Test elektrische BMW i7 op de poolcirkel
2. december 2021München D
Met de consequente uitbreiding van zijn assortiment naar andere voertuigsegmenten zet de BMW Group de transformatie naar elektrische mobiliteit voort.
Prototypes van ’s werelds eerste puur elektrisch aangedreven luxe sedan voltooien de laatste tests van aandrijf- en ophangingssystemen in het wintertestcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Zweden.
In het komende jaar zal de in München gevestigde premium autofabrikant al ’s werelds eerste volledig elektrische luxe sedan presenteren – de BMW i7 (stroomverbruik gecombineerd: 22,5 – 19,5 kWh / 100 km volgens WLTP; CO2-uitstoot: 0 g / km ; prognose gebaseerd op het huidige ontwikkelingsniveau van het voertuig). In het kader van het serieontwikkelingsproces ondergaat de BMW i7 momenteel rijdynamiektests in het wintertestcentrum van de BMW Group in Arjeplog, Zweden. Daar, op slechts een paar kilometer van de poolcirkel, vinden testingenieurs dat de bevroren oppervlakken en besneeuwde wegen de ideale voorwaarden bieden voor de geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en ophangingssystemen. Met de testprogramma’s die in de bijtende kou worden gehouden, effenen ze de weg naar een nieuwe interpretatie van luxueus rijplezier. Voor het eerst zal het mogelijk zijn om een maximum aan karakteristieke BMW-dynamiek, comfort en suprematie in de luxeklasse te ervaren met absoluut nul lokale emissies.
De ophangingscomponenten, stuur- en remsystemen, evenals rijdynamiek- en voertuigstabiliteits-systemen die zijn ontwikkeld voor de toekomstige generatie van de BMW 7 Serie, zijn ontworpen om de balans tussen sportiviteit en rijcomfort, zo typerend voor de luxe sedans van het merk, naar een hoger niveau te tillen. Dit omvat ook prestatiegerichte afstemming van de wielophanging, veren, dempers en verschillende regelsystemen die passen bij de verschillende soorten aandrijvingen. Ze ondergaan allemaal intensieve tests in Arjeplog onder extreme klimatologische omstandigheden.
In het winterlandschap van Lapland vinden de testingenieurs daarvoor de perfecte randvoorwaarden. Tijdens testritten over de besneeuwde wegen rond Arjeplog zijn ze in staat om alle functies onder extreem uitdagende omstandigheden te testen en te optimaliseren om een absoluut harmonieuze en BMW-typische rijervaring te bereiken. Bovendien maken ze gebruik van testoppervlakken op bevroren meren met hun lage wrijvingscoëfficiënt op de weg om een bijzonder fijnafstelling van de ophangingscontrolesystemen te bereiken. De stuurtoepassing wordt minutieus afgesteld, evenals de talrijke functies van het Dynamic Stability Control-systeem (DSC) en de nauwkeurig geregelde interactie tussen wrijvingsrem en vertraging door middel van energierecuperatie.
Het winterprogramma richt zich ook in het bijzonder op de componenten van het volledig elektrische aandrijfsysteem: de elektrische aandrijving, de hoogspanningsaccu, de vermogenselektronica en de laadtechnologie van de BMW i7 zijn allemaal afkomstig van de vijfde generatie BMW eDrive-technologie, die nu al zorgt voor duurzame rijplezier in de BMW iX. Bovenal zijn het de motor, de batterij en het temperatuurregelsysteem van de BMW i7 die hun hoge mate van volwassenheid bewijzen bij extreme temperaturen onder het vriespunt in het noorden van Zweden.
Met de BMW i7 wordt het huidige modellen offensief van het merk in het luxesegment bijzonder vooruitstrevend voortgezet. Voor het eerst is het mogelijk om een luxe sedan te ervaren die wordt gekenmerkt door elegantie, rijcomfort en suprematie zonder beperking en in combinatie met een puur elektrisch aandrijfsysteem.De BMW i7 is gebaseerd op hetzelfde voertuigconcept als alle andere modelvarianten van de BMW 7-serie. Deze geïntegreerde ontwikkeling garandeert ook lokaal emissievrij rijden met de karakteristieke combinatie van zowel sportieve als comfortgerichte rijeigenschappen samen met de exclusieve ruimte van een BMW luxe sedan.
Bronvermelding : BMW