De Chinese automarkt blijft zich snel transformeren 

📊 Nieuwe voertuigregistraties door de Top 8 OEM’s in China bereikten 3,25 miljoen eenheden in Q1 2025 – een stijging van +12,8% ten opzichte van vorig jaar. De totale voertuigverkoop van januari tot maart bedroeg 5,127 miljoen eenheden, een toename van 6,0% op jaarbasis.

📉 Chinese merken winnen terrein:

  • BYD verstevigt zijn positie als marktleider met 696.162 eenheden (+18,8%)

  • Geely laat explosieve groei zien: +58,2% op jaarbasis

  • Ook Chery en andere merken boeken snel vooruitgang

📉 Japanse en Europese OEM’s staan onder druk:

  • De Volkswagen Groep blijft sterk in absolute aantallen, maar verloor 5,9% op jaarbasis – en na BYD staat nu ook Geely op het punt om Volkswagen voorbij te streven.

  • Toyota noteerde een bescheiden groei van +5,0%, maar blijft ver achter bij de lokale concurrentie

📉 In de afgelopen jaren hebben buitenlandse autofabrikanten als geheel gestaag volume en relevantie verloren in ’s werelds grootste automarkt. Lokale fabrikanten winnen niet alleen in schaal, maar ook in technologie en consumentenperceptie.

🧭 Het concurrentielandschap in China verandert snel.
👉 Een trend over 3 jaar van Q1 2022 tot Q1 2025 laat de omvang van deze verschuiving zien:
       BYD: +104%
       Volkswagen: –12%
       Geely: +124%

CAM Market share 8 OEMs in china

(Image by CAM – Market share 8 OEMs in China)

Bronvermelding: CAM – Center of Automotive Management

Header: XPeng.com/news/

EVTrader® – Gespecialiseerd in het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.