Hoe ziet de koers van de autofabrikanten eruit richting het einde van de verbrandingsmotoren, dat de EU vanaf 2035 voor nieuwe diesel- en benzineauto’s heeft bepaald?

Het elektrische auto segment bij Volkswagen (VW) hapert, en ook bij andere fabrikanten worden investeringen in elektrische auto-projecten uitgesteld of zelfs vertraagd. De nieuwste grote fabrikant die hiermee te maken heeft, is Volvo. De vooruitzichten voor de autofabrikanten zijn duidelijk: vanaf 2035 mogen er in de EU geen nieuwe auto’s met diesel- of benzinemotor meer worden toegelaten. De CO2-uitstoot in de transportsector moet tot nul worden teruggebracht. Volgens de EU-plannen is een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in de transportsector alleen haalbaar met elektrische auto’s. Er kan wel een toekomst zijn voor klimaat neutrale synthetische brandstoffen (E-Fuels), maar dit zal waarschijnlijk beperkt blijven tot een niche.

In Europa zijn de CO2-vlootdoelen voor fabrikanten al enige tijd geleden vastgelegd. Volgens recente cijfers van het adviesbureau Dataforce dreigen autofabrikanten in de problemen te komen door de strengere EU-vlootlimieten voor de CO2-uitstoot vanaf 2025. Het probleem is de afschaffing van de gewicht bonus, die de fabrikanten van zwaardere SUV’s concurrerend moest houden. Zo moeten de emissies van nieuwe auto’s vanaf 2025 gemiddeld dalen van de huidige 116 g/km naar minder dan 93,6 g/km, een vermindering van 19 procent. Overschrijding van de CO2-limieten kan voor grote autofabrikanten resulteren in boetes van honderden miljoenen euro’s.

Zo sluipen de autofabrikanten uit het tijdperk van de verbrandingsmotoren.

 

Audi formuleert duidelijk uitstapmoment
Volkswagens premium-dochter Audi heeft een concreet uitstapdatum vastgesteld: vanaf 2026 zal het merk geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer ontwikkelen. Ook is besloten te stoppen met hybride voertuigen. Vermoedelijk zal de opvolger van de Audi Q5 de laatste nieuwe verbrandingsauto uit Ingolstadt zijn. Dit SUV-model komt in 2026 op de markt en zal tot 2033 worden geproduceerd. Daarna wil Audi alleen nog auto’s met verbrandingsmotoren in China bouwen.

Tegen 2025 wil Audi 20 elektrische auto’s in zijn assortiment hebben. De premium fabrikant maakte in 2021 indruk met de e-tron GT. De komende Euro 7-emissienorm had voor onzekerheid gezorgd bij de fabrikant, maar blijkt uiteindelijk minder streng te zijn dan verwacht. Na het luxe model van 150.000 euro volgden goedkopere modellen, zoals de Q4 e-tron, Audi’s eerste elektrische SUV op het MEB-platform. Dit model moet klanten de overstap naar elektrische mobiliteit bij Audi vergemakkelijken.

BMW: voorzichtige afwending van het verbod op verbrandingsmotoren

BMW i4 - electric car charging

BMW i4 (Image BMW Press Group)

BMW, net als andere autofabrikanten, zoekt nu naar een uitweg en bereidt zich erop voor om ook na 2035 nog auto’s met verbrandingsmotor in Europa aan te bieden en te verkopen. “Het verbod op verbrandingsmotoren was naar onze mening naïef en moet worden aangepast”, zei CEO Oliver Zipse onlangs tegen BILD. Internationale zakenpartners van BMW vragen zich af waarom de EU een technologie verbiedt waarin Europa een concurrentievoordeel heeft en die met CO₂-arme brandstoffen nog veel potentieel biedt. Zipse dringt er met name op aan dat de Europese Commissie meer moet doen voor de productie van E-Fuels, synthetische brandstoffen op koolstofbasis.

Eerder volgde de Beierse fabrikant een ambitieus plan dat al begon uit te komen: In november 2023 verliet de laatste in München gebouwde verbrandingsmotor de productielijn, een achtcilinder. De productie van verbrandingsmotoren werd verplaatst naar Steyr in Oostenrijk en Hams Hall in het Verenigd Koninkrijk.

Gericht op 15 procent elektrisch aandeel
BMW verhoogde het aandeel van elektrische auto’s op de Duitse markt naar 15 procent in 2023, en streeft naar 20 procent in 2024. Vorig jaar verkocht BMW 376.000 volledig elektrische voertuigen in Duitsland, een toename van 74 procent ten opzichte van 2022. BMW wil in 90 procent van alle marktsegmenten minstens één volledig elektrisch model hebben. Tegen 2030 moet de helft van de wereldwijd verkochte auto’s volledig elektrisch zijn.

Na de elektrische pioniers i3 en de hybride sportauto i8 (beide stopgezet), heeft BMW nu de elektrische SUV’s iX1, iX, iX M60, en de sedans i4, i4 M50 en i7. Het doel van BMW CEO Oliver Zipse is duidelijk: “De groenste elektrische auto komt van BMW.”

X-serie blijft met verbrandingsmotoren
BMW houdt echter nog vast aan verbrandingsmotoren, vooral in de X-serie. Tot ver in het volgende decennium zullen benzine- en dieselmotoren worden aangeboden, zelfs op een nieuw ontwikkeld platform. Zowel vier-, zes- als achtcilindermotoren zullen worden gemoderniseerd. Deze tweesporenstrategie lijkt voort te komen uit onzekerheid over welke aandrijvingsvorm de BMW-klanten tussen 2023 en 2035 zullen verkiezen.

BMW staat ook positief tegenover het gebruik van E-Fuels. Waterstoftechnologie speelt eveneens een rol bij BMW. In augustus 2022 opende BMW een waterstofexpertisecentrum met een eigen brandstofcelproductie, en testte de aandrijving in een kleine serie van de iX5 Hydrogen.

Citroën elektrificeert vooral gezinnen

Citroën e-C4 - electric car

Citroën e-C4 (Image Stellantis Media)

De Fransen zetten ook vol in op de koers richting elektromobiliteit. De Citroën ë-Berlingo en ë-Spacetourer (plus de lange versie “Business Lounge”) kunnen vooral gezinnen lokaal emissievrij van A naar B vervoeren. Klanten zijn het meest enthousiast over de SUV-achtige ë-C4, en sinds midden 2022 is er ook de crossover-variant ë-C4 X. Met de Citroën ë-C3 vanaf ca. 23.500 euro is er al een van de goedkoopste elektrische Citroëns op de markt. Tegen 2028 zou het tijdperk van verbrandingsmotoren bij Citroën wel eens ten einde kunnen komen

Dacia wil het potentieel van verbrandingsmotoren zo lang mogelijk benutten
De voordelige auto’s van Dacia zullen zo lang mogelijk uitgerust blijven met verbrandingsmotoren en vormen daarmee een tegenwicht voor moederbedrijf Renault en diens elektrische strategie. “Iedereen moet zijn rol spelen. Renault streeft ernaar de kampioen van elektrische motoren te zijn, wat een risico met zich meebrengt”, zei Dacia-directeur Denis Le Vot tegen persbureau Reuters. Dacia wil dus pas in 2035 afscheid nemen van fossiele brandstoffen als aandrijvingsmiddel, terwijl Renault al vanaf 2030 volledig op elektrische voertuigen wil overschakelen. Ondertussen is de Dacia Spring Electric, het eerste elektrische model van het merk, al verkrijgbaar met een 65 pk-motor.

Fiat: al in 2027 als pure elektrische merk
Fiat heeft ambitieuze doelen gesteld. Momenteel heeft het Italiaanse merk slechts één elektrische auto in het assortiment, de voornamelijk voor stadsverkeer ontworpen Fiat 500 Elektro (ook als cabriolet). Het volgende volledig elektrische model zal eveneens een klein auto worden. Fiat is van plan een elektrische Panda op de markt te brengen. Tegen 2024 moet elke Fiat met een elektrische aandrijving beschikbaar zijn. Waarschijnlijk vanaf 2027, en uiterlijk in 2030, zullen er uit Turijn helemaal geen verbrandingsmotoren meer komen.

Ford : Vanaf 2030 als puur elektrische fabrikant? Ford versoepelt plannen

Ford Kuga Plug-In Hybride charging

Ford Kuga (Image Ford Media)

Ford versoepelt zijn plannen om vanaf 2030 als puur elektrische fabrikant te opereren: Als de vraag er is, zal Ford langer verbrandingsmotoren en hybride auto’s blijven bouwen. In een interview met een autoportaal zei Martin Sander, de CEO van Ford Duitsland: “Als we een sterke vraag zien, bijvoorbeeld naar plug-in hybride voertuigen, zullen we die aanbieden.” Redenen voor de vertraging zijn ook de momenteel hoge batterijprijzen en onzekerheden in de wettelijke kaders genoemd. Toch blijft elektrificatie een lange termijn doel voor Ford.

De Mustang Mach-E wordt gezien als het begin van de elektrificatie voor Ford. Tegen 2030 moet het volledige aanbod in Europa elektrisch zijn. In tegenstelling tot de eerdere focus op het elektrificeren van grote voertuigen, zal er meer geld worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van kleinere elektrische voertuigen, aldus Ford-CEO Jim Farley begin 2024. Klanten zijn weliswaar geïnteresseerd in elektrische voertuigen, maar velen willen geen hoge meerprijs betalen. De overgang naar elektrische auto’s is volgens het bedrijf onvermijdelijk. Ford maakt gebruik van het elektrische platform MEB van VW en heeft met de Mustang Mach-E al een populair elektrisch model op de Duitse markt. In 2024 zou er in Keulen een elektrische opvolger van de Fiesta gebouwd kunnen worden.

In de VS zijn in augustus de plannen om de F-150 Lightning als volledig elektrische full size pick-up te produceren, uitgesteld. De plannen voor een elektrisch full-size SUV met drie zitrijen zijn zelfs geschrapt. In plaats daarvan plant de fabrikant een elektrische mid-size pick-up en een gelijkwaardige van. Hiermee richt Ford zich op segmenten waarin het bedrijf al sterk is: pick-ups en bedrijfsvoertuigen.

GM kondigt afscheid van verbrandingsmotoren aan
Ook de Amerikaanse autofabrikant General Motors heeft aangekondigd vanaf 2035 alleen nog maar emissievrije auto’s te willen verkopen.

Honda vertraagt het afscheid van de verbrandingsmotor
De Japanners vervingen onlangs in Europa de schattige Honda e door de elektrische SUV e:Ny1 als enige volledig elektrische automodel tot nu toe. Voor het eerst wordt gebruik gemaakt van Honda’s e:N-architectuur F, een platform met voorin geplaatste motor. De fabrikant wil tegen 2030 dertig nieuwe elektrische auto’s op de markt brengen. De volledige uitfasering van de productie van verbrandingsmotoren is gepland voor 2040

Hyundai wil tot de wereldwijde top 3 van elektrische voertuigen behoren

Hyundai Kona Electric - elektrische auto

Hyundai Kona Electric (Image Hyundai News)

De Hyundai Motor Group wil met haar merken Hyundai, Kia en Genesis tot 2030 een van de drie wereldwijd leidende fabrikanten van elektrische voertuigen worden. Hyundai’s doel is om jaarlijks 1,51 miljoen elektrische auto’s in Korea en 3,64 miljoen wereldwijd te produceren, met een investeringsvolume van ongeveer 18 miljard dollar.

Echter, Hyundai heeft ook de algemene vraagafname bij elektrische voertuigen opgemerkt en wil deze moeilijke twee tot drie jaar, zoals recentelijk door een manager van het Koreaanse bedrijf werd geschat, overbruggen met hybride modellen en een range extender. Hiervoor is een speciale verbrandingsmotor in ontwikkeling die de batterij van elektrische auto’s continu oplaadt en een actieradius van 1000 km moet mogelijk maken.

Genesis verkoopt in tien jaar alleen nog elektrische auto’s in Europa
De luxe dochteronderneming Genesis van Hyundai heeft zich verplicht om tot 2045 klimaatneutraal te worden in haar producten en operaties. Vanaf 2035 zullen de Koreanen in Europa alleen nog emissievrije voertuigen verkopen. Tot 2040 wil Hyundai alle voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, in de belangrijkste wereldmarkten uit faseren.

Op de markt voor elektrische voertuigen treedt de Hyundai groep naar voren met de submerk Ioniq, waaronder de 800-volt oplaadbare Ioniq 5 en Ioniq 6. In 2030 wil Hyundai in totaal 31 elektrische modellen van de genoemde drie merken in het assortiment hebben. Recentelijk heeft Hyundai de Kona vernieuwd en brengt volgend jaar de Ioniq 7 uit.

Jaguar: Einde I-Pace en kondigt uitstap verbrandingsmotor aan
Jaguar Land Rover (JLR) reageert ook op de dalende verkoopcijfers in de elektrische autosector: er wordt meer geld geïnvesteerd in nieuwe modellen. In plaats van ongeveer 18 miljard euro worden er de komende vijf jaar nu 21 miljard euro besteed om platformen voor zowel verbrandingsmotoren als elektrische auto’s te ontwikkelen. “Totdat een aandrijftechnologie wereldwijd doorbreekt, moeten we blijven investeren in meerdere aandrijflijnen tegelijk,” aldus financieel directeur Richard Molyneux. Jaguar Land Rover ziet het als een voordeel dat het bedrijf op het gebied van elektrische mobiliteit een achterblijver was, omdat het zijn kaarten nog niet volledig heeft uitgespeeld.

In augustus 2023 had het bedrijf aangekondigd eind 2024 het eerste model op basis van een nieuwe elektrische architectuur voor te stellen. De vierdeurs limousine in goede Jaguar traditie zal in 2025 minstens twee andere modellen volgen. De belangrijkste basis wordt de MLA Flex-platform, die bedoeld is voor de Range Rover en zowel verbrandingsmotoren, hybrides als elektrische auto’s kan huisvesten. Aanvankelijk zouden alle voertuigen met een verbrandingsmotor tegelijkertijd uit productie gaan – deze beslissing heeft JLR nu teruggedraaid. Van de oorspronkelijk zes elektrische auto’s van de twee merken zijn er nu vier overgebleven, die tot 2026 op de markt moeten komen.

Het allereerste volledig elektrische Jaguar-model, de sinds 2018 gebouwde crossover-SUV I-Pace, zal dan niet meer tot het aanbod behoren. Blijkbaar geen groot verlies: de I-Pace was geen echte hit voor de fabrikant. In Europa verkocht Jaguar van de I-Pace tot 2021 ongeveer 40.000 exemplaren, in de VS slechts zo’n 6000. Ter vergelijking: van de in 2016 geïntroduceerde verbrandingsmotor-SUV F-Pace verkocht de fabrikant alleen in Europa tot 2021 meer dan 120.000 eenheden.

 

Kia: 15 elektromodellen tot 2030

KIA e-Niro - electric car

KIA e-Niro (Image KIA)

De Hyundai’s zuster Kia biedt zowel zeer efficiënte verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen aan met baanbrekende 800-volt laadtechnologie, en stemt de aandrijvingen af op de wensen van de klanten. Tot 2030 willen de Koreanen 15 elektrische modellen op de markt hebben. Tegen die tijd is het plan om een jaarlijkse verkoop van meer dan een miljoen batterij elektrische voertuigen te bereiken, wat ongeveer een kwart van de totale verkoop zou zijn, aldus Kia tijdens een investeerders dag in april. Tot 2030 moeten elektrische voertuigen, evenals hybrides en plug-ins, 58 procent van de verkochte voertuigen uitmaken, wat neerkomt op 2,58 miljoen eenheden. Kia heeft als algemene visie om een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden, onder andere als wereldwijde nummer één voor speciale voertuigen, zoals voor leverings- en logistieke diensten. De modellen EV5, EV6 en het vlaggenschip EV9, evenals de nieuwe EV3, onderstrepen de hoge ambitie van het merk.

Lamborghini zet in op e-fuels en hybride
Zelfs Lamborghini kondigde in 2021, bij de presentatie van hun toekomststrategie, aan volledig te willen elektrificeren. Dit echter minder snel, maar wel grondig. “Als we komen, moeten we de besten zijn,” zei merkchef Stephan Winkelmann. Eerst zullen de Aventador, Huracán en Urus in de komende jaren worden uitgerust met hybride-aandrijvingen, waarschijnlijk vanaf 2024.

De eerste volledig elektrische Lamborghini zal naar verwachting in 2028 verschijnen, in de vorm van een vierde modelreeks. Volgens het management zou dit “een Gran Turismo met vier zitplaatsen en iets meer bodemvrijheid” kunnen zijn. Desondanks wil de Italiaanse dochteronderneming van Volkswagen ten minste enkele supersportwagens ook na 2030 blijven aanbieden met verbrandingsmotoren. “Een mogelijkheid zou zijn om de verbrandingsmotoren met synthetische brandstof in leven te houden,” vertelde president Winkelmann aan “WELT am SONNTAG”.

Lancia: De Italianen komen terug als elektrisch merk
Lancia heeft de afgelopen decennia aan betekenis verloren. Maar daar komt een einde aan: sinds 2024 geldt er een tienjarenplan voor het merk, dat ooit de rallycircuits van de wereld domineerde en de tot op de dag van vandaag door Walter Röhrl bewonderde Lancia 037 op de weg bracht.

Recent is de elektrische compacte wagen Ypsilon in Italië op de markt gekomen, en vanaf volgend jaar ook buiten de grenzen. Twee jaar later volgt een nog niet nader genoemd elektrisch vlaggenschip, en in 2028 keert de legendarische Lancia Delta terug. Volgens de berichten wordt de nieuwe Delta een “gespierd hatchback model dat autoliefhebbers in heel Europa zal enthousiasmeren”.

Lexus wordt Toyota’s elektrische premium merk
Tot nu toe heeft Lexus alleen de UX 300e, een middelgroot crossover-SUV met een alternatieve elektrische aandrijving, en de iets grotere RZ, het zustermodel van de Toyota bZ4X, in het elektrische programma. Maar tegen 2030 wil de luxe-afdeling van Toyota in Europa in elke modelreeks minstens één elektrische auto aanbieden, zelfs een sportwagen. Vijf jaar later zal dit programma wereldwijd worden uitgebreid.

Rond 2025 zou het kunnen beginnen – met een kleine SUV. Een jaar later zou de opvolger van de luxe sedan ES kunnen komen, gebaseerd op een nieuw platform voor elektrische auto’s. Als bijzonder voorrecht mag Lexus bovendien als eerste merk binnen de groep een nieuwe lithium-ion prestatie batterij gebruiken. Deze batterij zou binnen 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen en een actieradius tot 800 km bieden – een voorloper van de solid-state batterij met een bereik van 1000 km, die Toyota al heeft aangekondigd.

De doorbraak van Lexus is onderdeel van de nieuwe elektrische strategie van moederbedrijf Toyota, dat tegen 2030 wereldwijd 30 elektrische auto’s wil introduceren.

Maserati stopt al in 2028
Het Italiaanse traditiemerk, vooral bekend om zijn sportieve sedans en coupés, toont een buitengewone inzet voor de overgang naar elektrische aandrijving. Volgens het “Handelsblatt” zullen tegen eind 2025 alle modellen, van de Gran Cabrio tot de QuattroPorte, ook als volledig elektrische versie beschikbaar zijn. En al in 2028 wil het Stellantis merk Maserati geen auto’s met verbrandingsmotor meer aanbieden, terwijl oorspronkelijk 2030 als het uitstapjaar was genoemd.

Momenteel heeft Maserati de elektrische variant van de middelgrote SUV Grecale gepresenteerd: de Folgore (Italiaans voor bliksem) die 560 pk levert. De grotere SUV Levante wordt over enkele weken uit productie genomen, en een elektrische opvolger is gepland voor 2027. De productie van de Bi-Turbo V8, waarvoor Maserati onder andere bekend staat, werd vorig jaar al stopgezet. De elektrische versie van de sport limousine QuattroPorte komt in 2028. Beide modellen maken gebruik van het nieuwe Stellantis platform STLA-Large voor grote elektrische auto’s.

Mazda: Elektrisch en verbrandingsmotoren (met synthetische brandstoffen)

Mazda MX-30 - electric car

Mazda MX-30 (Image Mazda Press)

“Mazda volgt een ‘multi-oplossingenbenadering’, waarbij naast batterij elektrische aandrijvingen ook zeer efficiënte verbrandingsmotoren (met elektrificatie) een belangrijke rol spelen”, aldus een Mazda-woordvoerder. Hij voegde eraan toe: “Bovendien zien we wereldwijd een groot CO2-besparingspotentieel door het verhoogde gebruik van klimaat neutrale synthetische brandstoffen.”

De Japanse fabrikant streeft naar klimaatneutraliteit tegen 2050. Het bedrijf verwacht dat tegen 2030 een kwart van alle auto’s, zoals de MX-30, volledig elektrisch zal zijn en dat alle andere modellen gedeeltelijk geëlektrificeerd zullen zijn.

Mercedes bouwt elektrische auto’s en verbrandingsmotoren parallel
Mercedes had oorspronkelijk het plan om tegen het einde van het decennium volledig elektrisch te zijn volgens het motto “electric only” – “overal waar de marktomstandigheden dat toelaten”. Al in 2025 zouden alle nieuwe voertuigplatforms zijn ontworpen voor puur elektrische aandrijving. Maar CEO Ola Källenius heeft twijfels geuit over het volledig afschaffen van de verbrandingsmotor. Onlangs werd ook bekend dat het nieuwe elektrische platform “MB.EA-Large”, dat in 2028 klaar zou moeten zijn voor de volgende S- en E-klasse, niet verder zal worden ontwikkeld. Om kosten te besparen wil Mercedes in plaats daarvan het bestaande platform “EVA2” aanpassen voor de nieuwe elektrische modellen.

Desondanks blijft “het einddoel hetzelfde”, aldus Källenius in juli tegenover de “FAZ”. Dat doel is: tegen 2039 wil Mercedes “CO2-neutraal” zijn. Maar omdat de overgang naar elektrische mobiliteit minder snel verloopt dan verwacht in 2020, doet Mercedes nu een stapje terug. Källenius wil de verbrandingsmotor “nog een keer grondig herzien” zodat deze “tot ver in de jaren 2030 meegaat”. Een aanzienlijk deel van het ontwikkelingsbudget van 14 miljard euro wordt hiervoor gereserveerd.

Mercedes richt zich wereldwijd op de productie van elektrische voertuigen in het luxesegment. Een opvolger van de EQS blijft deel uitmaken van het aanbod, naast een S-Klasse met verbrandingsmotor. De nieuwe E-Klasse, die in 2023 werd geïntroduceerd, zal het laatste nieuwe model zijn op een puur verbrandingsplatform. Momenteel bestaat het elektrische EQ-portfolio van Mercedes uit acht volledig elektrische modellen: EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQS SUV en de Van EQV. Het EQE SUV-model is sinds 2023 verkrijgbaar bij de dealers.

Daarnaast komen er ook veel nieuwe verbrandingsmodellen op de markt. Toch blijft Mercedes volgens Källenius bij zijn plan om tegen het einde van het decennium acht batterij giga fabrieken te bouwen met een totale capaciteit van 200 giga wattuur.

Mini: Begin jaren 2030 volledig elektrisch
Het merk Mini,  “zal in 2025 voor het laatst een nieuw model met een verbrandingsmotor op de markt brengen – daarna zullen er alleen nog volledig elektrische modellen volgen. Begin jaren 2030 zal Mini dan een volledig elektrisch aanbod hebben”, aldus een woordvoerder van het concern. Met de Mini Electric en de Mini Cabrio Cooper SE heeft het merk inmiddels twee volledig elektrische modellen op de markt.

 

Mitsubishi: Vraag naar verbrandingsmotoren en plug-in hybrides
“Met name in het segment van kleine auto’s onder de 10.000 euro ervaren we nog steeds een zeer grote vraag naar voertuigen met een verbrandingsmotor. Gezien deze vraag hebben we momenteel geen plannen om de klassieke benzinemotor uit ons assortiment te halen. Tegelijkertijd zien we vooral in hogere segmenten een grote vraag naar plug-in hybrides, en bieden we naast het voertuig zelf uitgebreide diensten aan, zoals wallboxen en stroomtarieven, onder ons ‘Wij zorgen voor u’-belofte. Op termijn zullen we dit aanbod verder uitbreiden,” zei een woordvoerder van Mitsubishi in 2021.

Verder maakt de autofabrikant, die ooit met de i-MiEV (later Mitsubishi EV) een pionier op het gebied van elektrische voertuigen bouwde, deel uit van een drieledige alliantie met Nissan en Renault voor de strategische ontwikkeling van elektromobiliteit. In april 2022 zei Werner Frey, de directeur van Mitsubishi Duitsland, dat Mitsubishi “zeer binnenkort” ook een elektrische auto op de markt zal brengen.

Nissan plant elektrische Micra-opvolger tegen 2030
Nissan was met de Leaf een wereldwijde pionier op het gebied van elektrische auto’s en wilde na de Euro-7-motoren voor 2025 stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren voor Europa. Samen met partners Renault en Mitsubishi hebben de Japanners een plan ontwikkeld voor volledig elektrische voertuigen en verbonden mobiliteit tegen 2030. Toch zal er een tussenstap zijn: de positieve ervaringen met de Qashqai e-Power hebben Nissan aangemoedigd om meer voertuigen uit te rusten met een range extender, om de overgang naar elektromobiliteit voor klanten te vergemakkelijken. Hoewel de e-Power-modellen een verbrandingsmotor aan boord hebben die wordt getankt, worden ze aangedreven door een elektromotor die de stroom uit een ingebouwde benzinemotor genereert en opslaat in een bufferaccu.

Tot 2026 investeert Nissan nog eens 23 miljard euro in zijn elektrische offensief en tegen 2030 wil het bedrijf 35 nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Hiervan zal 90 procent gebaseerd zijn op vijf gedeelde EV-platforms voor de meeste markten in belangrijke regio’s. Een van de belangrijkste is het compacte CMF-BEV-platform, dat in 2024 van start gaat. Dit vormt de basis voor jaarlijks 250.000 voertuigen van de merken Renault, Alpine en Nissan, waaronder een opvolger van de Nissan Micra.

In totaal zullen 15 modellen gebaseerd zijn op het wereldwijde CMF-EV-platform, waaronder de Nissan Ariya EV Crossover. Daarnaast komt er ook de LCV-EV-familie, die de basis vormt voor de Nissan Townstar. Bovendien zal Nissan de ontwikkeling van een nieuwe solid-state batterijtechnologie leiden.

Opel zal vanaf 2028 puur elektrisch zijn

Nieuwe Opel Frontera

(Image Opel Frontera – Stellantis.com)

“Onze strategie is elektromobiliteit voor iedereen”, zei Florian Huettl, CEO van Opel, in een interview met AUTO BILD in juni 2023. De eerste stap met de modulaire multi-energieplatforms zoals de Opel Corsa Electric, de Astra Electric en de Mokka Electric, evenals de bestelwagens Combo, Vivaro en Movano, zal naar verwachting eind 2024 voltooid zijn.

In een tweede stap komen er batterij elektrische Opel voertuigen op de markt waarin geen verbrandingsmotoren meer aanwezig zijn. Huettl bevestigde ook de “wedergeboorte” van de legendarische Manta als elektrische auto, maar als een “nieuwe Manta voor een nieuwe tijd, geen retro-auto”. Vanaf 2028 zal Opel in zijn kernmarkt Europa volledig afhankelijk zijn van batterij elektrische elektrische voertuigen.

Porsche: Ook de 911 wordt geëlektrificeerd
Porsche sport steeds meer met elektriciteit. Het tweede volledig elektrische model wordt de tweede serie van de compacte SUV Macan. Het wordt geleverd sinds het tweede kwartaal van 2024; voorheen hadden software problemen de productie belemmerd. Als verbrandingsmotor zal de Macan voor het buitenland gebouwd blijven – vanaf medio 2026 is er alleen nog de elektrische Macan. De bestellingen liggen al in de vijfcijferige reeks, zoals productiedirecteur Albrecht Reimold onlangs vertelde aan Automobilwoche. Porsche kan in de fabriek in Leipzig echter op elk moment van koers veranderen en weer meer Macans op benzine bouwen als de vraag naar elektrische voertuigen daalt.

De iconische 911 wordt voorlopig nog als verbrandingsmotor gebouwd. Maar binnenkort is er de 911 GTS T-Hybrid. De vijfde Boxster model serie met het achtervoegsel 718 wordt definitief elektrisch. De koers bij Porsche is: “Tegen het einde van het decennium zal ruim 80 procent van onze sportwagens elektrisch aangedreven zijn – als hybride of volledig elektrisch. Volgens de interne planning moet dit in 2025 de helft zijn”, aldus Porsche-baas Oliver Blume. vertelde BILD. De komende jaren wordt de elektrische Cayenne gelanceerd – Porsche communiceert nog niet wanneer.

Renault bewandelt de elektrische koers
Renault zet de uitgebreide elektrificatie van zijn gamma voort. De Ampère-eenheid, genoemd naar de beroemde Franse natuurkundige, ontwikkelt nieuwe elektrische auto’s voor Renault. Tegen 2027/2028 wil de fabrikant de prijzen voor elektrische auto’s verlagen tot het niveau van verbrandingsmotoren – met 40 procent ten opzichte van het huidige niveau.

Het aanbod elektrische Renault-modellen moet tegen 2031 worden uitgebreid naar zeven. Bekend zijn al Renault Megane E-Tech, Renault Scenic E-Tech Electric (te bestellen), Renault 5 (te bestellen) en de elektrische Renault 4 (2025). Ook een nieuwe, op batterijen werkende Kangoo staat in de startblokken. Er is ook een nieuwe, elektrische Twingo, die intern de naam Legend draagt ​​en zo’n 20.000 euro gaat kosten.

Het aandeel geëlektrificeerde Renault-voertuigen (e-auto’s en plug-in hybrides) zal naar verwachting stijgen tot 65 procent van de omzet in Europa in 2025 en tot 90 procent in 2030. Bovendien streeft Renault Group ernaar om in Europa tegen 2040 en wereldwijd tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken.

Samen met partners Valeo en Valeo Siemens eAutomotive willen de Fransen vanaf 2027 een nieuwe generatie elektrische aandrijvingen voor personenauto’s ontwerpen, ontwikkelen en produceren zonder zeldzame aardmetalen. Renault zal leiding geven aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijke e-architectuur binnen een alliantie van drie partijen (zie Nissan) en tegen 2025 het eerste volledig software gedefinieerde voertuig op de markt brengen.

Roll-Royce: Vanaf 2030 zijn er geen verbrandingsmotoren meer 
Luxe fabrikant Rolls-Royce heeft zojuist de eerste elektrische auto van het merk aangekondigd, de Spectre, voor eind 2023. De coupé zal visueel gebaseerd zijn op zijn broer Wraith, maar zal afzien van de verplichte V12 met grote cilinderinhoud. Vanaf 2030 zullen alle auto’s van de legendarische fabrikant dit doen. Volgens geruchten zou de benodigde technologie van BMW kunnen komen.

Skoda: in 2030 vooral elektrische auto’s

Škoda Enyaq iV - elektrische auto laden

Škoda Enyaq iV (Image Škoda Media)

‘Next Level – Skoda Strategy 2030’ is de naam van het programma waarmee Skoda de toekomst plant. Er is echter geen exacte datum voor het vertrek van nieuwe modellen met verbrandingsmotoren in Duitsland. “We plannen tegen 2030 een verkoopaandeel van 50 tot 70 procent uit puur elektrische voertuigen”, aldus een woordvoerder van het merk.

Tegen die tijd zouden er minstens drie nieuwe volledig elektrische modellen moeten zijn, die allemaal lager in prijs en formaat zijn dan de Enyaq iV SUV.

Stellantis (Fiat, Chrysler, Opel, Citroën, Peugeot) mikt op wereldmarktleiderschap in elektrische voertuigen
Volgens eigen informatie streeft Stellantis ernaar de wereldmarktleider op het gebied van elektrische voertuigen te worden. Met het vierde elektrische platform heeft de groep daar nu letterlijk de basis voor gelegd. Het nieuwe STLA Large e-platform is bedoeld om grote elektrische auto’s, dat wil zeggen grote SUV’s en luxe sedans, mogelijk te maken. Hij is ontworpen voor een batterijgrootte tot 118 kWh en een actieradius van 800 km. Het platform is ook geschikt voor verbrandingsmotoren. In eerste instantie zullen Amerikaanse merken als Jeep en Dodge, en later ook Chrysler, Alfa Romeo en Maserati, er gebruik van maken. Tegen 2028 zullen acht nieuwe modellen gebaseerd zijn op STLA Large. Naast het grote elektrische autoplatform ‘Large’ zijn er al de ‘Small’ platforms voor kleine auto’s, ‘Medium’ voor compacte auto’s en ‘Frame’ voor bedrijfsvoertuigen.

Investering van 30 miljard euro in 2030
Stellantis heeft zijn strategie van verbrandingsmotoren tot elektromobiliteit uiteengezet in het strategische plan Dare Forward 2030. In totaal besteedt het concern ruim 30 miljard euro aan elektrificatie en de bijbehorende softwareontwikkeling.
Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot gehalveerd zijn ten opzichte van 2021 en in 2038 moet een netto nul CO2-uitstoot worden bereikt. De overige emissies worden gecompenseerd in een percentage van één cijfer. Om dit te bereiken moeten tegen het einde van het decennium alle verkopen van personenauto’s in Europa en de helft van de verkopen van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in de VS BEV’s zijn.

De plannen van DS, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo en Lancia
DS Automobiles begon in 2024. Volgens het e-Lion-programma streeft Peugeot ernaar om elk model in het assortiment in 2023 te elektrificeren en in 2025 een 100 procent geëlektrificeerd aanbod te hebben. In 2030 zal 100 procent van de in Europa verkochte Peugeot-modellen elektrisch zijn. Lancia volgt in 2026 (zie hierboven) en Alfa Romeo zal in 2027 volledig geëlektrificeerd zijn. Voor Fiat hanteert de groep momenteel een periode tot 2030. Vijf eigen batterijfabrieken zijn bedoeld om in de behoefte aan energieopslag te voorzien. Ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur moet worden ondersteund.

Tegelijkertijd vertrouwt Stellantis op e-brandstoffen en test het 28 motorfamilies die van 2014 tot 2029 als benzine- of dieselmotor zullen worden of werden gebouwd. Het gebruik van synthetische brandstoffen in de tot 28 miljoen voertuigen in de vloot van Stellantis heeft het potentieel om tussen 2025 en 2050 in heel Europa tot 400 miljoen ton CO2 te verminderen, aldus het bedrijf.
Als volgende stap begon de Stellantis Pro One bestelwagendivisie in 2024 met de serieproductie van middel grote en grote brandstofcel bestelwagens. Er zijn in totaal acht modelversies met waterstof-brandstofcelaandrijving, waaronder de Opel Vivaro en Movano en de Fiat E-Ducato.

Toyota bouwt nieuwe elektrische auto’s en nieuwe verbrandingsmotoren
Toyota wil zijn merkvrienden de keuze blijven geven tussen elektrische auto’s en verbrandingsmotoren. Deze beslissing gaat in wezen terug op Akio Toyoda, de achterkleinzoon van de oprichter van het bedrijf. Hij gelooft dat maximaal 30 procent van het wagenpark in de wereld tot nader order volledig elektrisch zal zijn.

Eind mei 2024 presenteerde Toyota zelfs twee 1,5 en 2,5 liter prototypes van nieuwe viercilinder verbrandingsmotoren die biobrandstof, e-fuels, waterstof en benzine kunnen verteren. Ze zijn zeer compact en bedoeld voor hybride aandrijving. Hun gewicht is tien procent lager dan dat van vergelijkbare huidige motoren.

Toyota wil ze samen met Mazda en Subaru bouwen.

Toyota bZ4X - elektrische SUV

Toyota Bz4x (Image Toyota Pressroom)

Toyota’s holistische ‘Environmental Challenge’-strategie heeft tot doel de totale CO2-uitstoot, hetzij door productie, recycling of producten, tegen 2050 met 90 procent te verminderen. In 2035 moeten alle productiefaciliteiten klimaatneutraal zijn en moeten alle nieuwe modellen in Europa klimaatneutraal zijn.
Tegelijkertijd wil de Toyota-groep tegen 2030 dertig volledig elektrische voertuigen presenteren en er vervolgens jaarlijks 3,5 miljoen van verkopen. Toyota’s eerste elektrische SUV bZ4X kwam in 2022 naar Europa en werd aanzienlijk verbeterd met het model uit 2024. Tegen 2025 zullen nog zeven verdere uitlopers van de bZ-serie (bZ = Beyond Zero) volgen. De Japanners presenteerden eind 2021 in één klap vijftien EV studies.

Waterstoftechnologie zal diesel in bedrijfsvoertuigen vervangen. “We zijn niet gefixeerd op verbrandingsmotoren, dat is niet het verklaarde doel. Het gaat niet alleen om de verbrandingsmotor, ik moet ook nadenken over de fabrieken, de verwijdering van de voertuigen, de stroomvoorziening om CO2-neutraliteit te bereiken.” zei een woordvoerder van het Toyota-bedrijf.

Volvo stelt zijn elektrische plannen uit, maar heeft diesel al vaarwel gezegd
Vanaf 2030 mogen Volvo-auto’s alleen nog maar met batterij-elektrische energie van de band rollen; begin september heeft de dochteronderneming van de Chinese Geely Group dit doel verzacht. Het doel werd teruggebracht tot “90 tot 100 procent” elektrische auto’s. Indien nodig zou tot 10 procent van de nieuwe voertuigen als hybride worden geproduceerd, aldus Volvo. Volvo noemde als reden het gebrek aan uitbreiding van de laadinfrastructuur in sommige markten. “Volledige elektrificatie blijft de belangrijkste pijler van de product strategie van Volvo Cars”, verzekerde het bedrijf.

Door veranderende marktomstandigheden en vraag van klanten kan dit echter niet in 2030 worden gerealiseerd. Volvo heeft momenteel vijf volledig elektrische modellen in de aanbieding, waaronder de EX30, EX40 en EC40. Vijf extra modellen zijn in ontwikkeling. In 2025 zullen elektrische auto’s naar verwachting 50 tot 60 procent van de omzet voor hun rekening nemen. Begin 2024 werd de laatste dieselmotor van dochteronderneming Geely geproduceerd.

Dit maakt Volvo de eerste grote Europese autofabrikant die afstapt van diesel.
Net als de Amerikanen gaan ook de Scandinaviërs hun abonnementsaanbod uitbreiden (zo werkt een auto abonnement) – onder het label ‘Care by Volvo’. De volledig elektrische Volvo modellen gaan de weg op in een compleet pakket met service, garantie, pechhulp, autoverzekering en indien nodig thuislaadmogelijkheden.

Volkswagen stelt nieuw platform voor elektrische auto’s uit

Volkswagen ID.Buzz - elektrische auto

Volkswagen ID.Buzz (Image Volkswagen Newsroom)

De Volkswagen Groep wordt geconfronteerd met een verandering die ook gevolgen heeft voor de plannen voor elektrische auto’s. Met een nieuwe groepsstrategie wil VW-baas Oliver Blume de grootste fabrikant van elektrische auto’s van Europa weer op de weg naar succes krijgen. Blume zei tegen het Handelsblatt: “Volkswagen moet worden ingebouwd in ’s werelds toonaangevende autotechnologie groep. We willen de beste technologieën en diensten op een duurzame manier naar de samenleving brengen.” Het gaat hierbij om domeinen als design, platformconcepten, software, batterijtechnologie, maar ook mobiliteitsaanbod.

Ten eerste werd het nieuwe elektrische autoplatform “SSP” (Scalable Systems Platform) uitgesteld tot 2028. Met de bedrijfsstrategie ‘Nieuwe Auto’ draait VW geleidelijk de brandstofkraan naar benzine- en dieselmotoren dicht. In Noorwegen is VW pas sinds januari 2024 actief als merk voor elektrische auto’s, er worden geen verbrandingsmotoren meer aangeboden. De achtste generatie van de Golf zou de laatste zijn met een verbrandingsmotor. In 2030 zal naar verwachting iedere tweede nieuwe auto wereldwijd een elektromotor hebben, en in 2025 wil de groep wereldmarktleider zijn op het gebied van elektrische auto’s. De eerste VW-solid-state-accu werd in Salzgitter aan een test van 500.000 km onderworpen.

Als het om elektrificatie gaat, vertrouwt VW steeds meer op betaalbare auto’s. In mei 2024 kondigde de groep een elektrische auto aan voor nog geen 20.000 euro, genaamd de ID.1. Om de batterijkosten te verlagen, vertrouwt de Volkswagen Groep op een standaard cel. Het doel: de kosten halveren. VW kondigt tegen 2026 ook nieuwe elektrische modellen aan, “van de elektrische instapauto tot de ID.Buzz tot het nieuwe vlaggenschip ID.Aero”.

Tegen het einde van dit decennium moeten er in Europa zes giga fabrieken voor de eigen batterijen van het bedrijf worden gebouwd om aan de steeds grotere behoeften van de Volkswagen Groep te voldoen. VW-baas Blume richt zich ook op de ontwikkeling van synthetische brandstoffen zoals e-fuels. Hij ziet alternatieve brandstoffen als een kans om de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren, die nog tientallen jaren op de weg zullen rondrijden, terug te dringen.

De vloot van de Groep en het hele bedrijf moeten uiterlijk in 2050 CO2-neutraal zijn. VW heeft duidelijke mijlpalen gezet met de Accelerate-strategie en de ‘Way to Zero’. In 2030 moet 70 procent van alle nieuwe Volkswagens in Europa puur elektrisch zijn. Volgens merkbaas Thomas Schäfer zal VW al in 2033 de laatste voertuigen met verbrandingsmotoren voor de Europese markten produceren. In de VS en China zal de verbrandingsmotor nog iets langer in het assortiment blijven.

OPMERKING : Door de grote turbulente ontwikkeling in de autowereld in de afgelopen tijd kunnen bepaalde bovenstaande uitspraken en doelstelling niet meer geheel van toepassing zijn. 

*** Het EU-verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 is uitgelegd. Alle nieuwe auto’s en bestelwagens die vanaf 2035 in de EU worden verkocht, mogen geen CO2 meer uitstoten. En dit komt sneller naar ons toe, dan dat we dat kunnen bedenken.

Bronvermelding : AutoBild (met materiaal van dpa en Reuters)

Header : Volkswagen ID.7 – Volkswagen Newsroom

EVTrader® – Gespecialiseerd in het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.