De verkoop van elektrische auto’s (BEV) in West-Europa overtreft de registraties van nieuwe diesel auto’s.

 

Vóór de dieselgate (september 2015) was elke tweede nieuwe geregistreerde voertuig in de 18 marktregio’s een diesel, met een piek in 2011 van 55,5%.

Hoewel de 48V MHEV’s met dieselmotor een reddingslijn hebben geboden aan voornamelijk Duitse OEM’s, is de dood van de diesel waarschijnlijk onvermijdelijk, terwijl de eetlust van Europa, gestimuleerd door wetgeving, nieuwe modellen en zowel fiscale als aankoopsubsidies, de groei van elektrische auto’s (BEV’s) doet stijgen.

De penetratie van elektrische auto’s (BEV) in 2021 lag ook aantoonbaar boven de prognose aan het begin van het jaar als gevolg van het chip tekort waardoor autofabrikanten moesten afzien van modellen met een hoog volume en lagere winst voor modellen met een hoge uitstoot, maar meer winstgevende modellen die moesten worden gecompenseerd door elektrische auto’s (BEV’s) om de CO2-naleving van de doelstellingen voor 2021 te bereiken.

Schmidt Automotive

*** Voor meer informatie over deze en soortgelijke marktinformatie wordt op Schmidt Automotive Research elke maand de volledige European Electric Car Study gepubliceerd.

Bronvermelding : Schmidt Automotive Research

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®