Alsof de eindeloze vertragingen als gevolg van een tekort aan halfgeleiders nog niet voldoende waren, lijkt ook de oorlog in Oekraïne nu roet in het eten van de autosector te gaan gooien. Dat land is namelijk een belangrijke leverancier van kabelbomen, en die zijn hard nodig voor de productie van nieuwe auto’s.

We voelen een nieuwe autoterm van het jaar 2022 aankomen. Het wereldwijde tekort aan microchips is namelijk nog maar half verteerd, of verschillende fabrikanten melden al een ‘kabelboomtekort’ dat voor vertragingen zorgt in de productie van nieuwe auto’s. Boosdoener is de Russische invasie van Oekraïne, die inmiddels al een week zorgt voor grote onrust in het land.

VOORAL DUITSE MERKEN

Volgens persagentschap Reuters is Oekraïne namelijk verantwoordelijk voor de productie van zo’n 7 procent van alle kabelbomen in de Europese auto-industrie. Vooral een aantal Duitse constructeurs zou getroffen zijn, en Volkswagen, BMW en Porsche zouden zelfs al productielijnen moeten stilleggen hebben. Zij halen hun kabelbomen allemaal bij leveranciers die grotendeels vertrouwen op fabrieken in het westen van Oekraïne.

BMW Group Werke - Production

Daarnaast hebben heel wat autoconstructeurs al steun betuigd aan Oekraïne. Zo hebben het Stellantis-concern, Mercedes-Benz en de Volkswagen-groep al financiële steun geboden aan het geteisterde land, zijn de snelladers van Tesla en Ionity momenteel gratis in en rond Oekraïne en hebben onder andere Volvo, Ford, Mazda en Honda hun leveringen aan Rusland stopgezet. Dat zijn dus meteen al een paar auto’s die ze minder moeten produceren…

Bron : AutoFans      Auteur : Joram

Heaader / foto’s : BMW Group Werke

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®