Europa, het continent van de diesel, laat het zwarte goedje steeds meer links leggen.

Na de opmars van de benzinemotor de voorbije jaren (bedankt, Dieselgate) is er in augustus van dit jaar een nieuwe mijlpaal bereikt. Want in augustus 2021 werden er in Europa meer auto’s met stekker ingeschreven, dan dat er dieselwagens op kenteken werden gezet. Kanttekening: het gaat wel over EV’s en Plug-In-Hybrides gecombineerd.

Volkswagen diesel Afbeelding : Volkswagen Diesel motor

Jarenlang was diesel heer en meester in het Europese autoland. Na het Dieselgate emissieschandaal in 2014 heeft het zwarte goedje echter met een sneltempo aan succes verloren. Eerst in het voordeel van de benzinemotoren, nu doen ook de auto’s met stekker het beter. Dat blijkt alvast uit cijfers van Jato. Waardoor dieselmotoren, draai of keer hoe je het wil, binnenkort een uitzondering worden.

ELEKTRIFICATIE BOVEN DIESEL

Om tot deze conclusie te komen baseren we ons op de Europese inschrijvingscijfers die analysebureau Jato wist te verzamelen. Specifiek gaat het over de Europese inschrijvingscijfers van augustus 2021. Wat zien we daar? Dat van alle ingeschreven auto’s in die maand 20% gebruik maakt van een klassieke dieselmotoren. De plug-in en EV-markt? Die was goed voor 21% van de inschrijvingen. Toegegeven, een minuscuul verschil maar als je weet dat in augustus 2019 diesel nog een aandeel van 30% had en geëlektrificeerde auto’s amper 3%, dan merk je dat de omschakeling best snel aan het gebeuren is.

Jato Afbeelding : Jato

Een complete verrassing is deze vaststelling natuurlijk niet. De populariteit van diesel zit de voorbije jaren in vrije val en het imago van geëlektrificeerde modellen zit in de lift wegens lokale overheidsbeslissingen én een fors gegroeid aanbod. Daarnaast is er ook één belangrijke nobele onbekende in de formule. Want door leveringsproblemen kunnen de cijfers wel eens vervormd zijn. Wie weet wachten honderdduizenden Europeanen op hun nieuw diesel maar is de levering uitgesteld. Om dat punt extra te onderstrepen geven we even mee dat ten opzichte van augustus vorig jaar er in augustus 2021 18% minder inschrijvingen plaats vonden in Europa. Dat is verre van weinig.O ja, wil je trouwens liever in pure cijfers weten wat het verschil was tussen diesel- en gestekkerde inschrijvingen? In augustus 2021 werden er over geheel Europa 141.635 nieuwe diesels ingeschreven en 151.737 plug-in’s en EV’s. Spijtig genoeg maakt Jato (nog) geen onderscheid tussen PHEV en EV.

Bronvermelding : Autofans

Header : Jato