Vorig jaar werden wereldwijd 6,75 miljoen elektrische auto’s en lichte bedrijfswagens ingeschreven, wat 108 procent meer is dan in 2020.

Elektrische Auto’s en Plug-In Hybrides waren goed voor 8,3 procent van de verkoop. Tesla verkocht van alle merken het grootste aantal EV’s maar in de top 10 staan maar 4 niet Chinese auto’s.

De Zweedse dataconsultant EV-Volumes gaf haar rapport voor 2021 vrij. Daaruit blijkt de automarkt met een wereldwijde stijging van de inschrijvingen van 4,7 procent maar traag te herstellen na corona-crisisjaar 2020.

De elektrische auto’s zijn daarbij de uitzondering die het dus wel veel beter deden, maar het resultaat van +108 procent moet toch ook enigszins gerelativeerd worden aangezien het volume in 2020 abnormaal laag was door de coronacrisis. Het resultaat 2021 ligt dan ook binnen de voorspellingen die werden gedaan voor het virus in 2020 roet in het eten kwam gooien.

Elektrische auto’s en Plug-In Hybrides waren goed voor 8,3 procent van de wereldwijde autoverkoop. Dat is net niet het dubbele van de 4,2 procent die die groep in 2020 uitmaakte.

Wereldwijd is het vooral China dat het aantal verkochte elektrische auto’s zag exploderen. Vorig jaar werden in het grote land niet minder dan 3.396.000 EV’s ingeschreven, een stijging van 155 procent in vergelijking met 2020. In Europa steeg het aantal verkochte EV’s met 66 procent, tot 2.332.000 stuks vorig jaar.

TESLA LEIDT HET KLASSEMENT

Het succes van de elektrische auto mag zeker voor een deel op het conto van elektromerk Tesla geschreven worden. Dat merk leverde in 2021 936.000 auto’s af, 436.000 meer dan in 2020. We hadden het al eerder over de opmerkelijke resultaten van de Amerikaanse autobouwer.

Volkswagen Group prijkt op de tweede plaats en verkocht wereldwijd 80 procent meer elektrische voertuigen in 2021 dan in 2020. Het bij ons vrij onbekende Chinese BYD (Build Your Dream) was vorig jaar wereldwijd de derde grootste verkoper van elektrische voertuigen en deed het maar liefst 225 procent beter dan in 2020.

Van de internationale constructeurs groeiden Ford, GM en Stellantis (fusie van PSA en FCA) het snelst. Ford deed het goed met de nieuwe Mustang Mach-E, General Motors met de verkoop van de kleine Mini-EV door hun Chinese partnermerk Wuling en Stellantis boekte resultaat door een groot aantal productlanceringen die in 2021 hun eerste volledige verkoopjaar kenden.

SLECHTS 4 NIET-CHINESE MODELLEN IN DE TOP TIEN

In de top tien van de bestverkochte elektrische modellen van vorig jaar staan maar liefst 6 Chinese auto’s waarvan geen enkele bij ons te koop is. De absolute kampioen was echter de Tesla Model 3, met wereldwijd 501.000 exemplaren, en ook op de derde plaats staat een Tesla, de Model Y, die in zijn eerste onvolledige leveringsjaar al 411.000 keer van eigenaar verwisselde. De tweede plaats is voor de koddige Wuling Hongguang Mini-EV (424.000 stuks). Dat is een 2,92 meter lang mini-autootje met een elektromotor van 17 pk die in China voor omgerekend zo’n € 4.000 tot € 5.000 te koop is.

Wuling Mini EV

De enige andere niet-Chinese EV’s in de top tien, naast de twee Tesla’s, zijn VW’s ID.4 (met zijn Chinese zustermodellen ID.4 X en ID.4 Crozz), op de vierde plaats met 122.000 exemplaren vorig jaar, en de Renault Zoe, op de negende plaats (77.000 stuks).

Als de leveringsproblemen op hetzelfde niveau blijven in 2022 verwacht EV-Volumes dat dit jaar zo’n 9,5 miljoen elektrische auto’s zullen worden ingeschreven. Dat aantal kan nog een stuk hoger uitvallen wanneer de halfgeleidertekorten opgelost raken.

Bron : Autonieuws       Auteur : Stijn Blanckaert

Header : FORD

Nieuwe en gebruikte elektrische auto’s op : EVTrader®