Grote belangstelling voor de elektrische Xiaomi SU7

De nieuwe elektrische auto’s van de Chinese smartphone fabrikant Xiaomi vinden veel belangstelling. Volgens CEO Lei Jun is de verkoop drie tot vijf keer hoger dan verwacht.

Lei Jun, de oprichter van Xiaomi, ziet de toetreding tot de autoproductie als “het laatste grote ondernemersproject” van zijn leven. Zijn elektrische auto neemt het stilistische element van Porsche over en betreedt de felbevochten Chinese markt voor elektrische voertuigen met een aantrekkelijke prijs: onder de 30.000 dollar (28.200 euro) voor het basismodel, wat 4.000 dollar goedkoper is dan het basismodel van Tesla’s Model 3 in China.

CarNewsChina vermelde dat er in de eerste 24 uur er bijna 89.000 bestellingen waren ontvangen.

Met de SU7 presenteert Xiaomi zijn visie op de toekomst van geïntegreerde mobiliteit en slim leven, waarbij een auto meer is dan alleen een vervoermiddel van A naar B; het is een mobiel technologieplatform. Bij alle 3 modellen zal de nieuwe Qilin-accu van CATL worden gebruikt. De SU7 Max zou een bereik van 390 kilometer moeten kunnen behalen na een laadtijd van 10 minuten. Ondanks dat Xiaomi aangeeft dat de SU7 geschikt is voor een accupakket van maximaal 150 kWh – wat ongewoon groot is voor een auto van dit formaat – hebben de huidige drie beschikbare varianten een bescheidener accupakket.

Xiaomi SU7 electric car

(Image Xiaomi SU7 – mi.com)

  • Xiaomi SU7 Standard
    De basis Xiaomi SU7, wat staat voor Speed Ultra em met een 73,6 kWh accu, belooft een prestatiebeest te zijn, met een achterwielaandrijving die een vermogen van 299 pk en een koppel van 400 Nm produceert. Hij accelereert van 0-100 km/u in 5,28 seconden voordat hij een topsnelheid van 210 km/u bereikt. De geschatte actieradius is ca. 500 km volgens WLTP-normen.
  • Xiaomi SU7 Pro
    De Pro-versie heeft dezelfde motorvermogen van 299 pk en achterwielaandrijving als het basismodel, maar wel met een grotere accu van 94,3 kWh, wat resulteert in een grotere actieradius.
  • Xiaomi SU7 Max
    Deze elektrische krachtpatser wordt aangedreven door de 800V Qilin-batterij van CATL, met een capaciteit van 101 kWh. Xiaomi beweert dat een oplaadbeurt van 5 minuten een bereik van 220 km kan bieden, terwijl een oplaadbeurt van 15 minuten dat verlengt tot ca. 600 km WLTP

Overzicht van de Xiaomi SU7 :

Model Accucapaciteit          Motorvermogen       Aandrijving                      0-100 km/h       Actieradius      
SU7 Standard         73,6 kWh 299 pk / 400 Volt Achterwielaandrijving 5,28 sec ca. 500 km
SU7 Pro 94,3 kWh 299 pk /400 Volt Achterwielaandrijving 5,7 sec ca. 550 km
SU7 Max 101 kWh 673 pk / 800 Volt Vierwielaandrijving 2,78 sec ca. 600 km

 

Xiaomi SU7 electric car charging

(Image Xiaomi SU7 – mi.com)

Andere kenmerken zijn onder andere een lage cW-waarde van slechts 0,195, een uitklapbare achterspoiler, drift-, boost- en lanceringmodi, optionele lidar sensoren en een kleine koelkast, bidirectioneel laden, een bijzonder groot head-updisplay, verschillende fysieke knoppen (die grotendeels ontbreken bij de Model 3) en opblaasbare zitwangen. Xiaomi-tablets kunnen in houders aan de voorstoelleuningen worden geplaatst.

Of de Xiaomi SU7 in Europa verkrijgbaar zal zijn en wanneer, is hoogstwaarschijnlijk, maar nog niet zeker. De exacte releasedatum is dus nog onbekend.

Bronvermelding en afbeeldingen : Xiaomi (mi.com)

 

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.