(Volkswagen ID.7- Image Volkswagen Newsroom)

Een nieuwe impuls voor de volledig elektrische ID. familie: verbeterde prestaties en hogere efficiëntie.

        • Veel meer vermogen en koppel
        • ID. models krijgen een grotere actieradius
        • Volkswagen zal deze nieuwe aandrijving in het vierde kwartaal 2023 introduceren
        • De productie zal bij de Volkswagen Group Components in Kassel (Dld) plaats vinden

“Volkswagen lanceert nieuwe krachtige aandrijving met meer vermogen en koppel voor de ID.-modellen, wat resulteert in een langere rijbereik. De introductie van de nieuwe aandrijving staat gepland voor het vierde kwartaal van 2023 en zal geproduceerd worden bij de Volkswagen Group Components fabriek in Kassel (Duitsland). Met behulp van jarenlange ervaring en innovaties op het gebied van productie en processen, is het gelukt om de efficiëntie en prestaties van het gehele systeem te optimaliseren”.

Volkswagen - powertrain

Volkswagen APP550 MEB – (Image Volkswagen Newsroom)

De volgende generatie elektrische aandrijving voor de ID. familie wordt nu gelanceerd. Met de nieuwe APP550 achterwielaandrijving krijgt de elektrische modelreeks van Volkswagen een volledig nieuw ontwikkelde krachtbron. In de toekomst zal deze hogere prestaties bieden in combinatie met verbeterde efficiëntie voor de ID. modellen. De ID. familie profiteert daardoor zowel qua vermogen als toegenomen actieradius. Volkswagen is van plan om de eerste voertuigen met de nieuwe aandrijfgeneratie vanaf het einde van het jaar te leveren in een versie met 210 kW (286 pk).

Het ontwerp van de nieuwe aandrijving blijft gebaseerd op de modulaire elektrische aandrijving (MEB) matrix, Volkswagen’s voertuigarchitectuur die specifiek is ontworpen voor elektrische modellen. Karsten Bennewitz, hoofd aandrijflijn en energiesystemen in de ontwikkeling: “Omdat de beschikbare ruimte niet is veranderd, moesten we een nieuwe aandrijving ontwikkelen die ondanks dezelfde beperkingen aanzienlijke verbeteringen op het gebied van prestaties en efficiëntie kan leveren. Dat was een grote uitdaging voor het team van Technische Ontwikkeling en Groepscomponenten. Het resultaat laat zien dat we het gebruik van grondstoffen hebben kunnen verminderen, terwijl we tegelijkertijd een aanzienlijke toename in de voertuigefficiëntie hebben bereikt.”

Krachtiger en aanzienlijk meer koppel.

De nieuwe aandrijflijn heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) met een maximaal koppel van ongeveer 550 Nm – afhankelijk van de overbrengingsverhouding van het voertuig. Het aanzienlijk hogere koppel zorgt in het bijzonder voor een superieure vermogensontwikkeling – zowel bij stilstand als bij hogere snelheden. De nieuwe APP550 elektrische aandrijving bereikt zijn hoge koppel dankzij een verbeterde rotatie systeem met een hoger effectief aantal windingen en een grotere draaddoorsnede. De rotor als tegenhanger is uitgerust met krachtigere permanente magneten die een hogere belastbaarheid hebben. De aandrijving is ook versterkt om de aanzienlijke geproduceerde koppels te kunnen weerstaan.

 

Volkswagen - powertrain APP550

Volkswagen APP550 MEB – (Image Volkswagen Newsroom)

De omvormer levert meer stroom.

Stroom is een beslissende factor voor de kracht van een elektrische aandrijving. Als een andere belangrijke component is de omvormer ontwikkeld om de hoge fase stromen te kunnen leveren die nodig zijn voor meer vermogen en efficiëntie. Het fungeert als het controlerende “brein” in de aandrijflijn, waarvan de functionele software zorgt voor efficiënte systeemprocessen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de kloksnelheden en de modulatiemethoden voor het genereren van de wisselstroom voor de elektrische aandrijfmotor. De aandrijfmotor kan daarom afhankelijk van de belastingsfase efficiënter werken.

Verbeterde thermisch beheer door intelligente koeling.

Om de efficiëntie van de elektrische aandrijving te verhogen, heeft Volkswagen een aantal componenten in de aandrijflijn geoptimaliseerd, waaronder het thermisch beheersysteem. De nieuwe aandrijving heeft daarom een energiebesparend koelsysteem dat werkt zonder een elektrisch aangedreven oliepomp. Het systeem kan zichzelf onafhankelijk koelen via de tandwielen van de versnellingsbak en speciaal gevormde componenten voor olieaanvoer en -verdeling. De verhitte olie wordt gekoeld door het koelcircuit van het voertuig, dat de aandrijving op bedrijfstemperatuur houdt. De buitenkant van de stator is voorzien van een waterkoellichaam.

De elektrische aandrijflijn wordt geproduceerd in het productiecentrum van Volkswagen in Kassel.

De aandrijflijn met versnellingsbak, rotor en stator wordt geproduceerd in de Volkswagen Group Components-fabriek in Kassel. Alexander Krick, hoofd Technische Ontwikkeling E-Drive, Power Electronics & Transmission bij Group Components: “We ontwikkelen al 15 jaar elektrische aandrijfmotoren en hun versnellingsbakken en produceren deze al meer dan 10 jaar op onze locatie.” Product- en procesinnovaties in de elektrische aandrijfmotor en versnellingsbak leiden tot aanzienlijk hogere efficiëntie en prestaties. Krick: “Met behulp van onze jarenlange ervaring hebben we het algehele systeem geoptimaliseerd door onder andere het gebruik van speciale elektrische platen en op maat gemaakte bewerkingsprocessen, en waren we dus in staat om de efficiëntie aanzienlijk te verhogen.”

Bronvermelding en afbeeldingen : Volkswagen Newsroom

EVTrader® – Uw partner voor het kopen en leasen van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.