De Chinese autofabrikant Nio is gestart met de productie van zijn 900-volt aandrijfsysteem. Het elektrische aandrijfsysteem, genaamd Thunder, zal eerst worden gebruikt in Nio’s nieuwe vlaggenschipmodel ET9 volgend jaar.

nio 900 volt aandrijving

(Image : Nio)

De ET9 is een mix van SUV en luxe sedan met een lengte van 5,33 meter. Het eerste model gebaseerd op het 900-volt platform zal vanaf het eerste kwartaal van 2025 worden geleverd, maar kan nu al worden voorbesteld tegen prijzen vanaf 800.000 yuan of ongeveer €100.000. Het is uitgerust met een 120 kWh batterij gemaakt van zelf ontwikkelde ronde cellen in het formaat 46105 met een energiedichtheid van 292 Wh/kg. Met een bijbehorend laadstation kan de batterij met 5C worden opgeladen, dat wil zeggen met 600 kW. Het opladen voor een bereik van 255 kilometer (in CLTC) duurt dus vijf minuten.

Nio vertrouwt op vierwielaandrijving voor het aankomende topmodel. Een permanente magneet synchrone motor met 340 kW is geïnstalleerd op de achteras, terwijl een asynchrone motor met 180 kW wordt gebruikt aan de voorkant. Het systeemvermogen zal 520 kW bedragen. Omdat de mate van integratie van de 900-volt elektrische aandrijvingen is verhoogd in vergelijking met eerdere EV’s van Nio, zullen ze onder andere 30 procent lichter zijn en 280 millimeter korter dan hun voorgangers.

De vermindering van de installatieruimte zal volgens Nio meer ruimte in het interieur opleveren, terwijl het lagere gewicht het energieverbruik zou moeten verminderen. Zo zal de PSM op de achteras bijvoorbeeld slechts 79 kilogram wegen en een vermogensdichtheid van 4,3 kW/kg behalen. Voor de asynchrone motor specificeert Nio een vermogensdichtheid van 2,6 kW/kg, wat overeenkomt met een gewicht van 69 kilogram. Volgens Nio is dit de “wereldwijd hoogste vermogensdichtheid bij asynchrone elektrische motoren” – dit kan momenteel niet worden geverifieerd.

Nio 900 volt aandrijving

(Image : Nio)

De hogere piekoutput van 340 kW op de achteras – een huidige Nio ET5 met twee motoren bereikt een systeemoutput van 360 kW – zal mogelijk zijn dankzij een herzien koelsysteem voor de aandrijfeenheid. Als gevolg hiervan wordt de piek output van de motor met 30 procent verhoogd.

Zowel de PSM aan de achterkant als de ASM aan de voorkant worden aangestuurd door nieuwe vermogens elektronica. Deze maken gebruik van siliciumcarbide halfgeleiders en bereiken volgens Nio een vermogensdichtheid van 1.315 kW/l. Het systeem is ontworpen voor meer dan 300.000 vermogenscycli.

Het nieuws over de start van de productie van de 900-volt aandrijving valt samen met een jubileum. Nio heeft tot nu toe in totaal één miljoen elektrische aandrijvingen geproduceerd.

Bronvermelding en afbeeldingen : NIO.com

 

De NIO ET9 op YouTube