Gisterenochtend (01/07/’20) om 09.00 uur ging de regeling open. Mensen konden vanaf dan voor de aankoop of private lease van een gebruikte elektrische personenauto 2000 euro krijgen. Voor een nieuwe elektrische personenauto wordt 4000 euro subsidie uitgekeerd.
In de pot voor nieuwe auto’s zit 10 miljoen euro. Nu blijkt dat daarvan al 44 procent is aangevraagd. Het gaat om een bedrag van 4,4 miljoen euro. De pot voor gebruikte auto’s loopt langzamer vol: daar is 572.000 euro aangevraagd van de beschikbare 7,2 miljoen. Bijna 8 procent dus.
Met terugwerkende kracht
Volgens een woordvoerder van de Rijksdienst zijn er in totaal 1390 aanvragen ingediend. Een deel daarvan is met terugwerkende kracht. Koop- of leaseovereenkomsten met een datum op of na 4 juni 2020 komen in aanmerking voor subsidie.
Staatssecretaris Van Veldhoven spreekt van ‘een goede eerste dag’. ,,Fijn dat mensen nu echt hun aanvraag in kunnen dienen en dat ook doen, voor zowel een nieuwe als tweedehands elektrische auto.”
Ze benadrukt dat een elektrische auto door lagere onderhouds- en laadkosten na een paar jaar al goedkoper is dan een benzine of dieselauto, maar veel mensen hikken aan tegen de hogere aanschafprijs. Ik hoop de komende jaren nog veel mensen over die drempel heen te helpen met deze regeling.”
Het kabinet wil rijden met volledig elektrische kleine en compacte middenklasse personenauto’s aantrekkelijker maken. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen broeikasgassen uit. Ze zijn daarnaast energiezuinig, goed voor het klimaat en dragen bij aan schone lucht.
Bronvermelding : AD.nl
Auteur : Edwin van der AA
Foto : Van Mossel MG ZS EV