Een op de vier elektrische auto’s die worden verkocht, draagt ​​het zegel van de Duitse groep.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Tesla niet de best verkopende fabrikant van elektrische auto’s in Europa. Die bevoorrechte positie werd vorig jaar verworven door de Volkswagen Groep, die dankzij haar talrijke merken het Amerikaanse bedrijf wist te overtreffen met een flink aantal registraties. Sterker nog, Tesla moest genoegen nemen met de derde plaats, ondanks de sterke impact die de Model 3 had op de verschillende Europese markten.

Motor1.com Volkswagen Stellantis Tesla

Volgens JATO Dynamics gegevens voor 28 Europese landen registreerde de Volkswagen Groep bijna 302.000 elektrische personenauto’s (een cijfer dat Plug-In Hybrides uitsluit). Dat getal komt overeen met 25% van de totale elektrische stroom in Europa, of het dubbele van het marktaandeel dat het in 2018 had. Deze gegevens vertegenwoordigden 10% van het totaal geregistreerd door de Volkswagen Group in Europa.

Tesla heeft ondanks de hausse van Model 3 en de meer recentelijk van de Model Y, zijn aandeel drastisch zien dalen. In 2018, voor de komst van de sedan, had deze een aandeel van 14,7%. Na zijn komst steeg dit tot 31% in 2019, om te dalen tot 13,3% in 2020 en vorig jaar licht te stijgen tot 13,9%. Inderdaad, de Model 3 is nog steeds de best verkochte elektrische auto in Europa, maar hij staat niet meer alleen.

Motor1.com Volkswagen Stellantis Tesla

Sterker nog, de concurrentie is zo groot dat Tesla niet de op één na grootste fabrikant was, maar de derde. Voor het eerst registreerde de Stellantis Groep meer elektrische auto’s dan het merk uit Californië.

Volgens de gegevens is het conglomeraat gevormd door de voormalige PSA en FCA Groepen erin geslaagd om bijna 175.000 eenheden (met een aandeel van 14,51%) van de elektrische versies van de Peugeot 208 en 2008, Fiat 500, Citroen C4, Opel Corsa en Mokka op de markt te brengen. Ondanks de groei (in 2019 registreerde FCA en PSA 5.300 eenheden), vertegenwoordigden deze modellen amper 7,3% van het totaal van de groep in Europa.

Chinese elektrische auto fabikanten, met 5% van de markt

Chinese elektrische auto’s waren ook een van de hoofdrolspelers van 2021. De fabrikant Geely, in Europa vertegenwoordigd door de merken Volvo en Polestar kwamen gevaarlijk dicht bij Nissan in de ranglijst, dankzij de goede ontvangst van de XC40 Recharge en de Polestar 2.

De SAIC Groep deed het ook heel goed met zijn merk MG, dat in enkele Europese landen actief werd. Na Tesla is het zelfs de groep met het grootste aantal elektrische verkopen, met 45% van zijn totale registraties. In totaal registreerden de merken van Chinese fabrikanten bijna 62.000 eenheden, een totaal van 5,1%.

Motor1.com Volkswagen Stellantis Tesla

De SUV koorts heerst ook onder de elektrische voertuigen

Een van de factoren die de versnelde groei van elektrische voertuigen in Europa en de rest van de wereld verklaart, is de komst van SUV’s. Tot 2020 moesten mensen die in een van deze SUV’s wilden rijden het doen met traditionele carrosserieën, zoals sedans en hatchbacks. Dit veranderde sterk ten opzichte van vorig jaar, toen de elektrische SUV’s arriveerden.

In 2021 vertegenwoordigden deze voertuigen 40% van de elektrische registraties in Europa, waarmee ze het eerste segment werden. Het is een replica van wat er gebeurt in de totale markt, waar het SUV marktaandeel 46% was. Met andere woorden, er is nog ruimte voor meer SUV’s en meer verkopen op de elektrische markt.

Bron : JATO / Motor1.com         Auteur : Felipe Munoz

Header / fotos’ : Motor1.com

Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®