De EU is blijkbaar van plan om de methodiek voor het meten van de CO2-uitstoot van Plug-In Hybrides aan te scherpen. In de herziene testprocedure, die naar verwachting rond 2025 van kracht wordt, worden gegevens over het daadwerkelijk gemeten brandstofverbruik meegenomen.

Ford Kuga PHEV Afb. FORD

De verandering wordt momenteel besproken in een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van EU-landen, consumenten beschermingsgroepen en de autoindustrie. Een beslissing wordt later dit jaar verwacht, zeiden bronnen bij Reuters.

Mocht een dergelijke regeling halverwege het decennium van kracht worden, dan zou dat gevolgen hebben voor de plannen van tal van autofabrikanten. Afgemeten aan hun WLTP verbruik worden Plug-In Hybrides als zeer schoon beschouwd en worden ze als zodanig meegerekend in de CO2-emissies van het wagenpark van de fabrikant. Aangezien uit onderzoeken – zoals die van het ICCT uit 2020 – blijkt dat Plug-In Hybrides die met name zakelijk worden gebruikt, nog primair met de verbrandingsmotor worden aangedreven, zou het werkelijke klimaatvoordeel van de PHEV natuurlijk beduidend lager uitvallen.

Bron : Electrive / Reuters

Header :  VOLVO

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.