Het eerste Trendrapport over Duurzame Mobiliteit is uitgebracht door Nationale-Nederlanden.

Den Haag, 18 april 2024

Een gebrek aan kennis over toekomstige wet- en regelgeving met betrekking tot duurzaam vervoer, samen met misvattingen over de totale kosten van auto’s, remt de overgang naar elektrisch rijden. Dat is de conclusie van verzekeraar Nationale-Nederlanden, zoals uiteengezet in het onlangs gepresenteerde Trendrapport Duurzame Mobiliteit.

Op 1 januari van dit jaar reden er 9,1 miljoen personenauto’s op de Nederlandse wegen, wat een stijging van 1,7% (bijna 200.000 voertuigen) ten opzichte van het voorgaande jaar betekende. Slechts 13,8% van deze auto’s is elektrisch. Als de aanschafkosten van fossiele en elektrische voertuigen gelijk zouden zijn, zou dit percentage voor particulieren en zzp’ers bijna 60% kunnen zijn, en voor het mkb en grootzakelijke bedrijven zelfs 73% en 84%. Desondanks verloopt de algemene verschuiving naar duurzame mobiliteit nog steeds te traag; diepgewortelde misvattingen en een gebrek aan kennis staan deze transitie in de weg.

Bijna negen op de tien (88%) particuliere autobezitters en meer dan driekwart (75%) van de zzp’ers rijdt nog steeds in een voertuig dat op fossiele brandstoffen werkt. Terwijl het milieu voor de helft van deze autobezitters een cruciale rol speelt bij de overweging van duurzamere alternatieven. Voor het mkb en grote zakelijke organisaties zijn toekomstige wet- en regelgeving (respectievelijk 48% en 52%) en het verbeteren van het bedrijfsimago (47% en 49%) ook belangrijke factoren om het vervoer te verduurzamen. Als een vooraanstaande autoverzekeraar erkent Nationale-Nederlanden haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om de transitie naar duurzaam vervoer te versnellen. Dit omvat initiatieven zoals het stimuleren van elektrisch rijden, het verzekeren van lichte elektrische voertuigen en het ondersteunen van de elektrificatie van werkmaterieel.

Elektrische auto is goedkoper in gebruik

“Maurice Koopman, CEO Schade & Inkomen bij Nationale-Nederlanden, benadrukt het belang van het overwegen van de totale eigendomskosten bij de aanschaf van een duurzamere auto,” zegt hij. “Hoewel deze voertuigen vaak duurder zijn in de aanschaf, zijn ze over het algemeen goedkoper in andere aspecten. Hoewel er een stijging van de wegenbelasting wordt verwacht, voorzien we aan de andere kant een daling van de aanschafprijs.”

Het Trendrapport onthult dat een minderheid van particulieren en zzp’ers op de hoogte is van de toekomstige wet- en regelgeving met betrekking tot duurzaamheid. Deze kennis is vooral van essentieel belang voor particuliere autobezitters om de sprong te wagen naar een milieuvriendelijker voertuig, zoals elektrisch, hybride of waterstof. Bovendien houden misvattingen over de totale kosten van elektrische auto’s velen tegen om over te stappen, slechts 28% van de particulieren en 38% van de zzp’ers geeft aan bereid te zijn extra te betalen voor een duurzamere auto. Opvallend is dat elektrische auto’s het meest populair zijn onder jongeren tot 35 jaar. Van deze groep geeft 63% aan dat het milieu hun belangrijkste motivatie is.

Het doel van Nationale-Nederlanden is om tegen 2030 de uitstoot van zakelijke klanten met 26% te verminderen en een reductie van 15% per verzekerde auto bij particulieren te realiseren. En dit niet alleen met informatie, maar ook met financiële ondersteuning en aantrekkelijke verzekeringspremies voor hybride en elektrische auto’s, maar ook met producten om auto’s te kunnen delen of het gebruik van de fiets te stimuleren.’

Lees verder het gehele nieuwsbericht van de Nationale Nederlanden

Bronvermelding : NN – Nationale Nederlanden

Header : Maurice Koopman, CEO Schade & Inkomen

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.