Bij General Motors is het feest. Het eerste preproductie exemplaar van de Cadillac Lyriq is namelijk van de band gerold in de Spring Hill Manufacturing fabriek.

De faciliteit, die vanaf het begin in 1990 tot 2007 volledig aan het merk Saturn was gewijd, heeft de laatste tijd de Cadillac modellen XT5 plus XT6 en de GMC Acadia cross-over gebouwd. Iets meer dan een jaar geleden investeerde General Motors 2 miljard dollar om de fabriek in Tennessee om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen.

Cadillac Lyriq - elektrische autoDe Cadillac Lyriq is de eerste van een aantal op de zogeheten Ultium architectuur gebaseerde modellen die daar het levenslicht zullen gaan zien. De bevalling is blijkbaar voorspoedig verlopen want General Motors president Mark Reuss laat weten dat de elektrische cross-over 9 maanden voorloopt op schema en “binnen een paar maanden” de portal voor klantleveringen betreedt.

De Lyriq Debut Edition is het derde General Motors product dat gebruik maakt van het nieuwe Ultium platform, na de Bright Drop elektrische bestelwagen en de elektrische GMC Hummer pick-up. Die auto’s worden echter in een andere fabriek gebouwd. De lanceringseditie van de Cadillac zal in beperkte oplage beschikbaar komen en was afgelopen september in iets meer dan 10 minuten uitverkocht toen de reserveringsdesk openging. Het is overigens nog steeds onbekend hoeveel exemplaren Cadillac van de debuutuitvoering te koop heeft aangeboden.

Het is mogelijk dat we daar achter komen wanneer de sleutels aan klanten worden overhandigd. Die zijn bij de lanceringseditie namelijk genummerd. Verder beschikt de Lyriq over een batterij van 100 kWh die een enkele motor bij de achterwielen van stroom voorziet. De output wordt geschat op 340 pk en 440 Nm. Het geclaimde rij bereik is 480 kilometer op een volle acculading.

Cadillac Lyriq - elektrische auto

In een later stadium zal General Motors ook het bestelboek openen voor de reguliere uitvoeringen van de Lyriq. Daar zitten versies bij met vierwielaandrijving. De basisprijs voor het instapmodel bedraagt omgerekend 72.500 euro. Daarmee is de Lyriq 7,5 mille duurder dan de Tesla Model Y Long Range. Het prijsverschil met de eenvoudigste Ford Mustang Mach-E bedraagt 20 mille. Ook de komende Nissan Ariya en de Volvo XC40 Recharge zijn goedkoper. Maar al die alternatieven hebben misschien minder premium status dan een Cadillac. Wat dit betreft is de Mercedes-Benz EQC beter vergelijkingsmateriaal. Die kost 71.280 euro al heb je dan wel vierwielaandrijving standaard.

Bronvermelding : Auto Internationaal

Header / fotos’: Cadillac

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.