In 2030 moet er 75%, i.p.v. 55% af van de CO2-uitstoot

Er zijn tekenen van een mogelijke verdere aanscherping van de EU-specificaties voor de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Nadat de EU-commissie in juli 2021 haar voorstellen hiervoor had ingediend, is het nu de beurt aan het EU-parlement – en heeft blijkbaar opgeroepen tot strengere tussentijdse doelstellingen tegen 2035.

Volgens verschillende mediaberichten heeft de voor het gebied verantwoordelijke parlementariër, Jan Huitema uit Nederland, zijn voorstellen nu ingediend bij de milieucommissie van het parlement. De feitelijk uitfasering van verbrandingsmotoren voor nieuwe auto’s vanaf 2035, zoals vereist door de Commissie – officieel mogen dan alleen auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km nieuw worden geregistreerd – moet blijven bestaan, maar de tussentijdse doelstellingen worden tot die tijd verder aangescherpt.

Via Twitter meldt de VVD-politicus : Minder autorijden is voor mij niet de oplossing, wel schoner”. Hij zegt liever een nog snellere overgang naar schonere auto’s te zien, dan een alternatief als een CO2-belasting die het autorijden moet ontmoedigen.

Zoals bekend had de Europese Commissie voorgesteld om de reductiedoelstelling in 2030 vast te stellen op 55 procent ten opzichte van 2021. Huitema pleit echter voor een reductie van 75 procent en andere tussentijdse doelstellingen: de besparing moet 25 procent zijn in 2025 en 45 procent in 2027. Voor lichte bedrijfsvoertuigen moet de CO2-uitstoot tegen 2027 met 40 procent zijn verminderd en tegen 2030 met 70 procent op weg naar de doelstelling voor 2035.

Er is nog geen officiële bevestiging van het EU-parlement. Huitema bevestigt zelf in ieder geval op Twitter dat hij zijn voorstellen heeft ingediend bij de milieucommissie van het Europees Parlement – maar geeft geen details.

Bronvermelding : Electrive

Header : Automobielmanagement

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®