VOLVO doopt XC90 opvolger tot Embla
19. december 2021De laatste tijd gaan er veel geruchten dat Volvo haar modelnaamgeving gaat aanpassen. Het is bekend dat Volvo hoopt de eerdere traditie van naamgeving met Letters en cijfers voor haar komende auto’s te veranderen. In dit kader wordt de opvolger van de XC90 het eerste hernoemde model.
Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, zegt dat de namen van de nieuwe generatie modellen van het merk met een klinker gaan beginnen. Hij beweert ook dat de opvolger van de XC90 de veiligste SUV ter wereld zal zijn. Nadat dit nieuws bekend werd, hoopten veel mensen aanwijzingen voor de nieuwe naam te vinden. En die speurtocht leidde tot de ontdekking dat Volvo in oktober de naam Embla heeft laten registreren.
De opvolger van de XC90 wordt in 2022 gelanceerd en zal geproduceerd gaan worden in de Ridgeville Factory, South Carolina. De SUV wordt het eerste model dat op het vernieuwde SPA platform wordt gebouwd. Die bodemplaat is geschikt gemaakt voor een volledig elektrische aandrijflijn. Toch is het de verwachting dat de opvolger van de XC90 ook nog enige tijd met een hybride aandrijflijn met een benzinemotor als basisunit te koop zal zijn. Het vernieuwde SPA platform zal ook gebruikt worden voor de Polestar 3, al komt dat model enkel in volledig elektrische vorm op de markt.
Het is vermeldenswaard dat Embla de eerste vrouw in de Noorse mythologie is. Begin 2017 presenteerde Volvo een uitgebreide elektrificatie strategie. In dat kader werd gemeld dat alle vanaf 2019 nieuw te lanceren modellen leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Tegelijkertijd beloofde Volvo ook om tegen 2025 minimaal 1 miljoen zogeheten ‘nieuwe energie’ voertuigen te leveren (modellen met een hybride of elektrische aandrijflijn) en dat volledig emissievrije auto’s in 2025 goed zouden zijn voor 50 procent van zijn totale verkoop.
Volvo is volledig in handen van het conglomeraat Geely, een van de meest ambitieuze Chinese autofabrikanten. Onder leiding van hun megalomane baas Li Shufu kocht dit bedrijf 10 jaar geleden Volvo, dit jaar gevolgd door Lotus. Verder werd Polestar tot zelfstandig merk gepromoveerd en werd het hippe Lynk & Co, gericht op westerse markten, in stelling gebracht. In China voert Geely bovendien de merken Geometry en Zeekr (wat “Geek” betekent in het Chinees). Beiden maken zich langzaamaan klaar voor Europese expansie.
Li Shufu kondigde eerder ook aan dat hij satellieten in een lage baan om de aarde wil lanceren om de autonome voertuigen van de diverse merken mee te laten navigeren. Bovendien onthulde Geely dat het elektrische auto’s gaat bouwen voor andere merken en samen gaat werken met Foxconn en Baidu. In het kader van de transformatie van Volvo naar aanbieder van emissievrije modellen zal het moederbedrijf de aanstaande nieuwe instapper (met als werktitel ‘XC20’) voor het merk gaan bouwen. Die gaat concurreren met de elektrische SUV van Smart en met de Mini Crossman.
Eerder dit jaar kondigden Geely en Volvo gezamenlijk aan dat ze zouden samenwerken op het gebied van automatisch rijden en andere gebieden, technologie zouden delen en de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie elektrische auto’s zouden coördineren. Geely zou deze technische prestaties delen met andere merken van de groep om de voordelen te maximaliseren. Of dit Volvo zal helpen om in samenwerking met Geely snel het doel van elektrificatie in 2030 te bereiken, valt echter nog te bezien.
Bronvermelding : Autointernationaal
Header / pictures : VolvoCars