Volgens een mediabericht zal BMW in juli 2022 de productie van de i3 in Leipzig beëindigen. De achtergrond is waarschijnlijk de ombouw van de fabriek voor de productie van toekomstige elektrische modellen.

Het Britse tijdschrift “Autocar” bericht over het einde van de productie, daarbij verwijzend naar een woordvoerder van de fabrikant. De informatie kan daarom als betrouwbaar worden beschouwd en niet als speculatie. In december 2019 verklaarde BMW-baas Oliver Zipse dat de i3 in 2024 in Leipzig gebouwd zou moeten zijn. Destijds werd er nog vanuit gegaan dat de i3 nog een facelift zou krijgen om in 2024 verkoopklaar te maken. Een dergelijke update was er echter niet, waardoor een eerder einde waarschijnlijker was.

BMW i3 - elektrische autoHet nu duidelijk vroege einde voor de i3 vindt plaats tegen de achtergrond van de herstructurering van de fabriek in Leipzig in de tweede helft van 2022 ter voorbereiding van de start van de productie van de nieuwe generatie van de Mini Countryman, die, zoals gemeld, ook zal worden die vanaf 2023 met een puur elektrische aandrijving in de BMW-fabriek in Leipzig zal worden geproduceerd. Omdat de i3 is gebaseerd op een onderscheidend platform met een aluminium chassis en koolstofvezel cabine, zullen de productiefaciliteiten van de Countryman moeten worden herbouwd op basis van BMW’s FAAR voorwielaangedreven architectuur.

Ook de BMW i3 wordt stopgezet omdat de iX1, de elektrische versie van de nieuwe X1, dit jaar op de markt komt. De iX1 zou oorspronkelijk worden geproduceerd in een nieuwe productiefaciliteit in Debrecen, Hongarije. Door vertragingen in de bouw zal hij volgens “Autocar” nu tot 2024 in de BMW-fabriek in Regensburg worden geproduceerd. Hoewel de iX1 zo’n 40 centimeter langer is dan de i3, biedt hij door zijn verbrandingsmotorplatform een ​​vergelijkbare hoeveelheid ruimte in het interieur. Zo wil BMW ondanks het afwijkende carrosserieconcept de iX1 positioneren als een soort opvolger.

BMW i3 - elektrische autoDe productie van de i3, gelanceerd in 2013, had in oktober 2021 de 200.000 eenheden overschreden. Tegen de tijd dat het in juli 2022 wordt stopgezet, verwacht BMW dat er 250.000 i3’s zijn geproduceerd. Met de batterij-update in 2018 naar 42,2 kWh bruto nam het aantal i3-registraties gestaag toe. In Duitsland telde het negen jaar oude model in 2021 nog 12.178 nieuwe registraties, wat een 10e plaats betekent onder de elektrische auto’s – voor modellen als de Opel Corsa-e, de Audi e-tron en de Hyundai Ioniq 5.

Eerder werd al gespeculeerd over het einde van de BMW i3. Eind 2019 verklaarde Zipse, gezien speculaties over de toekomst van het model, dat de i3 “tot 2024 zou blijven bouwen”. In juni 2021 werd bekend dat BMW de verkoop van de i3 in de VS in juli 2022 wilde beëindigen – de datum die nu is bevestigd voor het einde van de productie van het model. Het einde van de i3 is ook qua naamgeving interessant: zoals gemeld komt er in China een volledig elektrische BMW 3 Serie op de markt, die de i3-branding zou kunnen krijgen.

Bron : Autocar UK

Header : BMW

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®