Wie Lotus zegt, zegt lichtgewichtcoupés die low-tech mechanisch rijplezier bieden.

De Eletre kan dan ook niet haakser staan op het merk-DNA. Deze ruim vijf meter lange cross-over zeult een batterij van ruim 100 kWh mee en zit tjokvol spitstechnologie. Hij is zelfs klaar om op termijn autonoom te rijden…

Lotus Eletre - elektrische SUV

Colin Chapman zal zich ongetwijfeld omdraaien in zijn graf bij het zien van de Eletre. Dit was allicht niet de toekomst die hij voor ogen had voor zijn merk. Maar de tijden veranderen. Wie op termijn wil overleven als autobouwer, moet en zal batterijen en elektromotoren accepteren als aandrijfvorm. Hij had waarschijnlijk ook nooit gedacht dat zijn geliefde Lotus in Chinese handen zou vallen, laat staan dat de productie naar China zou verhuizen.

Dat is an sich geen slechte zaak. De nieuwe investeerder achter Lotus is niemand meer of minder dan Geely, dat ook al Volvo, Polestar, LEVC, Lynk&Co en andere merken tot zijn portefeuille mag rekenen. Kapitaal betekent zuurstof en de mogelijkheid om je opnieuw uit te vinden. En dat heeft Lotus gedaan, tot spijt van de anciens en de puristen.

POREUS DESIGN

Huidige Lotus-eigenaren zullen misschien niet warmlopen voor de Eletre, maar dat hoeft geen probleem te zijn, zo lang er maar (tien)duizenden nieuwe klanten bereid zijn om er eentje te bestellen. Hij kan in elk geval prat gaan op een erg boeiend design. Hij lijkt op niets wat vandaag al op de markt is, al zullen sommigen er misschien wat Lexus RX-, Lamborghini Urus- of Kia EV6-trekjes in zien.

Lotus Eletre - elektrische SUV

Wat zijn ontwerp werkelijk uniek maakt, is een karakteristiek die Lotus “porosity” noemt: poreusheid, met andere woorden. Het komt erop neer dat de luchtstroom niet alleen langs, over en onder de auto vloeit, maar ook doorheen het koetswerk.

Lotus Eletre - elektrische SUV

De meest opvallende toepassing van dit ‘poreuze’ design betreft de twee gaten in de motorkap, die uitstroommonden zijn voor lucht die onder de snuit binnenstroomt. Ook zijn er air curtains rond de wielkasten en zie je luchtsleuven op de D-stijl.

GLOEDNIEUW PLATFORM

Lotus beweert dat het platform voor de Eletre van een wit blad werd ontworpen en modulair van aard is. Er zullen inderdaad nog andere modellen op gebouwd worden, zowel grotere als kleinere. Alleen is het niet duidelijk of het platform voorbehouden is voor Lotus, dan wel een doorontwikkeling van een bestaande architectuur. Omdat het merk tot de Geely-groep behoort, zou het ons niet verbazen mocht er toch enige verwantschap zijn met de toekomstige Polestar 3 en de Volvo XC90.

De aandrijving wordt verzekerd door twee elektromotoren die minstens 600 pk leveren. Lotus belooft een reikwijdte van 600 kilometer en een acceleratietijd die onder de 3 seconden zal liggen. De topsnelheid piekt bij 260 km/h. Uiteraard claimt Lotus dat de wegligging minstens zo sensationeel zal zijn als bij de andere modellen. De ophanging is standaard van het pneumatische type en de dempers kun je instellen volgens vijf rijmodi: Range, Tour, Sport, Offroad en Individual.

Net als Porsche, Hyundai en Kia maakt Lotus trouwens gebruik van een elektrische architectuur die op een spanning van 800 volt werkt – twee keer zo veel als bij de concurrentie. Dat maakt het mogelijk om sneller te laden. De Lotus Eletre kan naar verluidt 350 kW aan gelijkstroom binnentrekken aan een snellader, zodat een laadbeurt van 20 minuten volstaat om je range met 400 kilometer uit te breiden. De AC-boordlader kan 22 kW verwerken.

LIDAR EN CAMERASPIEGELS

Boeiend weetje: de Lotus Eletre wordt de eerste productie-auto die voorzien is van een uitklapbaar Lidar-systeem, dat zich net boven de voorruit bevindt. Dat systeem ligt aan de basis van een hele rist geavanceerde rijhulpsystemen en maakt de weg vrij voor autonoom rijden – weliswaar onder bepaalde omstandigheden. Ook 5G-connectiviteit maakt daarom deel uit van de standaardvoorzieningen.

Lotus Eletre - elektrische SUV

Naar buitenspiegels zoek je trouwens vergeefs: die zijn vervangen door camera’s en displays, die eveneens essentieel zijn voor de goede werking van de doorgedreven rijassistentiesystemen. Over schermen gesproken: vanzelfsprekend wordt het dashboard gedomineerd door een groot OLED-aanraakscherm, dat hier 15,1 duim groot is in landschapsrichting staat opgesteld.

Lotus Eletre - elektrische SUV

Lotus belooft een toonaangevende gebruikservaring en een bijzonder intuïtieve bediening. Ook de ‘informatiestroken’ links en rechts van het centrale display moeten daartoe bijdragen.

VANAF 2023

De productie van de Lotus Eletre wordt nog dit jaar opgestart in Wuhan. De eerste klanten kunnen hun exemplaar begin 2023 in ontvangst nemen. België behoort niet tot de “A-lijst”, in tegenstelling tot China (duh), het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Nederland.

Over prijzen werd nog niets vrijgegeven, maar gezien de aanwezige technologie en het prestatiepotentieel zou het ons niet verwonderen mochten de tarieven pas starten bij 130.000 euro.

 

Bron : Autonieuws         Auteur : Dieter Quartier               Foto’s : Lotuscars

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader