Ford heeft aangekondigd dat het tegen 2024 drie nieuwe elektrische personenauto’s en vier nieuwe elektrische bedrijfsvoertuigen in Europa zal introduceren. Het doel is om vanaf 2026 jaarlijks meer dan 600.000 elektrische voertuigen in Europa te verkopen. Er zijn ook details over het MEB-model van Ford.

Dit plan voor Europa bouwt voort op de recente aankondiging dat Ford een nieuwe wereldwijde onderneming voor elektrische voertuigen heeft opgericht, Ford Model E, met als doel tegen 2026 wereldwijd meer dan twee miljoen elektrische voertuigen te verkopen. 30 procent daarvan zou uit Europa moeten komen.

Zoals gemeld zal Ford vanaf 2023 een volledig nieuwe e-auto gaan produceren in zijn fabriek in Keulen, het model waarvoor Ford het MEB van Volkswagen gebruikt. Zoals de fabrikant nu heeft bevestigd, wordt het een middelgrote sport-crossover met vijf zitplaatsen. De technische gegevens van de aandrijving kunnen waarschijnlijk worden afgeleid uit de overeenkomstige VW-voertuigen. De aankondiging geeft niet aan in hoeverre de sport-crossover zich zal onderscheiden van een VW ID.4 of de Ford Mustang Mach-E, die waarschijnlijk van vergelijkbare grootte is maar een iets groter bereik heeft.

Afb. Ford – Cologne Electrification Center

Vanaf 2024 wordt de productie in Keulen uitgebreid met een tweede nieuw volledig elektrisch model – Ford heeft hier in de huidige aankondiging nog geen details over gegeven. De afbeelding die Ford in 2024 voor het E-model uitbracht, toont echter nog steeds een “middelgrote cross-over” tussen de Mustang Mach-E en de sport-crossover.

Ford’s tweede elektrische auto uit Keulen wordt ook MEB-model

Hoewel Ford niet heeft bevestigd of dit ook een MEB-model of een interne ontwikkeling zal zijn, is Volkswagen specifieker: volgens een verklaring van het in Wolfsburg gevestigde bedrijf verdiepen beide autofabrikanten hun MEB-alliantie. Ford zal ook een tweede e-model bouwen op basis van de VW-chassis, het overeengekomen volume is nu verhoogd van 600.000 naar 1,2 miljoen voertuigen over een periode van zes jaar.

“Voor de definitieve doorbraak van eMobiliteit in Europa gaat het vooral om kosteneffectiviteit en snelheid”, zegt Thomas Schmall, Volkswagen Group Board Member for Technology en CEO van Volkswagen Group Components. “We gaan in samenwerking met Ford en met de overeenkomst van vandaag, de elektrificatie van beide bedrijven verder versnellen.”

VW bevestigde ook in zijn aankondiging dat Ford’s eerste MEB-model een cross-over zal zijn. Wat betreft het tweede model wijst VW erop dat Ford hierover nog geen gedetailleerde informatie heeft gegeven.

Eén ding is duidelijk: de investering in het Keulen Elektrificatie Centrum – in totaal 1,8 miljard euro moet over zes jaar worden geïnvesteerd – omvat ook de bouw van een nieuwe fabriek voor de assemblage van EV accu’s, die naar verwachting in 2024 met de productie zal beginnen.

Ford bevestigt nu ook het gerucht van een volledig elektrische Puma. Het bestverkochte automodel van Ford in Europa, de Puma, zal vanaf 2024 beschikbaar zijn als een puur elektrische auto en zal worden gebouwd in Craiova, Roemenië, waar de verbrandingsversie van de Puma vandaag al van de lopende band rolt.

Ford - electric cars

De fabriek in Craiova leidt ook tot de vier geplande bedrijfsvoertuigen: de Ford Transit Courier gesloten bestelwagen zal daar vanaf 2024 ook in elektrische versie worden gebouwd, evenals de Tourneo Courier-personenautoversie. Mogelijke technische gegevens van de aandrijving voor Transit Courier, Tourneo Courier en Puma zijn nog niet bekend.

Ook de andere e-commerciële voertuigen behoren tot de Transit-serie: in 2023 start de Transit Custom in het segment van 1.000 kg transporters en de Tourneo Custom MPV – beide zijn ongeveer vijf meter lang. Ook hier heeft Ford nog geen technische gegevens gegeven. De productie zal waarschijnlijk in Turkije plaatsvinden, net als bij de grote e-Transit.

“Deze nieuwe elektrische voertuigen van Ford betekenen niets minder dan de volledige transformatie van ons merk in Europa – een nieuwe generatie emissievrije voertuigen, geoptimaliseerd voor een verbonden wereld die werkelijk uitstekende klantervaringen biedt”, aldus Stuart Rowley, Europabaas. Zoals bekend wil Ford vanaf 2030 alleen batterij-elektrische auto’s in Europa bouwen.

Ford heeft ook een intentieverklaring getekend voor een nieuwe joint venture in Turkije met SK On en Koç Holding. In afwachting van de ondertekening van een definitieve overeenkomst, zijn de drie partners van plan om een ​​van de grootste productiefaciliteiten voor accu’s voor bedrijfsvoertuigen in Europa te bouwen. De joint venture zou in de buurt van Ankara worden gevestigd en nikkelrijke NMC-cellen produceren voor de productie van batterijmodules. De productie is gepland in het midden van het decennium, welke een geplande jaarcapaciteit van 30 tot 45 GWh zal bedragen.

“Ik ben enthousiast over het tempo van onze ontwikkeling in Europa”, zegt Jim Farley, CEO van Ford. “Dit daagt onze hele industrie uit om beter, schoner en meer digitaal te produceren. Ford handelt met focus en snelheid om aan de vraag in Europa en de rest van de wereld te voldoen.”

Bron : Electrive             Auteur : Sebastian Schaal                   Header / foto’s : FORD

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.