Autoproducenten leggen massaal hun fabrieken stil. Niet vanwege corona, maar door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Dat heeft grote gevolgen wanneer je een auto hebt besteld.

Halfgeleiders worden gebruikt om allerlei elektronica aan te sturen die moderne wagens nodig hebben om te functioneren. Auto’s zijn immers meer en meer computers, die niet alleen voor hun motormanagement, maar ook voor hun infotainmenttechnologie op zulke chips vertrouwen. Halfgeleiders zijn echter een zeldzaam goed geworden op de internationale markten door de coronacrisis.

Op het hoogtepunt van de pandemie hebben de coronamaatregelen nagenoeg 90 procent van de voertuig- en onderdelenfabrieken in China, Noord-Amerika en Europa stilgelegd. De autofabrikanten hebben tegelijkertijd de aankoop van halfgeleiders sterk teruggeschroefd omdat er veel minder auto’s werden verkocht.

Te laat besteld

Wat tijdens de coronacrisis wel vlot over de toonbank ging, waren computers, tv’s en andere consumentenelektronica, net als medisch materiaal uiteraard. Het waren dan ook deze fabrikanten die grote bestelorders plaatsten bij de halfgeleiderfabrikanten, daar waar de auto-industrie nog even wachtte met zijn bestellingen.

ASML MicrochipToen de automarkt in het derde kwartaal van 2020 opnieuw aantrok, leidde dat uiteraard tot bevoorradingsproblemen. Zij stonden immers achteraan in de rij. Niet alleen de auto-industrie trouwens, Sony heeft ook problemen om aan de enorme vraag naar zijn Playstation 5 te voldoen, waardoor de schaarse exemplaren op tweedehandssites al voor het dubbele van de vraagprijs van de hand gaan. Een snelle oplossing bestaat niet, want de gemiddelde doorlooptijd voor halfgeleiderfabrieken om de bestellingen aan klanten te leveren bedraagt 26 weken.

Vertragingen in de productie

Die tekorten leiden uiteraard tot problemen in de automobielsector, die volgens het ‘just-in-time’ principe werkt: de te gebruiken onderdelen van toeleveranciers (bijvoorbeeld ook de stoelen) arriveren pas op het laatste moment in de fabriek. Komen ze niet, dan zorgt dat dus voor vertragingen. Soms zijn bepaalde afwerkingsniveaus of opties niet beschikbaar, soms moet een hele productielijn tijdelijk gestopt worden.

ASML

Bij nagenoeg alle autofabrikanten zijn dan ook enorme vertragingen opgelopen. Ford verwacht een daling van de productie met 10 tot 20 procent en werkt slechts op basisbezetting. Bestellingen voor de Ford Focus lopen hierdoor zo’n maand extra vertraging op. Volkswagen verwacht impact op modellen als de Golf en de Tiguan en Nissan en Honda hebben de productie in het Verenigd Koninkrijk stilgelegd door leveringsproblemen. Mercedes-Benz hoopt dat dat ze de verliezen door de vertragingen in de rest van het jaar zullen kunnen compenseren.

Alleen Toyota, dat zich van tevoren van een voorraad halfgeleiders voor enkele maanden verzekerde, is ervan overtuigd dat de productie niet zal worden beïnvloed. Ook bij Hyundai-Kia, Polestar en MG lijken problemen nog niet aan de orde. De meeste van deze merken nemen de productie van veel van hun componenten in eigen regie. Dat betaalt zich nu uit. Voor veel kopers van auto’s van andere merken zit er niets anders op dan te wachten tot het tekort weer is aangezuiverd. Volgens veel analisten en autofabrikanten kan het tekort tot ver in 2022 blijven bestaan.

Bronvermelding : AD

Header / Foto’s : ASML

 

INTERESSANTE VIDEO OVER DE HUIDIGE CHIPWERELD!

“De machtigste millimeters ter wereld”