Bij Volkswagen hebben historische aanduidingen niet meer persé de wind in de zeilen. Als de Passat-break in 2023 recht zal hebben op een geheel nieuwe generatie, nu geassembleerd in Slowakije met de volgende Skoda Superb, zal de sedan zonder voortzetting worden geclassificeerd. Maar het merk bereidt een indirecte vervanging voor, die deze keer de naam ID.7 zal dragen. Met zo’n naam heb je ongetwijfeld de belangrijkste nieuwigheid al geraden: een overstap naar 100% elektrisch.

Het ID.Aero-prototype is verantwoordelijk voor het geven van een getrouw overzicht van de lijnen van het productiemodel, waarvan de Europese versie in 2023 in productie zal gaan in Duitsland, in Emden. Prioriteit zal echter worden gegeven aan China, dat twee enigszins verschillende varianten zal hebben, één voor elk van Volkswagen’s joint ventures, waarbij de productie lokaal wordt gegarandeerd.

 

Volkswagen ID.AERO - elektrische auto

Volkswagen Newsroom ID.AERO

Een sedan van bijna 5 m lang.

Nog wat gierig met informatie roept het merk een lengte van “bijna vijf meter” op. Deze ID7 belooft dus imposanter te worden dan wijlen Passat, die piekte op 4,78 m. Hij overtreft zelfs de 4,87 m van de Arteon, waarvan de toekomst ook in gevaar komt. In plaats van de Tesla Model 3, lengte van 4,69 m, is het dus het Model S (4,97 m) die deze grote Duitser lijkt aan te vallen. De naam van het ID.Aero Concept roept zowel de bewoonbaarheid (“Roominess” in het Engels) als de aerodynamica op. Met zijn vloeiende lijnen en zijn 22-inch velgen met een zeer uitgebreid ontwerp, heeft deze studie inderdaad een uitstekende Cx van 0,23. Een resultaat dat vooral wordt bereikt door het puur en eenvoudig verwijderen van deurklinken, hier vervangen door tactiele oppervlakken. Raak ze gewoon aan om de opening te activeren. Het is echter niet zeker of deze laatste kunstgreep het moment van ingebruikname overleeft.

 

Volkswagen MEB Platform

Volkswagen MEB Platform

Hetzelfde platform als de compacte ID.3

Het productiemodel zal niettemin zeer dicht bij dit prototype blijven. In het bijzonder zal het dezelfde chromen boog boven de zijruiten behouden, al aangekondigd door het ID.Vizzion Concept van 2018. We zouden ook, met een paar details, dezelfde look moeten vinden, dicht bij die van de rest van het ID-assortiment. Wat betreft de achterlichten, verbonden door een lichtstrip die zelfs het Volkswagen logo bevat, zijn ze in lijn met andere producties met ID badge. De verwantschap zal niet alleen esthetisch zijn. Ondanks afmetingen die op gespannen voet staan ​​met die van de compacte ID.3, blijft de ID.7 ook trouw aan het MEB Platform. Een basis die de voordelen van 100% elektrisch probeert te optimaliseren, door de batterij in de vloer te installeren en door de motor op het niveau van de achteras op de voortstuwingsversies te huisvesten. Met, in de sleutel, een bewoonbaarheid die hier een echte limousine waardig aankondigt.

 

Volkswagen ID.AERO - elektrische auto

Volkswagen Newsroom ID.AERO

Meer dan 600 km autonomie

De 77 kWh-accu die het ID.Aero-concept uitrust is een andere “oude bekende”. Dit is echter de eerste keer dat het zo’n hoge actieradius heeft aangekondigd: tot 620 km op de WLTP-cyclus. Deze “premium sedan” profiteert daarom van zijn aerodynamica om een ​​grotere actieradius aan te kondigen dan de SUV ID.4 en ID.5 of zelfs als ID.3. Zelfs de versies met 45 of 58 kWh-batterijen zouden dus interessante cijfers op dit gebied moeten aankondigen.

Source : Volkswagen / Byri                                  Images : Volkswagen Newsroom

EVTrader® – The Marketplace for Electric Vehicles