(Image MG4 Electric – MG Media / Saic Design)

Prijzen 2dehands elektrische auto’s dalen

“Binnenkort zal het minder vaak worden gehoord dat ‘een elektrische auto nog te duur is’ onder potentiële autokopers. De beschikbaarheid van tweedehands elektrische auto’s op de markt zal dit jaar toenemen, terwijl de prijzen al aan het dalen zijn. Deze trends zijn naar voren gekomen uit een onderzoek van de NOS.

Nederland staat bekend als een land van occasions, waarin mensen bovengemiddeld vaak tweedehands auto’s kopen. Nieuwe auto’s vinden voornamelijk hun weg naar autoverhuurbedrijven en leasebedrijven.

Vanuit Brussel is besloten dat autoverhuur- en leasebedrijven om redenen van duurzaamheid vanaf 2035 geen auto’s meer mogen aanschaffen met verbrandingsmotoren. Deze maatregel wordt gezien als een stimulans voor de transitie naar elektrische voertuigen, ook op de tweedehands markt. Bovendien wordt deze overgang momenteel ondersteund doordat de eerste groep elektrische leasecontracten dit jaar aflopen. In Nederland zijn er ongeveer 1 miljoen leaseauto’s, wat neerkomt op ongeveer een negende van het totale aantal auto’s op de weg.”

BovagBij leasemaatschappij Alphabet, bestaat inmiddels één op de drie auto’s uit elektrische voertuigen, terwijl bij LeasePlan dit aantal zelfs op de helft ligt. Een woordvoerder van LeasePlan merkt op: “Het is duidelijk dat grote werkgevers steeds vaker de overstap maken naar elektrische voertuigen.”

Volgens de woordvoerder van een toonaangevende leasemaatschappij kwam de echte doorbraak voor elektrische auto’s zo’n vijf jaar geleden. Met leasecontracten die vaak langdurig zijn, valt dit jaar voor het eerst een aanzienlijk aantal contracten voor elektrische auto’s ten einde. Dit betekent dat klanten hun auto’s zullen inleveren en dat leasemaatschappijen deze voertuigen op de tweedehands markt zullen brengen.

Deze trend wordt bevestigd door Alphabet, waarbij wordt opgemerkt: “Vanwege de gunstige bijtellingsregels in 2019 was er een grote vraag naar elektrische auto’s. Deze bijtelling geldt voor maximaal 60 maanden, wat betekent dat deze regeling dit jaar afloopt. Hierdoor komen er vooral veel Tesla modellen terug op de markt, die wij vervolgens aanbieden op de tweedehands markt.”

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) voorziet echter een mogelijke stagnatie in de groei van elektrische auto’s: “Door de aanzienlijke stijging van de rente, hogere elektriciteitsprijzen en het wegvallen van verschillende fiscale voordelen, zien we met name dat de interesse in elektrische auto’s bij private lease iets afneemt.”

‘Ontdekken van Elektrisch Rijden’

Bij autoverhuurbedrijven verloopt het proces iets anders dan bij leasemaatschappijen. Ze verwerven (rest-)partijen van autofabrikanten tegen gereduceerde tarieven en verkopen deze na een aantal jaren terug aan de fabrikant volgens de terugkoopregeling. Vervolgens worden ze door de fabrikant op de tweedehandsmarkt aangeboden, of soms rechtstreeks door de autoverhuurbedrijven zelf.

Sixt, een bekend verhuurbedrijf, merkt een groeiende interesse van klanten in elektrische auto’s, vooral om kennis te maken met elektrisch rijden. Branchegenoot Enterprise stelt dat elektrisch rijden de toekomst is in de autoverhuursector, maar benoemt ook enkele belangrijke belemmeringen om nog niet op grote schaal elektrisch te gaan.

“Een aantal cruciale stappen moeten nog worden gezet,” zegt een woordvoerder. “Dit omvat verbeteringen aan het stroomnet, uitbreiding van de laadinfrastructuur en het aanpakken van technische beperkingen van elektrische voertuigen. Onze klanten huren een auto om te rijden, niet om te wachten tot de accu is opgeladen of op zoek te gaan naar een beschikbare laadpaal.”

Hertz is positief over hun ervaringen met elektrische auto’s en verwacht dat het aandeel van elektrische voertuigen in hun vloot zal toenemen. “De infrastructuur in Nederland is relatief goed, en steeds meer mensen raken gewend aan elektrisch rijden. We voorzien niet veel problemen. Dit jaar zal er naar verwachting een aanzienlijke groei zijn in het aanbod van volledig gebruikte elektrische auto’s.”

Tesla is een uitzondering

Tesla Model Y - electric car

(Image: Tesla.com – Tesla Model 3 / Model Y)

Het is interessant om te zien dat één automerk een compleet eigen koers vaart. Tesla heeft namelijk volledige controle over de gehele productie-, assemblage- en verkoopketen. Het bedrijf hanteert geen kortingen en biedt geen terugkoopregelingen aan.

Onder leiding van Elon Musk heeft Tesla al meerdere keren de prijzen van zowel de Model Y als de Model 3 met aanzienlijke bedragen verlaagd. Dit is goed nieuws voor potentiële Tesla kopers. Echter, voor diegenen die onlangs een Tesla hebben aangeschaft, kan dit minder positief zijn, omdat de waarde van hun nieuwe auto plotseling is gedaald.

Voor consumenten kan dit een verlies van enkele duizenden euro’s betekenen, terwijl dit voor leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven kan oplopen tot miljoenen. Neem bijvoorbeeld het geval van Hertz in de Verenigde Staten, die 100.000 Tesla’s had aangeschaft. Om deze reden heeft het bedrijf in januari aangekondigd dat het bijna een derde van zijn elektrische vloot zou verkopen en in plaats daarvan weer zou overstappen naar benzineauto’s.

Volgens berichtgeving van CNN zou dit Amerikaanse bedrijf naar schatting bijna 230 miljoen euro aan inkomsten mislopen vanwege deze afschrijving. In Nederland is het aandeel Tesla’s in de vloot van autobedrijven veel kleiner, waardoor de prijsverlagingen hier een minder groot effect hebben.

Bronvermelding : NOS