Op een kleine teaserwebsite voor de BMW iX1 op bmw.de onthult het bedrijf uit München niet veel details over de elektrische auto op basis van de nieuwe BMW X1 (U11), …

Op een kleine teaserwebsite voor de BMW iX1 op bmw.de onthult het in München gevestigde bedrijf niet veel details over de elektrische auto op basis van de nieuwe BMW X1 (U11), maar in de kleine lettertjes staat een spannende opmerking: BMW is gebaseerd op de huidige ontwikkelingsstatus uitgaan van een elektrisch rijbereik tussen 413 en 438 kilometer volgens WLTP, waarbij de specifiehttps://evtrader.nl/evlisting/?D=BMWke specificatie, zoals altijd, een kwestie is van de specifieke voertuigconfiguratie en kan worden beïnvloed door bijvoorbeeld de keuze voor bredere banden. Het is ook duidelijk dat het huidige assortiment alleen verwijst naar de varianten die beschikbaar zijn bij de marktintroductie en niet alle modellen omvat die later worden gelanceerd.

Opvallend is ook het energieverbruik dat de ontwikkelaars verwachten: volgens bmw.de zal de BMW iX1 in de WLTP-cyclus een verbruik hebben van 17,3 tot 18,4 kWh per 100 kilometer. Hieruit wordt, in verband met de belofte van actieradius, de geschatte grootte van de lithium-ion-accu afgeleid: de netto beschikbare capaciteit moet ongeveer 70 kilowattuur bedragen en is daarom aanzienlijk kleiner dan bij de grotere elektrische auto’s zoals i4 en iX hebben, zoals verwacht, afhankelijk van de variant, een batterijcapaciteit van meer dan 100 kWh.

BMW iX1 - elektrische SUV Afb. BMWBlog

Interessant is ook dat het voor de marktintroductie aangekondigde minimumverbruik van de BMW iX1 van 17,3 kWh/100 km hoger ligt dan de waarde van een BMW i4 eDrive40, waarvan het verbruik tussen 16,1 en 19,1 kWh/100 km ligt, afhankelijk van de configuratie volgens WLTP. Dit kan een indicatie zijn dat de iX1 in eerste instantie alleen met vierwielaandrijving en twee elektromotoren zal worden aangeboden, omdat een op een minimaal verbruik getrimd exemplaar met pure achterwielaandrijving en een matig prestatieniveau niet meer energie mag verbruiken dan de compacte SUV, ook in de omgeving i4 eDrive40.

Naast de informatie over de elektrische actieradius en batterijcapaciteit, bevestigt de voorlopige informatie op bmw.de ook de volgorde van de marktintroductie en komt er minstens één plug-in hybride. De varianten van de BMW X1 die alleen met een verbrandingsmotor worden aangedreven, gaan eind 2022 van start, maar kort daarna volgen de plug-in hybride en de elektrische auto iX1. Aangezien de afgelopen jaren ook de lancering van de iX1 voor 2022 werd aangekondigd en voor het laatst op het jaarcongres op woensdag, moet er maximaal enkele weken tussen de marktintroducties van de verschillende varianten zitten.

Bron : BimmerToday                        Header : BMW

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.