het merk.

Smart #1 - elektrische auto

Afb. Smart

Slimme SUV met nieuw front en B-stijlen

In vergelijking met de studie verandert Smart de voorschort en voegt hij twee luchtinlaten rechts en links toe, de kenmerkende grill schuift iets naar beneden en is smaller. In het midden zijn nu ook een kentekenplaatveld en een opening voor sensoren gepland. De koplampen lijken slanker en de motorkap heeft ook een andere sluitlijn.

In plaats van de grote 21 inch velgen met speciaal showbandenprofiel heeft de standaardversie kleinere lichtmetalen velgen. Aan de zijkant vallen ook de aanzienlijk grotere buitenspiegels op, die nu op de deurrail zitten in plaats van op filigrane spijlen aan de A-stijl te zijn bevestigd. De expressieve dorpels zijn meer geïntegreerd in de carrosserie, de handgrepen lopen gelijk met de deuren. Deze zijn conventioneel en niet in tegengestelde richting bevestigd, en er is ook een B-stijl in de standaard Smart. De ronde laadklep wordt vervangen door een tegenhanger in rechthoekig formaat. De achterzijde blijft in het studiedesign, maar heeft een kentekenplaatpaneel in de bumper en een gesloten dakrandspoiler.

Smart #1 - elektrische auto

Afb. Smart

Rijbereik van 440 km

De Smart SUV is gebaseerd op de nieuwe Sustainable Electric Architecture (SEA; beter gezegd SEA Entry) van de Chinese autofabrikant Geely, die samen met Mercedes het elektrische model bouwt in een joint venture.

In tegenstelling tot de studie met vier zitplaatsen, is de puur elektrische slimme SUV, intern aangeduid als “HX11”, ontworpen als vijfzitter en zal met een lengte van ongeveer 4,30 meter het grootste model van het merk zijn. Aangedreven door een motor achterin zou de kleine moeten starten met zo’n 250 pk en goed zijn voor een actieradius van zo’n 440 kilometer (WLTP). De ingenieurs van Geely installeerden een lithium-ion accu met een capaciteit van net geen 70 kWh in de vloer van het slimme platform. De nieuwe auto zal ook snel opladen en cloudgebaseerde over-the-air software-updates bevatten.

Bron : MSN

Header / foto’s : SMART

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.