Elektrische motorfietsen in Nederland

 

ALLES WAT U OVER ELEKTRISCHE MOTORFIETSEN MOET WETEN

 

ELEKTRISCHE MOTORFIETS (EV)

De opkomst van elektrische motorfietsen heeft de traditionele motorwereld de afgelopen jaren flink verstoord. Deze nieuwe generatie tweewielers onderscheidt zich op meerdere vlakken van de oude vertrouwde motorfietsen met verbrandingsmotoren. Niet alleen de technologie is anders, maar ook het oplaadproces verschilt aanzienlijk van het traditionele tanken. Bovendien heeft het financiële plaatje een nieuwe dimensie gekregen. Om je goed te informeren over elektrische motorfietsen hebben we alle belangrijke informatie voor je verzameld en op een rijtje gezet.

 

TECHNIEK 

Bij een elektrische motorfiets is de krachtbron een krachtige elektromotor die direct verbonden is met de aandrijfassen, zonder de tussenkomst van een versnellingsbak of koppeling. De energie wordt geleverd door een geavanceerde accu die wordt ondersteund door complexe elektronica, waaronder een oplaadsysteem voor de accu. Wat opvalt bij een elektromotor is dat deze slechts één bewegend onderdeel bevat, waardoor de motor aanzienlijk kleiner is dan een traditionele verbrandingsmotor. In feite is de elektromotor vaak niet groter dan een watermeloen, waardoor deze compact en efficiënt is.

Elektrische motorEnergica (Image Energica)

ACCU 

Een van de meest cruciale onderdelen van een elektrische motorfiets is de accu. De capaciteit van de accu wordt gemeten in kilowattuur (kWh), wat aangeeft hoeveel energie er binnen één uur met een vermogen van 1 kilowatt kan worden opgeslagen en geleverd. Momenteel wordt een actieradius van circa 250 kilometer als behoorlijk indrukwekkend beschouwd. Maar het is overduidelijk dat er een dag zal aanbreken waarop betaalbare elektrische motorfietsen beschikbaar zijn die een actieradius van 600 kilometer op één enkele acculading hebben en binnen 10 minuten vrijwel volledig opgeladen kunnen worden. Hoewel dit nog toekomstmuziek lijkt, komt die toekomst snel dichterbij.

 

VERSNELLINGSBAK 

Elektrische motorfietsen hebben geen versnellingsbak nodig, in tegenstelling tot de meeste traditionele motoren. Een groot voordeel hiervan is dat het volledige koppel van de elektromotor direct beschikbaar is vanaf het allereerste moment. Dit is anders dan bij traditionele motoren, waarbij de eerste versnellingen voornamelijk bedoeld zijn om het voertuig in beweging te krijgen.

REGENERATIEF REMMEN 

Een belangrijk voordeel van een elektromotor is de mogelijkheid om krachtig af te remmen, wat een belangrijke eigenschap is. Bij een elektrische motorfiets wordt vaak veel of zelfs hoofdzakelijk geremd met de motor, waardoor er energie teruggewonnen kan worden. Dit fenomeen staat bekend als “one pedal driving” en is een uniek kenmerk van elektrische motorfietsen. Tijdens het remmen fungeert de motor als een dynamo of generator, waardoor er aanzienlijke hoeveelheden energie kunnen worden opgewekt. Dit kan leiden tot tientallen extra kilometers aan rijbereik, wat een significant voordeel is van elektrische motorfietsen.

 

AANSCHAFPRIJS 

Hoewel de prijzen van elektrische motorfietsen gestaag dalen en het aanbod groeit, blijft het aanschaffen van een elektrische motorfiets over het algemeen duurder dan een traditionele motorfiets. Dit is mede te wijten aan de kosten van het accupakket, die vaak hoger zijn dan die met een brandstoftank. Het is echter belangrijk op te merken dat de totale kosten van eigendom op de lange termijn gunstiger kunnen uitvallen vanwege de lagere onderhoudskosten en brandstofkosten.

 

KIA (Kleinschaligheid Investeringsaftrek 28%)

Als ondernemer kom je mogelijk in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), die van toepassing is op de aanschaf van bedrijfsmiddelen. De KIA biedt de mogelijkheid om 28% van de aanschafprijs van een bedrijfsmiddel exclusief btw af te trekken van je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Indien je als ondernemer de btw niet kunt verrekenen, kun je de KIA toepassen op basis van de aanschafprijs inclusief btw.

 

MIA EN VAMIL

Door gebruik te maken van de MIA-regeling kunt u als ondernemer profiteren van een investeringsaftrek die kan oplopen tot wel 45% van het totale investeringsbedrag. Deze aftrek komt bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek. Daarnaast biedt de Vamil-regeling de mogelijkheid om 75% van de investeringskosten af te schrijven op een tijdstip dat u zelf kunt bepalen. Hierdoor ontstaat er een aanzienlijk voordeel op het gebied van liquiditeit en rente.

 

LOKALE SUBSIDIES

Bekijk hier de lokale gemeenten of overheden subsidies.

 

BIJTELLING 

Elektrische motorrijders profiteren van een uniek belastingvoordeel: ze betalen namelijk alleen belasting over de daadwerkelijk afgelegde privékilometers op hun motor. Dit wordt berekend aan de hand van de totale kosten per kilometer, zoals bijvoorbeeld stroom- en onderhoudskosten. Stel dat je 5.000 kilometer privé hebt gereden op een motor die in totaal 24 cent per kilometer kost, dan betaal je 1.200 euro bijtelling (5.000 * 0,24). Afhankelijk van je inkomen dien je hierover 42% of 52% belasting te betalen, wat neerkomt op respectievelijk 504 of 624 euro. In vergelijking met een kleine gezinsauto is de bijtelling voor motorrijders vele malen lager, waardoor zakelijk motorrijden een zeer interessante optie kan zijn.

GEBRUIKTE MARKT MOTOREN

Als je een elektrische motorfiets wilt aanschaffen, kan het de moeite waard zijn om eens te kijken naar de EV-Motor occasion markt. Hoewel de aanschafprijs van een nieuwe elektrische motorfiets hoog kan zijn, groeit het aanbod van gebruikte exemplaren gestaag. Het is wel belangrijk om op te merken dat de prijzen van recente elektrische motorfiets occasions nog steeds relatief hoog kunnen zijn.

Bekijk hier onze EV-Motor voorraad.

 

STROOMKOSTEN 

Door de oorlogsomstandigheden in Oekraïne zijn de energiekosten sterk gestegen, met een stroomprijs van ongeveer €0,70 per kWh in de eerste week van december 2022. Gelukkig zal met de invoering van een prijsplafond in 2023 de prijs van een kWh stroom met €0,30 dalen. Dit resulteert in een lager tarief van €0,40 per kWh voor een verbruik tot maximaal 2.900 kWh. Als je de elektrische motorfiets thuis oplaadt, profiteer je van aanzienlijk lagere laadkosten.

Elektrische motorLiveWire (Image Harley-Davidson)

OPLADEN 

Over het algemeen worden elektrische motorfietsen opgeladen met behulp van een standaard 1-fase stekker. Er zijn echter enkele modellen die in staat zijn tot snelladen

 

EV-STEKKERS

Helaas bestaat er momenteel geen universele standaard voor het opladen van elektrische motorfietsen, wat het lastig maakt voor gebruikers. Er zijn diverse soorten stekkers in gebruik, waarvan Type 2 en CCS de meest voorkomende zijn in Europa.

    • Normale stekker (Schuko): Hoewel dit de langzaamste manier van opladen is, kan een EV worden opgeladen met een standaard 230Volt stekker.
    • Type 2 (Mennekes): Dit is de aansluiting waar bijna alle nieuwe Europese EV’s en Plug-In Hybrides mee zijn uitgerust (al dan niet in CCS-variant). Deze versie is geschikt gemaakt voor snelladen.
    • CCS (Combined Charging System): Deze stekker bestaat uit twee delen. Het bovenste deel is een Type 2-stekker (of een Type 1) voor AC-laden, terwijl het onderste deel twee polen voor snelladen (DC) zijn. Deze aansluiting is momenteel de standaard in Europa.

Bekijk hier overzicht EV-Stekkers

 

AANBOD 

Elektrische motorfietsen zijn volop in ontwikkeling en er zijn steeds meer betaalbare modellen op de markt. Bovendien wordt de actieradius van elektrische motorfietsen steeds groter, waardoor ze steeds meer mensen aanspreken.

Bekijk onze EV-Motor voorraad, voor een uitgebreid aanbod aan alle elektrische motormerken/modellen.

ONDERHOUD 

Het onderhouden van een elektrische motorfiets kan aanzienlijk goedkoper zijn dan het onderhouden van een motorfiets met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat de elektrische aandrijflijn veel minder bewegende delen heeft en dus minder onderhevig is aan slijtage. Dit betekent dat je minder vaak onderhoud hoeft te laten uitvoeren en dat de kosten van onderdelen en arbeid doorgaans lager zijn. Bovendien hebben elektrische motoren vaak minder vloeistoffen, zoals olie en koelvloeistof, die moeten worden ververst en gerecycled, wat bijdraagt aan een lagere milieu-impact.

 

WEGENBELASING 

Als trotse eigenaar van een volledig elektrische motorfiets kunt u genieten van een belastingvrijstelling voor motorrijtuigenbelasting. Dit is een bijzonder fiscaal voordeel dat door de Nederlandse overheid wordt aangeboden om de overstap naar volledig elektrisch rijden te bevorderen. Naast de persoonlijke besparing is elektrisch rijden ook gunstig voor het milieu en draagt het bij aan een duurzamere toekomst.

 

AFSCHRIJFING 

Net als bij voertuigen met benzinemotoren, zal ook de waarde van een elektrische motorfiets afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Het is echter lastig om te voorspellen hoe de afschrijving van elektrische motorfietsen zich in de toekomst zal ontwikkelen. Wat wel vaststaat, is dat elektrische motorfietsen voordelig blijven in gebruik, wat ze aantrekkelijk maakt voor veel mensen als tweedehands voertuig.

OPLADEN 

Over het algemeen worden elektrische motorfietsen opgeladen met behulp van een standaard 1-fase stekker. Er zijn echter enkele modellen die in staat zijn tot snelladen

 

EV-STEKKERS

Helaas bestaat er momenteel geen universele standaard voor het opladen van elektrische motorfietsen, wat het lastig maakt voor gebruikers. Er zijn diverse soorten stekkers in gebruik, waarvan Type 2 en CCS de meest voorkomende zijn in Europa.

    • Normale stekker (Schuko): Hoewel dit de langzaamste manier van opladen is, kan een EV worden opgeladen met een standaard 230Volt stekker.
    • Type 2 (Mennekes): Dit is de aansluiting waar bijna alle nieuwe Europese EV’s en Plug-In Hybrides mee zijn uitgerust (al dan niet in CCS-variant). Deze versie is geschikt gemaakt voor snelladen.
    • CCS (Combined Charging System): Deze stekker bestaat uit twee delen. Het bovenste deel is een Type 2-stekker (of een Type 1) voor AC-laden, terwijl het onderste deel twee polen voor snelladen (DC) zijn. Deze aansluiting is momenteel de standaard in Europa.

Bekijk hier overzicht EV-Stekkers

 

AANBOD 

Elektrische motorfietsen zijn volop in ontwikkeling en er zijn steeds meer betaalbare modellen op de markt. Bovendien wordt de actieradius van elektrische motorfietsen steeds groter, waardoor ze steeds meer mensen aanspreken.

Bekijk onze EV-Motor voorraad, voor een uitgebreid aanbod aan alle elektrische motormerken/modellen..

Elektrische motorZero DSR (Image Zero Motorcycles)

STROOM VS BENZINE

Hoewel de initiële aanschaf van een elektrische motorfiets hoger kan zijn dan die van een benzine tegenhanger, kan dit verschil na verloop van tijd worden gecompenseerd door lagere kosten voor stroom en onderhoud. Het is echter belangrijk om de manier waarop de motorfiets wordt opgeladen in overweging te nemen, vooral nu de stroomkosten aanzienlijk zijn gestegen. Het gebruik van zonne-energie kan een kosteneffectieve manier zijn om een elektrische motorfiets op te laden, terwijl opladen via het netwerk of onderweg mogelijk duurder kan uitvallen. Het vergelijken van de totale kosten op lange termijn van elektrische en benzine motorfietsen kan complex zijn, maar kan zeker de moeite waard zijn.

 

VOOR- EN NADELEN

Hieronder vindt u een samenvatting van de voordelen en nadelen van het bezitten van een elektrische motorfiets:

VOORDELEN 

  • Kiezen voor een elektrische motorfiets draagt bij aan een schoner milieu, omdat tijdens het rijden geen schadelijke stoffen worden uitgestoten. Dit maakt elektrische motoren een milieuvriendelijke keuze. Bovendien kun je de duurzaamheid verder vergroten door gebruik te maken van groene stroom om je elektrische motor op te laden.
  • Naast de milieubijdrage zijn er nog meer voordelen aan het kiezen voor een elektrische motorfiets. Zo zijn de verbruikskosten lager in vergelijking met motoren die rijden op benzine. Terwijl je bij een traditionele motor betaalt per liter brandstof, betaal je bij een elektrische motor per kWh. De kosten voor elektriciteit per kilometer zijn aanzienlijk goedkoper dan de kosten voor brandstof per kilometer bij een motorfiets met een verbrandingsmotor. Het is het voordeligst om de elektrische motor thuis op te laden, omdat de laadprijzen vooral langs de snelweg veel hoger zijn.
  • Elektrische motoren hebben minder onderhoud nodig, omdat de aandrijflijn minder complex en slijtagegevoelig is dan die van een brandstofmotor. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten.
  • Daarnaast hoeft er geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te worden betaald voor elektrische motorfietsen en hebben ze nog steeds een gunstige bijtelling voor de auto van de zaak.
  • Een opvallend kenmerk van een elektrische motor is het lage geluidsniveau, omdat de elektromotor weinig tot geen geluid produceert.
  • Elektrische motorfietsen hebben een snellere acceleratie dan traditionele motoren, omdat de elektromotor direct beschikbaar is over het maximale koppel. Dit resulteert in een snelle en soepele acceleratie.

NADELEN 

  • De prijs van elektrische motorfietsen nog steeds hoger dan die van benzine uitvoeringen, maar de kosten worden op lange termijn gecompenseerd door lagere onderhouds- en verbruikskosten.
  • Hoewel de actieradius van elektrische motorfietsen nog beperkt is in vergelijking met benzine uitvoeringen, wordt dit steeds beter en zijn er steeds meer modellen op de markt met een grotere actieradius.
  • Het aanbod van elektrische motorfietsen is nog beperkt in vergelijking met benzine uitvoeringen, het aanbod groeit snel en er komen steeds meer modellen beschikbaar. Het opladen van een elektrische motorfiets duurt inderdaad langer dan het tanken van een benzine uitvoering, maar het opladen kan wel thuis worden gedaan.
  • Mogelijke beperkingen voor langeafstandsreizen vanwege de beperkte actieradius.
  • Beperkingen voor het rijden in koude weersomstandigheden vanwege het energieverbruik van verwarmingssystemen.

 

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische motorfietsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV-Nieuws