“We moeten doordringen tot lagere prijssegmenten” – hoe de elektrische transitie zou moeten slagen.

 

Thomas Schäfer VW CEO

(Image – Thomas Schäfer / CEO of VW Brand )

In Europa kampt de elektrische auto-industrie met stagnatie. “We maken momenteel een dip door,” zei Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Passenger Cars, tijdens het Swiss Economic Forum (SEF) in Interlaken. Om dit te overwinnen, is samenwerking tussen sectoren nodig om de concurrentiepositie van de auto-industrie in Europa te behouden.

“De elektrische overgang kan alleen samen slagen,” zei Schäfer. De elektrische auto-industrie in Europa lijdt momenteel onder hoge elektriciteitsprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne en een heterogene ondersteuningsomgeving. Alle spelers, inclusief de industrie, politiek en de maatschappij, moeten nu de handen ineenslaan om de overgang te realiseren.

Hybride auto’s hebben geen toekomst.

Dit omvat de volledige overgang van verbrandingsmotoren en hybride modellen naar elektrische aandrijvingen. Hoewel het op korte termijn juist is gebleken voor VW om te vertrouwen op hybride modellen, kan dit slechts een overgangsoplossing zijn: “Dit is een dure strategie, en het moet tot een einde komen,” zei de chef van VW Personenauto’s.

Massa’s kleinere EV-modellen komen eraan.

Om de overgang te beheren, richt VW zich ook op kleinere elektrische automodellen, waarvan de belangrijkheid door Schäfer werd benadrukt. VW is van plan het model “ID.2all” te lanceren voor ongeveer 25.000 euro voor het einde van 2025. Nog goedkopere modellen, rond de 20.000 euro, worden verwacht in 2027.

“We moeten diepere prijssegmenten doordringen,” benadrukte Schäfer. Alleen zo kan VW de brede massa bereiken. Om winst te maken op deze betaalbare modellen, moeten ze in grote hoeveelheden worden geproduceerd.

VW heeft de benodigde capaciteit, legde Schäfer uit, verwijzend naar de eigen accufabrieken van het bedrijf in Europa en Canada.

Het idee dat elektrische auto’s geen opofferingen vergen, maar veilig zijn en lange afstanden kunnen afleggen, is inmiddels geworteld in de gedachten van mensen: “We hebben ons huiswerk daar gedaan.”

Volkswagen ID.2all

Volkswagen ID.2

(Image – Volkswagen ID.2 all with Mr Thomas Schäfer – Volkswagen Newsroom)

Verdere uitbreiding van de infrastructuur is nodig

Echter, om klanten te laten overstappen op elektrisch, is er meer stabiliteit in de stroomvoorziening en betere infrastructuur nodig, benadrukte de manager van VW. Over het algemeen zijn we echter “op de goede weg”.

Schäfer riep ook op tot betrokkenheid van iedereen – bedrijven en politiek – om de industriële basis van Europa concurrerend te houden. VW zal op zijn beurt trouw blijven aan het oude continent, benadrukte hij.

“We moeten hier blijven en onze eigen batterijcellen blijven produceren. We kunnen niet zomaar op pauze drukken; we moeten innovatie stimuleren en technologieleiders blijven,” zei Schäfer.

Tegen 2030 streeft VW ernaar dat 70 procent van de verkochte auto’s in Europa elektrisch is.

In tegenstelling tot andere autofabrikanten heeft VW de intentie om zijn vastgestelde doelen voor elektrische auto’s te handhaven: tegen 2030 zal minstens 70 procent van de verkoop in Europa voor het kernmerk van VW puur elektrische auto’s zijn, met meer dan 50 procent in de VS en China.

Om dit te bereiken heeft VW het merendeel van zijn modellenreeks geëlektrificeerd, van compacte auto’s ter grootte van de Golf tot SUV’s, sedans, stationwagens en zelfs elektrische minibusjes. Tegen 2027 is VW van plan nog eens elf elektrische modellen op de markt te brengen.

Op dit moment biedt het VW-merk vijf elektrische ID-modellen aan in ons assortiment, waarbij de merken Audi, Cupra, Porsche en Skoda van de groep samen ongeveer een dozijn modellen toevoegen. Wereldwijd was de VW Groep in 2023, na Tesla en BYD uit China, de op twee na grootste fabrikant van elektrische auto’s.

Bronvermelding : Watson CH / Volkswagen AG

Header en afbeeldingen : Volkswagen Newsroom

 

EVTrader® – Gespecialiseerd in het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.