evtrader nl auto marktplaats
  • Elektrische auto
    • Kopen
      • BYD
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Cupra
      • Dacia
      • FORD
      • Honda
      • Jaguar
      • Land Rover
      • Lexus
      • Mazda
      • MINI
      • Mitsubishi
      • MG
      • Nissan
      • Opel
      • Porsche
      • SEAT
      • Seres
      • SMART
      • SsangYong
      • Subaru
      • Toyota
    • Leasen
      • Alfa Romeo
      • Audi
      • BMW
      • BYD
      • Dacia
      • DS
      • Fiat
      • Ford
      • Hongqi
      • Hyundai
      • Jeep
      • KIA
      • Lucid
      • Lynk & co
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • NIO
      • Xpeng
      • Polestar
      • Tesla
      • Volkswagen
      • Volvo
    • Efficiëntste elektrische auto
    • Elektrische auto’s met grootste actieradius
    • Best verkochte elektrische auto’s
    • Veiligste elektrische auto’s
    • Goedkoopste elektrische leaseauto
  • EV-Kopen
    • Elektrische auto kopen?
    • Elektrische motor kopen?
  • EV-Leasen
    • Leaseoffertes vergelijken
    • leasen
      • Soorten lease elektrische motorfiets
  • EV-Laden
    • Laadpaal kopen
    • Laadpassen
    • Stekkers-en Kabels
    • Laadkosten
    • Openbare laadpalen overzicht Europa
  • Over elektrisch rijden
    • Veelgestelde vragen elektrisch rijden
      • Is Elektrisch Rijden veilig?
      • Hoe milieuvriendelijk is Elektrisch Rijden?
      • Kosten Elektrisch Rijden
    • Abonnement Elektrische Auto
    • Fossiele Brandstof vs Elektrisch Rijden
    • Fiscale voordelen Elektrisch Rijden
    • Verzekering
  • EV-News
  • FAQ
  • Contact

  • LogIn

Home » BMW brengt met de iX een nieuwe technologiedrager op de markt.

BMW brengt met de iX een nieuwe technologiedrager op de markt.

30. september 2021
BMW IX elektrische auto

Het duurde even, maar eindelijk heeft ook BMW zijn eerste elektrische vlaggenschip geïntroduceerd.

De nieuwe iX is niet bedoeld als het nieuwe topmodel van BMW, maar eerder als ‘technologiedrager’. Het eerste model dat laat zien wat BMW te bieden heeft op het gebied van elektromobiliteit. BMW was met de i3 en i8 ooit een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Daarna was er een adempauze totdat de Beierse autofabrikant onlangs de iX3 op de markt bracht.

GROTE COMEBACK

Met de iX wil BMW een grote comeback maken. De elektrische SUV biedt zijn berijders alles wat BMW op dit moment te bieden heeft op het gebied van e-drive technologie, assistentiesystemen, connectiviteit en multimedia. Qua prijs – die begint bij een kleine 80 mille – zal de BMW iX geen massaproduct worden maar kan wel de concurrentie aan met bijvoorbeeld Tesla, Mercedes en Audi.

FORS MAAR VERFIJND

Het uiterlijk van de nieuwe elektrische SUV van BMW kenmerkt zich door de “monolithisch vormgegeven nieuwe interpretatie van de Sports Activity Vehicle”.  De bijna vijf meter lange en bijna twee meter brede is uitwendig ongeveer net zo groot als de X5 maar heeft de wielbasis van de X7. Daarmee is hij groot, en lijkt hij ook log. Maar dat laatste valt, als we naar de eerste rij-impressies kijken, erg mee. Gelukkig koos BMW ondanks de forse afmetingen voor een redelijk slanke, bescheiden lichtsignatuur. Wie de auto van nabij bekijkt en daar de tijd voor neemt, ziet hoe verfijnde de afwerking is. De carrosserie is glad, met verzonken deurhandels en een vlak, niervormige radiatorrooster. Die grille heeft geen koelende functie meer en is dus gesloten, en herbergt de camera- en radartechnologie. Ondanks het vrij volumineuze model heeft BMW de aerodynamica uitstekend voor elkaar, met een cW-waarde van 0,25.

BMW IX elektrische auto

VERMOGEN VAN 240 TOT 440 KW

Ook op het gebied van de aandrijving moest BMW grote stappen zetten om bij te blijven bij de concurrentie uit eigen land. Bij de start zal de iX in twee versies zijn. De xDrive40 heeft een systeemvermogen van 240 kW en een actieradius van 425 kilometer volgens WLTP. De xDrive 50 doet daar een schepje bovenop met een vermogen van 385 kW waarbij de 112 kWh accu een bereik van 630 kilometer maakt. Later komt er ook nog een iX M60 die meer dan 440 kW op de wielen overbrengt.

VIERWIELAANDRIJVING

Alle genoemde versies hebben twee elektromotoren, die samen alle vier de wielen aandrijven. Gezien het forse vermogen en koppel is die vierwielaandrijving ook geen overbodige luxe. De iX xDrive 50 heeft bijvoorbeeld een koppel van maar liefst 765 Newtonmeter. Daarmee accelereert de iX in 4,6 seconden naar 100 km/u om door te spurten naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/u.

LADEN TOT 200 KW

Het DC-laadvermogen van de 112 kWh accu van de BMW iX xDrive 50 bedraagt 200 kW. Daarmee kan hij aan de snellader in ongeveer 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Het normale AC-laden duurt dankzij de 11 kW boordlader ruim elf uur.

CURVED DISPLAY

De iX fungeert op veel gebieden als blauwdruk voor alle toekomstige elektrische modellen van BMW. Dat is ook te zien aan het ontwerp van de cockpit. BMW heeft in de iX de traditionele naar de bestuurder gerichte opstelling van de instrumenten vervangen door het zogenaamde “Curved Display”. Dat vormt een volledig digitaal display-netwerk dat bestaat uit een 12,3 inch display en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9 inch. Die twee schermen zijn samen achter een  naar de bestuurder toe gebogen glasplaat weggewerkt. Wie wil, kan ook gebruik maken van de uitgebreide persoonlijke assistent. Naast het Curved Display wordt de nieuwe look van het interieur van de BMW iX ook benadrukt door het zeshoekige stuurwiel en het optionele randloze head-up display.

BMW IX elektrische auto

LOUNGESFEER

De comfortabele zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, die optioneel ook met luidsprekers kunnen worden uitgerust, dragen bij tot de feel-good factor.Het met olijfblad gelooid leder en de hoogwaardige textiel- en microvezelstoffen geven het interieur een waar loungekarakter. Het ontbreken van de middentunnel zorgt voor een ruimtelijk gevoel aan boord. Op de tweede rij hebben alle drie de personen meer dan voldoende beenruimte, daarachter bevindt zich de bagageruimte met een volume van zo’n 500 liter. Die kan door het naar voren klappen van de  rugleuningen worden vergroot tot 1750 liter.

RIJGEDRAG

Volgens de eerste rij-impressies maakt de BMW iX indruk met zijn soepele loop en geluidscomfort. De optionele luchtvering met dubbele as is een aanrader en houdt de auto stabiel en comfortabel op koers. Op bochtige passages laat de tweeënhalve ton wegende iX zien dat hij een echte BMW is. Het laag geplaatste accupakket zorgt voor een extra laagt zwaartepunt, een evenwichtige verdeling van de asbelasting en een stabiel doch zeer wendbaar rijgedrag. Het near-actuator wielslipbegrenzingssysteem wordt door BMW voor het eerst gecombineerd met vierwielaandrijving wordt en maakt bijzonder snelle en precieze interventies mogelijk.

RIJHULPSYSTEMEN

Ook kan BMW trots melden dat de iX de meest uitgebreide reeks rijhulpsystemen heeft die ooit in een nieuw model zijn toegepast. Voor het eerst detecteert het botswaarschuwingssysteem tegenliggers bij het links afslaan en fietsers en voetgangers bij het rechts afslaan. Parkeerhulp, inclusief achteruitrijcamera en waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achteraan, is nu ook altijd aan boord. De optionele Active Cruise Control met Stop & Go-functie biedt een nog betere afstandsinstelling. Het uitritwaarschuwingssysteem is nieuw en waarschuwt de bestuurders voor fietsers en voetgangers in de buurt van het voertuig alvorens de deuren te openen.

Bronvermelding : Elektrischeauto        Auteur : Bas van der Weerd

Header / Foto’s : BMW

Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®

Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s

Dé autoverkoopsite met alléén nieuwe en tweedehands e-auto’s!

  • Volkswagen ID.2all - elektrische auto
    Volkswagen stelt zijn eerste goedkope elektrische auto voor!16. maart 2023
    Wereldpremière van de Volkswagen ID. 2all-concept Volkswagen heeft niet alleen haar ambitieuze elektrificatieplannen onthuld, maar presenteerde ook het veelbelovende conceptvoertuig […]
  • Het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 20229. maart 2023
    Steeds meer mensen oriënteren zich op een nieuwe of tweedehands EV. Dit gaat gepaard met allerlei nieuwe vragen, zowel voor […]
  • EU gaat ons rijbewijs grondig hervormen7. maart 2023
    Het EU rijbewijs wordt grondig hervormd De EU heeft ambitieuze plannen om het rijbewijs grondig te hervormen, met als doel […]
  • OEM logos
    Elektrificatie doelstellingen van de autofabrikanten6. februari 2023
    OEM logos (Image LogoLynx) Overzicht ‘Elektrificatie doelstellingen’ van de autofabrikanten De plannen om hun elektrische voertuigen (EV)-lijnen uit te breiden, […]
  • Volkswagen ID.Buzz - elektrische auto
    Volkswagen Groep leidend ‘Elektrisch Merk’ in West-Europa5. februari 2023
    Volkswagen ID.Buzz (Image Volkswagen Newsroom)   De Volkswagen Groep blijft de koppositie in West-Europa behouden in de verkoop van elektrische […]
  • EV-Jaarboek 2023
    EV Jaarboek 2023 – Hét elektrisch autojaarboek31. januari 2023
    EV Jaarboek 2023: meer elektrische auto’s (…maar sommige hebben ‘t niet gered) Het EV Jaarboek 2023 over elektrische auto’s is […]
  • Autosalon Brussels 202313. januari 2023
    Autosalon Brussels 2023   De 100ste editie van de Autosalon Brussels keert za. 14 t/m zo. 22 januari ’23 weer […]
  • Polestar 3 - elektrische auto
    Top 10 nieuwe elektrische auto’s voor 202312. januari 2023
    De Top 10 nieuwe 100% elektrische auto modellen die we in 2023 op de markt komen. Voor 2023 laat de […]
EV-Aanbod
  • Elektrische auto kopen
  • Elektrische auto leasen
  • Elektrische motorfiets kopen
  • Elektrische motorfiets leasen
Dealers
  • Registreren
Laadpaal kopen
  • Laadpalen
Bedrijf
  • Over EVTrader
  • Contact
  • FAQ
© 2023 EVTrader®
All rights reserved Cookie-Richtlijnen Privacy Policy Inhoud
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Vorlieben
Die technische Speicherung oder der Zugriff ist für den rechtmäßigen Zweck der Speicherung von Präferenzen erforderlich, die nicht vom Abonnenten oder Benutzer angefordert wurden.
Statistieken
Die technische Speicherung oder der Zugriff, der ausschließlich zu statistischen Zwecken erfolgt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}