IAA in München

– Daimler Voorzitter van de Raad van Bestuur Ola Källenius presenteerde de volledig elektrische E-Klasse op de IAA Motor Show in München en noemde ambitieuze doelen – een nieuwe “benchmark” voor de Amerikaanse concurrent Elon Musk.

Mercedes-Benz EQE elektrische auto Met de nieuwe EQE wil Ola Källenius de technologische voorsprong van Tesla ongedaan maken. Foto: dpa / Sven Hoppe

München – Daimler Voorzitter van de Raad van Bestuur Ola Källenius presenteerde kort voor de start van de IAA Autoshow in München de volledig elektrische E-Klasse, de nieuwe EQE. Zondagavond zette hij zich sterk in voor decarbonisatie: “Wij geloven dat deze fundamentele verschuiving naar elektromobiliteit de juiste weg is naar een goede toekomst voor ons bedrijf, onze klanten en onze planeet.”

Tesla niet genoemd – maar bedoeld

Mercedes-Benz EQE - elektrische autoVolgens Källenius loopt Daimler met de EQE voorop in de ontwikkeling van e-cars: met de actieradius van de EQE, die tot 660 kilometer kan rijden op één acculading, zet de groep de “benchmark in vergelijking met de belangrijkste concurrenten”. Zonder de Daimler concurrent Tesla te noemen, maakte de Daimler baas onmiskenbaar duidelijk dat er uiterlijk met de EQE geen sprake meer kon zijn van een technologische voorsprong voor de autopionier uit de VS.

De sedan met een actieradius tot 660 kilometer zal naar verwachting een bestseller worden, vooral op de Chinese markt. Daimler verwacht dat meer dan de helft van alle in China geproduceerde EQE modellen naar klanten zal worden gebracht.

De nieuwkomer wordt geproduceerd in Bremen en Peking

Mercedes-Benz EQE elektrische autoDe nieuwkomer wordt vanaf de zomer van volgend jaar geproduceerd in Bremen voor Duitsland en de wereldmarkt en in Peking voor de Chinese markt. Kopers moeten vanaf het voorjaar de EQE kunnen bestellen, waarvan er in eerste instantie twee modellen zullen worden aangeboden. Ondanks het enorme tekort aan chips is men er zeker van dat wachttijden van enkele maanden vermeden zullen worden.

Källenius ziet geen einde aan de crisis van de halfgeleiders. Hij hoopt dat het in het vierde kwartaal beter gaat. Maar ook volgend jaar zal de vraag naar chips hoger zijn dan de wereldwijde productiecapaciteit.

Källenius richt zich op rendement in plaats van hoge omzet

De Daimler baas accepteert rustig dat Mercedes in de eerste helft van het jaar qua verkopen is ingehaald door BMW, voor hem is winst belangrijker dan volume. Hij wil auto’s met goede technologie en esthetiek verkopen tegen “premium prijzen” en niet “jagen” en auto’s zonder goed rendement verkopen aan autoverhuurbedrijven. Mercedes had onlangs een jaaromzet van ongeveer 2,2 miljoen auto’s en Audi en BMW stelden zich aan het eind van het decennium drie miljoen auto’s als nieuwe doelen.

Kanselier Angela Merkel (CDU) opent dinsdagmiddag de mobiliteitsbeurs officieel. Dan starten ook de autopresentaties en proefritten voor bezoekers op verschillende plaatsen in München. Voor het eerst kunnen ze 250 nieuwe voertuigen testen op een IAA, ook op een deel van de snelweg tussen de stad en het beurscentrum, inclusief waterstof en sterk geautomatiseerde auto’s.

Bronvermelding : StN.de   Markus Grabitz

Header / foto’s : Daimler      Sven Hoppe