De toekomst van Europeesche autofabrikanten met elektrische auto’s!
26. november 2022Vanaf 2035 mogen autofabrikanten in de EU géén auto’s met verbrandingsmotoren meer aanbieden.
De massale acceptatie van de elektrische auto is er klaar voor en zo zien de schema’s van alle grote automerken er uit.
De strategieën en tijdlijnen van autofabrikanten.
Hoe zien de concrete tijdschema’s van de autofabrikanten eruit en wanneer worden welke modellen met elektrische aandrijving aangeboden? En tot wanneer kun je bij welke autofabrikant nog een auto met verbrandingsmotor kopen?
Audi | 2033 wordt het jaar van de transitie
Vanaf 2026 wilt Audi alleen nog maar modellen op de wereld markt die elektrisch zijn, maakte CEO Markus Duesmann in het voorjaar van 2021 bekend. In de jaren tot 2033 zal Audi de productie van verbrandingsmotoren afbouwen. Daarom breidt Audi zijn aanbod van volledig elektrische modellen sterk uit: tegen 2025 zullen er meer dan 20 elektrische modellen aan het gamma worden toegevoegd, waaronder de elektrische Audi A6 e-Tron.
BMW | Half elektrisch in 2030
Met de i3 was het bedrijf uit München een van de eerste aanbieders van een puur elektrische auto. Het duurde nog zo’n tien jaar voordat het tweede volledig elektrische i-voertuig volgde: de iX3. Toen kwamen de luxe SUV BMW iX, de BMW i4 en de BMW iX1 . Tegen 2023 moet in elke voertuigklasse minstens één elektrisch alternatief beschikbaar zijn indien BMW ongeveer de helft van zijn wereldwijde verkoop met volledig elektrische voertuigen wil realiseren. Toch wil BMW geen datum noemen voor een volledige uitfasering van verbrandingsmotoren, maar wil juist flexibel inspelen op marktontwikkelingen. Daarnaast blijft BMW toekomst voor auto’s met waterstofbrandstofcellen.
Citroen / DS | Het hele gezin elektrisch
Citroën heeft zijn elektrische vloot met zoveel ev’s uitgerust dat je er duizelig van wordt: de Citroën e-C4, Citroën e-Berlingo, Citroën e-Jumpy, Citroën e-Spacetourer. Vooral de SUV-achtige C4 uit de compacte klasse wordt goed ontvangen. Citroën geeft aan dat er vanaf 2024 alleen nog puur elektrische modellen zoals de DS 3 en DS 4 worden gebouwd.
Cupra | Elektrisch en sportief
Met de Cupra Born brengt Seat haar eerste elektrische model op de wereld. De Born is een kleine krachtpatser met een sportonderstel, 20 inch wielen, tot 231 pk en een maximale actieradius van 540 kilometer. De auto wordt sinds september 2021 in Zwickau geproduceerd. De productie locatie voor elektrische modellen in Spanje zal snel volgen. Het volgende elektrische model waar wij naar uitkijken wordt de super sportieve Tavascan.
Fiat | Puur elektrisch merk vanaf 2030
De doelen die het merk Fiat, dat tot de Stellantis Group behoort, zich heeft gesteld zijn ambitieus: Fiat moet tegen 2030 een puur elektrisch merk zijn. Fiat biedt momenteel de Fiat 500e en de e-Doblo aan als elektrische auto’s. Daarnaast ook de e-Scudo, de e-Ducato en de Ulysse. Voor 2023 plannen de Italianen een elektrische Fiat Panda.
Ford | Plug-In Hybrides blijven belangrijk
Het Amerikaanse autobedrijf Ford bestaat inmiddels bijna 100 jaar en is altijd een pionier gebleken. De groep blijft zich achter de innovatieve geest van oprichter Henry scharen. De Amerikanen bieden momenteel alleen de Mustang Mach-E aan en in 2023 komt er een elektrische Puma. Iedereen die geïnteresseerd is in bedrijfsvoertuigen kan sinds het voorjaar van 2022 overstappen op volledig elektrische e-transit. Ford heeft verklaard dat het zijn strategische doel is om vanaf 2026 in alle series personenauto’s in Europa ten minste één plug-in hybride of één batterij-elektrische variant aan te bieden. Tegen 2030 wil de fabrikant in Europa afscheid nemen van de verbrandingsmotor.
Honda | Beter laat dan nooit
Lange tijd aarzelden de Japanners om een puur elektrisch voertuig op de markt te brengen. In 2020 waren ze zelfs wat nog brutaal met de Honda-e, een kleine auto met een retro-design die bijna als een skelter kan worden verplaatst. Het volgende elektrische model zal daarentegen pas in 2024 beschikbaar zijn en volgens de huidige plannen zal de volledige uitfasering van verbrandingsmotoren waarschijnlijk pas in 2040 plaatsvinden.
Hyundai | Op weg naar succes met elektrische auto’s
Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai heeft momenteel drie elektrische modellen in de aanbieding: de Ioniq Electric, de Electric Kona en de Ioniq 5. De Ioniq 6 is het vierde elektrische model die onderweg is. Een bijzonderheid is de 800 volt-technologie om bijzonder snel te kunnen opladen. Ook de Ioniq 7 staat op de planning. Op de laatste IAA maakten de Koreanen bekend in 2035 afscheid te nemen van de verbrandingsmotor.
Jaguar | Volledig elektrisch vanaf 2025
Al in 2018 lanceerde Jaguar met zijn i-Pace de eerste elektrische SUV. Met vierwielaandrijving, 400 pk, 90 kWh lithium ion accu en een bereik van 470 kilometer is dit een opvallende verschijning. In de tussentijd zijn er tal van verbeteringen doorgevoerd, waaronder een hogere laadsnelheid. Er zijn echter nog geen andere elektrische modellen en Jaguar heeft aangekondigd dat het pas vanaf 2025 nieuwe elektrische auto’s op de markt zal brengen.
Kia | Nog 14 modellen tegen 2027
Kia zet zijn modellen voorspoedig om naar elektrische aandrijving. Naast tal van hybride modellen staan er ook drie volbloed EV’s in de etalages van de autodealers. De pionier is de Kia e-Soul, die in 2009 oorspronkelijk het levenslicht zag als benzine- en dieselauto. De EV6 met 800 volt technologie is gebaseerd op hetzelfde platform als de Ioniq 5 van zustermerk Hyundai. Binnenkort wordt het aanbod uitgebreid met de EV6 GT. Voor de toekomst hoopt Kia dat tegen 2030 zo’n 50 procent van de omzet afkomstig zal zijn van milieuvriendelijke voertuigen. Tegen die tijd zullen er dan meer dan twee miljoen van dergelijke auto’s worden verkocht, waarvan 1,2 miljoen puur elektrisch. Het productportfolio wordt tegen 2027 uitgebreid met zo’n 14 elektrische modellen.
Mazda | Langzaam maar zeker
De MX-30 is Mazda’s eerste en tot nu toe enige elektrische voertuig. De relatief kleine batterij van de MX-30 laat maar een korte actieradius toe, maar zelfs dat is voor de dagelijkse forensen ruim voldoende. Vanaf 2025 zullen verdere puur elektrische modellen op basis van een specifiek elektrisch platform (Skyactiv EV Scalable Architecture) worden geïntroduceerd. In 2030 moet ongeveer 40 procent van de Mazda-modellen die in Europa worden verkocht puur elektrisch zijn.
Mercedes-Benz | Ruim voldoende keuze
De EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQV – Mercedes Benz heeft een groot elektrisch offensief ingezet. Het begon in 2019 en het spectrum varieert nu van compacte tot grote SUV’s tot de geëlektrificeerde luxe sedan EQS en bestelwagens. Daarnaast komt Mercedes-Benz met de EQE SUV en een elektrische Maybach SUV. Mercedes investeert de komende jaren ruim tien miljard euro in de uitbreiding van het elektrische wagenpark en nog eens een miljard in de productie van batterijen. Er staan meer dan tien nieuwe elektrische voertuigen op de planning en Mercedes verklaart vanaf 2030 geen nieuwe modellen met verbrandingsmotoren in de EU meer aan te willen bieden.
MG | Twee elektrische SUV’s en stationwagen
MG behoort tot de Chinese SAIC Group en lanceerde in februari 2021 het eerste volledig elektrische model: de ZS EV. MG noemt het een stads-SUV en heeft hem naar eigen zeggen “afgestemd op stedelijke woonruimtes”. In de herfst van 2021 vierde de MG Marvel R Electric zijn marktintroductie, een aanzienlijk grotere en langere lifestyle-SUV die verkrijgbaar is met twee- en vierwielaandrijving. Hoe serieus MG met elektrificatie bezig is blijkt uit het feit dat nu het derde elektrische model is gelanceerd: de MG5 Electric, ’s werelds eerste volledig elektrische stationwagen. De MG5 wordt gevolgd door de MG4.
Mini | All-electric vanaf 2030
Vanaf 2030 wil het moederbedrijf van Mini een exclusief all-electric merk maken. De drijvende kracht is de elektrische Mini Cooper SE. Zo’n 15 procent van alle verkochte Mini’s zijn elektrische aangedreven.
Nissan | De elektrische pionier verzwakt
Nissan is ook een van de pioniers van elektrische mobiliteit. Toch valt het aanbod vandaag de dag tegen. In 2010 lanceerden de Japanners de elektrische Leaf. Pas nu volgt de cross-over coupé Ariya, die vierwielaandrijving en een actieradius tot 500 kilometer biedt.
Opel | Elektrisch vanaf 2028
Opel begon zijn modellen eerder te elektrificeren dan andere fabrikanten. Dat begon in 2011 met de innovatieve Ampera met Range Extender en in 2017 met de puur elektrische Ampera. Het elektrische offensief van Opel maakt nu deel uit van de algemene strategie van de Stellantis Groep. Het wereldwijde bedrijf wil marktleider worden op het gebied van emissiearme voertuigen (LEV), met onder andere de Corsa-e en de Mokka-e. De elektrische Astra komt in 2023. Vanaf 2024 zal elke serie uit Rüsselsheim minstens één geëlektrificeerd model bevatten. Vanaf 2028 vertrouwt Opel volledig op batterij-elektrische voertuigen.
Peugeot | Alle modellen rond 2024 elektrisch leverbaar
In Juni 2019 luidde Peugeot het elektrische tijdperk in met de e-208 en dat voor de tweede keer! Want niemand wilde de eerste bel horen in 2010, toen de Fransen de Peugeot iOn lanceerden. Maar de tijd was er nog niet rijp voor, want de markt was te klein en de actieradius van 130 kilometer te kort. Peugeot steekt nu al zijn energie in elektrificatie en biedt momenteel, inclusief (personen)busjes, elektrische varianten in zeven modelseries aan.
Polestar | Er is geen weg meer terug
Wat begon als een autotuner voor Volvo is uitgegroeid tot een onafhankelijk merk: Polestar. Terwijl de Polestar 1 nog een plug-in hybride model was en werd opgesierd met de toevoeging “Limited Edition” – er werden slechts 1500 exemplaren van geproduceerd – is de Polestar 2 sinds 2020 de eerste volledig elektrische auto. De eerste elektrische SUV, de Polestar 3 , komt naar verwachting in 2022 op de markt. Polestar 4, 5 en 6 zijn al aangekondigd.
Porsche | 911 nog steeds met verbrandingsmotor
Taycan is de naam van de eerste volledig elektrische Porsche. Onder de naam Cross Turismo is hij ook verkrijgbaar als stationwagen. In 2023 is de elektrische SUV Macan leverbaar. Tegen 2030 is het de bedoeling dat 80 procent van de nieuwe voertuigen een elektromotor zal hebben, hetzij puur elektrisch model, hetzij als plug-inhybride. De resterende verbrandingsmotoren – zowel in de Porsche 911 als die in de Plug-In Hybrides – zouden tegen het einde van het decennium ook moeten kunnen werken met regeneratief gegenereerde e-brandstoffen. R
Renault | Elektrische auto’s voor de binnenstad
De eerste succesvolle elektrische auto was de kleine Zoe. Iets eerder stuurde Renault de Twizy de weg op, een 1,20 meter brede en 2,30 meter lange tweezitter – een mix van personenauto en cabinescooter. De nieuwste volledig elektrische auto is de Renault Mégane E-Tech. In de bedrijfswagenbranche gaat Renault met de Kangoo Z, stadsbestelbus E, en de E-Transporter Master Z.E. de markt op. Tegen 2025 komen daar nog minstens zes puur elektrische voertuigen bij, waaronder de Renault 5 en R4.
Seat | Nog geen offertes
Wie momenteel op zoek is naar een elektrische auto op de homepage van Seat, wordt begroet met de slogan “The future is now” en verwijst naar hybride modellen. Een pure E-Seat staat momenteel niet op de bestellijst. Seat spreekt van een “ambitieus elektrificatieplan” voor de toekomst. Kleine elektrische Seat’s zijn in de maak voor 2025.
Škoda | Geen specifieke uitfaseringsdatum gepland
Škoda lanceerde in 2012 zijn eerste elektrische auto: de Citigo. De kleine auto werd altijd overschaduwd door de veel populairdere e-Up en natuurlijk de e-Golf van Volkswagen. De Skoda Enyaq is het enige elektrisch model. In de toekomst bouwt Škoda voort op verdere hybridisatie en elektrificatie van modellen, in de overtuiging dat efficiënte verbrandingsmotoren de komende jaren nog steeds een belangrijke rol zullen spelen. Škoda wil daarom niet specifiek een uitfaseringsdatum voor verbrandingsmotoren noemen. En toch: in de EU zullen BEV’s, afhankelijk van d marktsituatie en marktontwikkeling, tegen 2030 een aandeel van 50 tot 70 procent voor hun rekening nemen, aldus Škoda.
Tesla | Verbrandingsmotoren waren nooit een optie
Een verbrandingsmotor was voor Tesla vanaf het begin geen optie. Het bedrijf van Elon Musk begon in 2008 in de VS met een volledig elektrische exotische roadster als proefkonijn. Vandaag zijn er vier modellen vertegenwoordigd in de straten van Europa: The Model S, de Model X, de Model 3 en de gloednieuwe Model Y. Het vijfde model, dat wellicht binnenkort verschijnt, is ronduit futuristisch: een pick-up genaamd Cybertruck, die eind 2023 in productie moet gaan. En dan is er nog de nieuwe roadster die ook rond 2023 in productie zal gaan.
Toyota | E-mobiliteit pas vanaf 2022
“Een nieuw tijdperk begint”, aldus Toyota’s homepage, verwijzend naar het submerk bZ, wat zoiets betekent als “beyond Zero”. De aankondiging is nog niet zo lang geleden, het nieuwe emissievrije tijdperk met een personenauto van Toyota begon medio 2022. Het werd een SUV met vierwielaandrijving, de Toyota bZ4X. Er staan nog zes modellen op de planning als puur elektrische voertuigen Mirai met brandstofceltechnologie, de Van Proace Verso Electric, dat identiek is aan de Opel Combo Proace City Verso, in verschillende uitvoeringen. Natuurlijk zijn er ook genoeg voertuigen met hybride aandrijving.
Volkswagen | 75 nieuwe e-modellen tegen 2029
De lijst met nieuwe voertuigen met elektrische aandrijving bij VW omvat momenteel vier series: VW ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz. Volkswagen wil vanaf 2026 alleen nog elektrische auto’s ontwikkelen. Het doel is om tegen 2030 het aandeel puur elektrische Volkswagens in Europa tot minimaal 70 procent van de verkoop te krijgen. Bovendien staat het in de planning om voor de hele Volkswagengroep tegen 2029 het enorme aantal van 75 puur elektrische modellen op de markt te krijgen. Voor 2025 staat een kleine elektrische Volkswagen voor het instapsegment op de agenda. Voor 2026 werkt VW aan een elektrische sedan met de projectnaam Trinity. Het afscheid van de verbrandingsmotor dateert momenteel van 2033.
Volvo | Startschot voor de elektrische toekomst
Volvo-fans hebben lang moeten wachten op een puur elektrische auto. Begin 2021 werd de XC40 Recharge Pure Electric gelanceerd, gevolgd door de C40 Recharge Pure Electric. De twee modellen zijn echter slechts het startschot voor een geëlektrificeerde toekomst, want binnen de komende vijf jaar zullen nog vijf volledig elektrische voertuigen volgen. Tegen 2030 moet de omschakeling naar elektrische aandrijving in alle Volvo-modellen voltooid zijn.
Bronvermelding : ADAC
Header : CleanTechnica
* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®