Nadat Jaguar had overwogen om voor zijn elektrische revolutie een bestaand platform van een andere constructeur te nemen, heeft het besloten om zijn eigen architectuur te ontwikkelen om aan zijn nieuwe luxenormen te voldoen.

Jaguar zal tegen 2025 volledig elektrisch zijn en tot dan geen nieuwe modellen introduceren. De volgende nieuwe Jaguar zal het eerste model zijn van een nieuw tijdperk voor de Britse autofabrikant, die streeft naar een nieuwe status als luxemerk. Hoewel overwogen werd een platform te gebruiken dat door een andere constructeur was ontwikkeld, besloot Jaguar zijn eigen architectuur te ontwerpen om zo goed mogelijk aan zijn eigen eisen te voldoen.

Panthera

Thierry Bolloré, de Franse baas van Jaguar, verklaarde tijdens een conferentiegesprek dat Jaguar een eigen platform zou ontwikkelen voor zijn nieuwe reeks elektrische voertuigen als onderdeel van de Reimagine-strategie.Die architectuur met de naam Panthera zou moeten beantwoorden aan Jaguars behoeften op het vlak van proporties en mogelijkheden. Naast dat unieke platform zal zustermerk Land Rover over twee andere platformen beschikken binnen de groep. In feite zal de SUV- en off-road specialist steunen op twee architecturen: MLA, dat werd ingehuldigd door de nieuwe Range Rover en aangepast is voor hybride voertuigen, en een tweede, voor elektrische modellen.

Concurreren met Aston Martin en Bentley

Jaguar I-Pace - elektrische autoVoor Jaguar is de inzet van dit nieuwe platform enorm, gezien de ambities van het merk dat eigendom is van de Indiase groep Tata. Jaguar zal niet alleen nieuwe elektrische modellen aanbieden die de huidige modellenfamilies zullen vervangen, met uiteindelijk een beperkter gamma. Daarbovenop wil wil het Britse merk zich ook anders gaan positioneren om rechtstreeks te concurreren met landgenoten Aston Martin en Bentley, dat eveneens in 2025 de overstap naar volledig elektrische auto’s zal maken.

Een gigantische uitdaging voor een merk dat zijn verkoopcijfers voor 2021 heeft zien dalen tot het laagste niveau sinds 2013, met in het vierde kwartaal van 2021 slechts 14.407 verkochte exemplaren op de 80.126 die Jaguar Land Rover vorig jaar verkocht. Terwijl de Britse constructeur zich verschuilt achter het tekort aan elektronische chips om deze slechte prestatie te rechtvaardigen, hoeven we er geen doekjes om te winden: Jaguar kampt met verschillende betrouwbaarheidsproblemen,een ernstig imagotekort en de verscherpte concurrentie van de Duitse leiders in het premiumsegment.

Bron : AutoGids        Auteur : Frédéric Kevers

Header / foto’s : Jaguar

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®