Opnieuw de elektrische Toyota bZ4x, nu de definitieve versie
29. oktober 2021Toyota’s eerste volledig elektrische productiemodel komt dichterbij, nu de Japanse autobouwer de definitieve versie van de Toyota bZ4X presenteert. Nog dit jaar debuteert de elektro-SUV op de Europese markt. De levering volgt in 2022.
Jarenlang werkte Toyota aan de ontwikkeling van elektrische modellen, maar de lancering van zo’n elektromodel liet lang op zicht wachten. Toyota achter de tijd niet rijp voor de elektrische auto, mede ingegeven door het gebrek aan marktvraag en infrastructuur. Maar nu steeds meer consumenten de elektro-auto omarmen, komt Toyota met zijn langgeleden uitgestippelde productoffensief. Overigens is er nog een belangrijke reden waarom de elektrische Toyota niet eerder kwam, namelijk de CO2-voetprint van elektro-auto’s zowel tijdens de productie van de auto, de bouw van het accupakket als de recycling van de elektrische auto.
Niet dat Toyota nu de commerciële kant van de EV bovendien van de CO2-voetprint verkiest, het concern heeft de filosofie Beyond Zero in het leven geroepen. In het kort, verder kijken dat louter emissievrije kilometers rijden. Voor de reeks modellen ontwikkelde Toyota een specifiek platform, dat e-TNGA-platform heet. Het vormt de basis voor een deel van zijn ‘Battery Electric Vehicles’, kortweg BEV’s. Het platform, waarop ook verschillende Lexus-modellen komen te staan, heeft een in de vloer geplaatste batterij. Het accupakket vormt een integraal onderdeel van het chassis. Het zwaartepunt ligt dus laag en dat moet de gewichtsbalans carrosseriestijfheid en wegligging ten goede komen. De watergekoelde batterij laat zich opladen met maximaal 150 kW. Optioneel voorziet Toyota het dak van zonnepanelen. Door de voorziening kan er in een heel jaar voor 1800 km aan energie worden opgewekt. De Japanners monteren zowel aan de voorzijde als aan voor- en achterzijde een elektromotor.
Steer-by-wire
De architectuur biedt tevens de mogelijkheid van steer-by-wire. Een mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen ontbreekt. De wielen draaien elektronisch op basis van de input van het stuurwiel. Volgens Toyota scheelt het systeem enorm in ruimte en biedt het binnenin meer beenruimte, een betere zitpositie en een gemakkelijkere in- en uitstap. Tevens is het bZ-platform uitgerust met Toyota Safety Sense van de derde generatie., bestaande uit veiligheids- en assistentiesystemen met nieuwe en verbeterde functies. De software-updates gaan ‘over-the-air’ (OTA).
Ruimer interieur
Voor Toyota is de bZ4x het eerste model op de bodemsectie. Het is een middelgrote SUV met plaats voor vijf personen. De Japanners vergelijken de auto met de RAV4. De nieuweling is 85 mm lager dan de RAV4, terwijl de motorkaplijn 50 mm lager ligt. De wielbasis meet 160 mm méér. Door de positie van de compacte elektromotoren en batterij biedt het elektromodel meer interieurruimte dan de RAV4. De bagageruimte meet met de achterbank in de stelling precies 452 liter. Of er verschil in laadvolume is tussen de twee- en vierwielaandrijver, geeft Toyota nog niet op.
Prestaties Toyota bZ4x
Binnen het ontwerp van de bZ4x, waarbij de 4 voor het segment staat en de X de SUV-carrosserie aanduidt, brengt de fabrikant een voor- en vierwielaandrijver. Met louter een elektromotor op de vooras is de auto 150 kW/265 Nm sterk en legt hij de acceleratie van 0-100 km/h in 8,4 seconden af. De topsnelheid bedraagt 160 km/h. Met een elektromotor op de achteras erbij is een systeemvermogen van 160 kW beschikbaar. De fabrikant monteert dan een 80 kW-elektromotor op de vooras en achterin komt een tweede blok met 80 kW vermogen. De trekkracht bedraagt tezamen 336 Nm. De 160 km/h snelle vierwielaandrijver rondt de sprint 0-100 km/h in 7,7 seconden af. Voor het lithium-ion-accupakket heeft de autobouwer het nu alleen over een capaciteit van 71,4 kWh, waarmee dan meer dan 450 kilometer kan worden gereden. De nieuwe Toyota bZ4X maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021.
Bronvermelding : Autovisie
Header / foto’s : Toyota Global