SAIC en Alibaba lanceren EV-merk IM
19. januari 2021SAIC en Alibaba bundelen hun krachten om twee hoogwaardige elektrische wagens te ontwikkelen en de concurrentie aan te gaan met Tesla, Lucid en Nio.
Als grootste Chinese autoconstructeur heeft SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) een alliantie gesmeed met de e-commercegigant Alibaba om premium elektrische auto’s te ontwikkelen om de concurrentie aan te gaan met Tesla, de pionier en daarmee ook voorloper op deze markt. Het nieuwe merk heet IM (Intelligence in Motion) wil de gevestigde waarden opschudden en presenteert twee modellen, een grote berline en een SUV.
China in de tegenaanval
Na de Nio ET7 komt er dus nog versterking voor de Chinese aanval op deze bloeiende markt met IM. De rollen binnen de alliantie zijn duidelijk verdeeld: SAIC zal de industriële dimensie en de R&D van het voertuig op zich nemen van deze EV’s, terwijl Alibaba instaat voor de ontwikkeling en de levering van alle software en artificiële intelligentie – en het gegevensbeheer – om de wagens te besturen.
Om de berline en de SUV van stroom te voorzien, hebben de twee bedrijven de hulp ingeschakeld van een derde Chinese specialist: CATL, dat accupakketten zal leveren van 93 en 115 kWh, die een autonomie van meer dan 800 km (volgens de NEDC) moeten garanderen en ook draadloos kunnen worden opgeladen via inductie.