De accu van een elektrische auto wordt, net als die van bijvoorbeeld een smartphone, langzaam slechter. De volle capaciteit kan alleen aan het begin worden benut, daarna zakt het stapje bij beetje terug. Daarom wil onder meer de Europese Unie dat er garanties gaan worden gegeven voor de levensduur van een EV-accu.

Of een elektrische auto écht duurzaam is, hangt uiteraard af van hoelang je ermee kunt doen. Dat hangt vervolgens voor een groot deel af van de levensduur van de accu. Verschillende autofabrikanten geven al garanties voor de levensduur van een accu. Neem bijvoorbeeld Tesla, dat voor de Model S en Model X over de eerste acht jaar óf 240.000 km garandeert dat de accu 70 procent van zijn capaciteit houdt. Bij de Model 3 ligt dat, afhankelijk van het type, op acht jaar en 160.000 km of 192.000 km. Een dergelijke garantie wil onder meer de Europese Unie bij alle elektrische en hybride auto’s zien.

Onder meer Automobilwoche bericht dat dit is afgesproken op het World Forum for the Harmonization of Vehicle Regulations van de VN. De Europese Unie, maar ook de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Zuid-Korea, zijn het er naar verluidt over eens geworden. Autofabrikanten dienen volgens het wetsvoorstel te garanderen dat accu’s in vijf jaar tijd óf 100.000 km (wat er eerder komt) niet meer dan 20 procent capaciteit mogen verliezen. Na acht jaar of 160.000 km mag de degradatie niet meer dan 30 procent zijn. Er volgt begin volgend jaar nog een nationale stemronde en dan kan dit in 2023 in de praktijk worden gebracht in de landen die ermee instemmen.

Bronvermelding : AutoWeek          Auteur : Joas van Wingerden

Header : Volkswagen

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®