Car Cost Index 2021: elektrische auto haalt de traditionele benzineauto in

LeasePlan publiceerde op 14 oktober 2021 de Car Cost Index 2021, een jaarlijks terugkerend vergelijkend onderzoek naar de werkelijke kosten van het bezit van een auto in 22 Europese landen (inclusief brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud). En wat blijkt? De elektrische auto’s (EV) zijn steeds vaker concurrerend met, en zelfs goedkoper dan brandstofauto’s, óók in het leasesegment. Deze trend zet vooral in Nederland voet aan de grond.

De belangrijkste en voor Nederland meest relevante onderzoeksbevindingen op rij:

1. Nederland neemt met gemiddeld 1022 euro per maand de derde plek in op de Europese ranglijst van meest dure landen voor autorijden.

2. De aanschafkosten voor een plug-in hybride zijn in Nederland gelijk aan een benzineauto.

3. In het afgelopen jaar (Q2 2020 versus Q2 2021) zijn in Nederland de leaseprijzen van een volledig elektrische auto 4,4% gedaald. De prijzen van diesels en benzine namen juist toe. Die van een dieselauto met 3,2% en van een benzineauto met 1,9%.

4. De gemiddelde (maandelijkse) kosten zijn in Nederland extra gunstig omdat je voor een elektrische auto geen aankoopbelasting (bpm) en geen wegenbelasting betaalt.

5. In Nederland profiteert de elektrische auto van de aangepaste belastingen die burgers en bedrijven helpen bij de overstap naar schone en slimme mobiliteit.

Elektrische auto in Nederland steeds goedkoper

PleasePlanOok in ons land is het aanzienlijk goedkoper om een EV te rijden dan een brandstofauto. Dit geldt in principe binnen alle segmenten; alleen EV’s met een hoge actieradius zijn door hun hoge aanschafprijs soms nog iets duurder dan een vergelijkbaar brandstofmodel.

Volgens Sander Pleij, Managing Director van LeasePlan Nederland, geeft de Car Cost Index 2021 nogmaals aan hoe betaalbaar elektrisch rijden wordt: “We hebben een belangrijk kantelpunt bereikt. De EV is nu al competitief met benzineauto’s in Nederland en de meeste Europese landen. Er komen steeds meer modellen in alle segmenten waardoor er steeds meer keuze ontstaat en elektrische auto’s toegankelijker worden. Dat vertaalt zich ook door naar het Private Lease segment waar we een toename van elektrische auto’s zien. Belangrijk aandachtspunt is blijven investeren in de laadinfrastructuur. Ook een aanpak voor het behoud van EV’s na lease inzet is nodig om de aanvoer van schone tweedehandsauto’s voor de Nederlandse markt te borgen.

Brandstofprijzen

De stijging van brandstofprijzen is een andere aanjager die ervoor zorgt dat de elektrische auto steeds populairder wordt. Leaserijders die kiezen voor een plug-in hybride moeten wel goed blijven opletten. Doordat het werkelijke aantal kilometers elektrisch in de praktijk vaak tegenvalt, vallen de brandstofkosten regelmatig hoger uit.

Wil je meer weten over de internationale Car Cost Index? Lees hier het hele rapport.

Bromvermelding / header / foto’s  : LeasePlan

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®