Dit prototype van een EV-oplader zou de installatie in de VS veel sneller en gemakkelijker kunnen maken.

Techgigant Siemens en het in Vancouver, BC gevestigde groene bouwbedrijf Nexii hebben zojuist de VersiCharge XL geïntroduceerd, een kant-en-klaar prototype voor het opladen van elektrische voertuigen dat in slechts een paar dagen kan worden geïnstalleerd. Siemens zegt dat het grote aantallen EV’s kan opladen met laders van niveau 2 of 3.

De VersiCharge XL is een conceptlader die eind 2021 is ontwikkeld en vervolgens in drie dagen is geïnstalleerd bij Siemens in Peachtree Corners, Georgia.

Siemens heeft het gemaakt met Nexii’s bouwmateriaal Nexiite, dat vergelijkbare eigenschappen heeft als beton, maar met veel minder belichaamde koolstof. De weerbestendige, verticale Nexiite-structuren bevatten Siemens Sentron Busway Systems, stroomleveringsoplossingen die worden aangesloten om de EV-laders van stroom te voorzien.

Siemens beweert dat het het eerste EV-laadsysteem is dat alle benodigde elektrische infrastructuurcomponenten bevat die EV-laders van stroom voorzien in een bovengrondse, gesloten en koolstofarme structuur.

En omdat het een alles-in-één-oplossing is, zal de installatie minimale verstoring van bestaande parkeerplaatsen veroorzaken door kostbare, tijdrovende gemeentelijke werkzaamheden te elimineren en bouwafval en milieu-impact op de locatie te verminderen.

Het is ontworpen om overal te worden geïnstalleerd, van parkeerplaatsen voor kleine kantoorgebouwen tot logistieke knooppunten voor de laatste kilometer tot parkeerplaatsen bij stadions.

Siemens - EV Charging

Foto : Steve Wieters

Vertegenwoordiger Carolyn Bourdeaux (D-GA) zei in een verklaring over de VersiCharge XL:

Nu steeds meer consumenten ervoor kiezen om elektrisch te gaan rijden, moeten we ervoor zorgen dat onze gemeenschappen over de infrastructuur beschikken om elektrische voertuigen te huisvesten. Toen ik me kandidaat stelde voor het congres, beloofde ik FutureFit in onze buitenwijken, en Siemens EV-oplaadtechnologie helpt om kosteneffectief elektrisch opladen in onze gemeenschap te leveren.

Met 2030 slechts acht jaar verwijderd, is het van cruciaal belang dat we aan de slag gaan met het bouwen van een netwerk dat in staat is om onze klimaatdoelstellingen en miljoenen nieuwe elektrische voertuigen te ondersteunen.

Het prototype van de VersiCharge XL bevindt zich nog in de beginfase – het ging van concept naar realiteit in zes maanden – dus een woordvoerder van Siemens vertelde Electrek dat het bedrijf het zal blijven testen om het klaar te maken voor brede productie. We zullen de ontwikkeling ervan in de gaten houden en aankondigen wanneer EV-rijders deze op parkeerplaatsen voor consumentengebruik kunnen verwachten.

Bron : Electrek                  Auteur : Michelle Lewis              Foto’s : Steve Swieter

* Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®